Annons

Nikon D3000, Massor med brus.

Produkter
(logga in för att koppla)

Idaeng

Ny medlem
Nu har jag haft min Nikon D3000 i ca. 5 år och undrar om det helt ärligt är för att kameran börjar bli "gammal" som bilderna ljusa som mörka har blivit väldigt väldigt brusiga.
Bildsensors görs rent varje gång kameran startar/stängs av, jag har provat olika ISO, olika exponeringar, slutar tider, bländare, vitbalanser.
Resultatet är fortfarande väldigt oskarpa och brusiga bilder..

Om det nu inte är kameran i sig, utan något teknik fel så får ni mer än gärna berätta så att jag kan ordna upp detta.
Note: Jag är ingen fotograf, jag fotar som en liten hobby.

Nu har jag haft min Nikon D3000 i ca. 5 år och undrar om det helt ärligt är för att kameran börjar bli "gammal" som bilderna ljusa som mörka har blivit väldigt väldigt brusiga.
Bildsensors görs rent varje gång kameran startar/stängs av, jag har provat olika ISO, olika exponeringar, slutar tider, bländare, vitbalanser.
Resultatet är fortfarande väldigt oskarpa och brusiga bilder..

Om det nu inte är kameran i sig, utan något teknik fel så får ni mer än gärna berätta så att jag kan ordna upp detta.
Note: Jag är ingen fotograf, jag fotar som en liten hobby.

Har du brusreduceringen på? Gå in på Menu > Kamera ikonen > Brusreducering. Kan vara en början, sen kan det vara damm för det lilla som sensor rengöringen rengör hjälper inte utan man kan få lämna in den för riktig rengöring om man inte vill prova själv.

Damm

Damm på sensorn ger knappast något som kan uppfattas som brus eller suddighet! Lägg upp en bild i stället så vi ser vad du menar.

Bandit Art Design: Okej, tack !
Tonyeagle: Mhm, här är en bild jag tog i torsdags med ett macro objektiv.

Bilagor

• 250613_2073.jpg
    250613_2073.jpg
    50.3 KB · Visningar: 163
Fotar du i jpg-läget? Om så, har du Active D-Lighting aktiverad? OBS du bör inte använda detta läget om du fotar i raw eftersom A d lightning underexponerar för att skydda högdagar.

Som du säkert märkt finns mer brus i mörkare områden. Om bilden underexponerats och högre iso använts, kan korrigering av exponering i efterhand göra bruset mycket mer framträdande. Dvs. man skall alltid vara mer noggrann med exponeringen då högre iso används.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto