Annons

Nikon D3000 eller D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

MilliP

Medlem
Hej igen,

det verkar vara en klok och kunnig skara som läser och skriver här, så jag hoppas på lite kloka råd i den här frågan också.

Nu har jag bestämt mig för en Nikon. Den passar mig bäst har jag kommit fram till. Så nu väljer jag mellan D3000 och D5000. Det finns paket till båda kamerorna med det objektivet som jag vill ha (18-105), men det skiljer 2.500:- på priset. Är D5000 verkligen såååå mycket bättre än D3000, så att jag som glad amatör kommer att märka skillnad? Det är ju exakt samma objektiv.

hej
Camilla

Enda anledningen att köpa D5000 istället är antingen att man måste ha en utfällbar skärm eller att man måste ha HD-video.. -vilken för övrigt inte är speciellt bra på D5000.

D3000 är en utmärkt kamera för fotografering. Man behöver ju egentligen bara funktionerna slutare, tidsinställning och bländare i kameran för att ta en bild. Allt annat är onödigt krimskrams.

Jag ska däremot köpa en D5000 pga dessa saker:

Skärmen! Det går att fälla in den så man slipper skiten!
12 megapix istället för 10. Min bildbyrås minimikrav är 12 mpix.
Är väldigt nyfiken på lite bättre HD-video än min kompaktkamera kan leverera. Början på ett bredare foto-intresse?

Dessutom har jag flera Nikon-objektiv sen innan som passar. :)

Senast ändrad:
Tack Daniel!! Det var faktiskt precis ett sånt svar jag ville ha. Rakt på sak. Det är så himla lätt att få ha-begär när man läser om de olika modellerna. Filma har jag aldrig ens haft en tanke på, och utfällbarskärm kan jag också klara mig utan. För 2000:- spänn extra kunde man ju annars förvänta sig att det ingick en fotograf... :)
C

Enda anledningen att köpa D5000 istället är antingen att man måste ha en utfällbar skärm eller att man måste ha HD-video.. -vilken för övrigt inte är speciellt bra på D5000.

D3000 är en utmärkt kamera för fotografering. Man behöver ju egentligen bara funktionerna slutare, tidsinställning och bländare i kameran för att ta en bild. Allt annat är onödigt krimskrams.

Jag ska däremot köpa en D5000 pga dessa saker:

Skärmen! Det går att fälla in den så man slipper skiten!
12 megapix istället för 10. Min bildbyrås minimikrav är 12 mpix.
Är väldigt nyfiken på lite bättre HD-video än min kompaktkamera kan leverera. Början på ett bredare foto-intresse?

Dessutom har jag flera Nikon-objektiv sen innan som passar. :)

Brukar inte orka posta i såna här trådar men är du ju verkligen ute och cyklar?

I d3000 sitter en jättegammal budgetsensor som är på exakt alla sätt underlägsen den nya moderna i d5000.

D3000 = samma bildkvalitet som gamla nikon D60/D80
D5000 = samma bildkvalitet som nikon D300s

Absolut enda anledningen att köpa D3000 är pengar och pengar är ju ändå bara papper.

Brukar inte orka posta i såna här trådar men är du ju verkligen ute och cyklar?

I d3000 sitter en jättegammal budgetsensor som är på exakt alla sätt underlägsen den nya moderna i d5000.

D3000 = samma bildkvalitet som gamla nikon D60/D80
D5000 = samma bildkvalitet som nikon D300s

Absolut enda anledningen att köpa D3000 är pengar och pengar är ju ändå bara papper.

Jag tycker skillnaderna är för små bildkvalite. Men smaken är ju som baken.
Om jag inte hade varit tvungen att köpa en kamera med 12 megapix så hade jag köpt d3000 pga den något mindre storleken.

Jag tycker skillnaderna är för små bildkvalite. Men smaken är ju som baken.
Om jag inte hade varit tvungen att köpa en kamera med 12 megapix så hade jag köpt d3000 pga den något mindre storleken.

Skillnaderna är för små för vad? Finns ingen punkt överhuvetaget där d3000 har en enda liten fördel. (förutom möjligvis vikten om man föredrar mindre framför större vilket inte alla gör)

Istället för att flumma om att man ska köpa en sämre kamera för att det enda man behöver är blädare och slutartid så ge faktabaserat typ:

D3000 = billiga
D5000 = märkbart och tydligt bättre men dyrare

Skillnaderna i kamerorna är lika stora som mellan D200 och D300, dvs en hel generation nyare..

Hej igen,

jag får nog omformulera min fråga, innan jag startat ett världskrig... :)

Säg att jag bestämmer mig för D3000. Jag kommer ju inte att ha någon erfarenhet av D5000 att jämföra med, och jag är amatörfotograf i ordets rätta bemärkelse. Skulle jag ens kunna se skillnad på en bild tagen med D3000 och en tagen med D5000? Jag tvivlar...

Detta är min första systemkamera som ska inhandlas, jag är varken yrkesfotograf eller miljonär, och har inga ambitioner att bli det första och svaga förhoppningar om det andra.

Skulle jag ens kunna se skillnad på en bild tagen med D3000 och en tagen med D5000? Jag tvivlar...
Vid normal bildanvändning är nog svaret nej. Men om man är pixelpeepare kan man säkert se skillnad. Om man inte tycker att den utfällbara skärmen eller möjligheterna att filma är viktiga tycker jag D3000 verkar vara ett bra köp.

Pengarna som blir över kan man ju lägga på intressanta objektiv, en blixt eller vad man tycker att man behöver för att ta bättre bilder.

Hej igen,

jag får nog omformulera min fråga, innan jag startat ett världskrig... :)

Säg att jag bestämmer mig för D3000. Jag kommer ju inte att ha någon erfarenhet av D5000 att jämföra med, och jag är amatörfotograf i ordets rätta bemärkelse. Skulle jag ens kunna se skillnad på en bild tagen med D3000 och en tagen med D5000? Jag tvivlar...

Detta är min första systemkamera som ska inhandlas, jag är varken yrkesfotograf eller miljonär, och har inga ambitioner att bli det första och svaga förhoppningar om det andra.

Ja, i detta fall kommer du faktiskt se skillnader, de allra största skillnaderna kommer du se i lite sämre ljus t.ex inomhus eller på kvällen då den nya moderna sensorn kan skapa en bild från betydligt mindre ljus. Ju lättare förhållandena blir desto mindre blir skillnaderna mellan kamerorna, när vädret är perfekt tar ju även kompaktkameror jättefina bilder.

Om du inte är miljonär kan det vara en bra ide att kolla om kameran går att köpa billigare från england, finns en populär butik som heter robertwhite.co.uk.

mvh Erik

När man pratar om bildkvalitet i dagsljus så preseterar många kameror väldigt bra. Jag brukar vara avis på min 15åriga dotter som har en D40 och har tagit otroliga bilder i dagsljus. Hon har en lätt kamera som är lätt att få med. Jag har D300S/D200 med baterigrepp...tungt.

Med detta vill jag säga:

OM du vill ha en lätt och smidig kamera som tar väldigt bra bilder, välj D3000. (kan nog finnas D40 och D60 på beganatmarknaden också)

Vill du ha en kamera med film och som tar bättre bilder i dåligt ljus då skall du välja en D5000 (eller en begagnad D90)

Det mesta hänger på fotografen och objektiven. Jag funderar på att komplettera med ett D3000 som resehus.

Lars

Är D5000 verkligen såååå mycket bättre än D3000, så att jag som glad amatör kommer att märka skillnad?

D3000 är en något förbättrad D60, D5000 är en bantad D90. Så det är nog ingen tvekan om att D5000 är en bättre och modernare kamera.

Men det är egentligen inget svar på din fråga, som ju är om du "som glad amatör kommer att märka skillnad?". Du kan köpa en D700 och bli missnöjd med den för att du tycker att den tar skitbilder och du kan å andra sidan ta fantastiska bilder med en begagnad D40, det beror på dig och inte på kameran.

Min personliga uppfattning är att D5000 är värd varenda extra krona i inköpspris, främst pga sensorn och LiveView. Men varken jag eller någon annan kan ge något klockrent svar på din fråga. Nu verkar du ju redan ha bestämt dig för att du inte får något mervärde om du köper en D5000, så egentligen behöver du inga råd! :)

Lycka till med kameraköp och fotande!

D3000 är en något förbättrad D60, D5000 är en bantad D90. Så det är nog ingen tvekan om att D5000 är en bättre och modernare kamera.

Men det är egentligen inget svar på din fråga, som ju är om du "som glad amatör kommer att märka skillnad?". Du kan köpa en D700 och bli missnöjd med den för att du tycker att den tar skitbilder och du kan å andra sidan ta fantastiska bilder med en begagnad D40, det beror på dig och inte på kameran.

Min personliga uppfattning är att D5000 är värd varenda extra krona i inköpspris, främst pga sensorn och LiveView. Men varken jag eller någon annan kan ge något klockrent svar på din fråga. Nu verkar du ju redan ha bestämt dig för att du inte får något mervärde om du köper en D5000, så egentligen behöver du inga råd! :)

Lycka till med kameraköp och fotande!

Nej, jag har faktiskt inte alls bestämt mig, men jag förstår att det låter så på mina inlägg. Hade det varit så enkelt som det framstod i första svaret, dvs att det bara handlade om HD-film och vridbar skärm hade saken varit biff. Men just nu lutar jag åt 5000 trots allt. Dumt att vara småsnål i inköpet - det kan ju stå sig dyrt i längden.

Valet beror väl lite på din budget/smärtgräns. Det är helt klart bättre att köpa en D3000 med ett bra objektiv än att köpa en D5000 och snåla på objektivet. Om du ändå kan sträcka dig så långt som det kostar att köpa en D5000 med ett (lika bra) bra objektiv så tycker iaf JAG att valet är enkelt. D5000 ÄR modernare och HAR bättre bildkvalitet. Om du köper en D3000 och inte har en D5000 att jämföra med kommer du säkert att tycka att D3000 är helt okej, men D5000 ger lägre brus (märks mest på höga ISO-tal, dvs i lite mörkare miljöer) och den ger högre dynamiskt omfång.
Om detta är saker som spelar roll beror ju på vad man fotar...

Jag har idag en D300 som jag använder som huvudkamera och använde förut en D70 (ytterligare en generation äldre teknik än D3000) och D70:n tar fortfarande bra bilder, helt klart, men D300:n är avsevärt bättre på att återge detaljer i högdagrar och man kan gräva fram mer detaljer i skuggpartierna.
Då är skillnaden mellan D70 och D3000 ändå betydligt mindre än mellan D3000 och D5000 (som ju har samma sensorteknologi som D300).

Glöm sedan inte att budgeten åxå måste räcka till minneskort, väska och kanske ett stativ eller en blixt eller... Det tar inte riktigt stop med bara huset och ett objektiv och det kan ju vara surt att inte ha råd att köpa tillbehör man behöver för att man försköpte sig på huset.

Så, för att sammanfatta det hela:
Om budgeten tillåter D5000 med ett bra objektiv och de tillebehör som initialt behövs är det inget att tveka på, IMO. Är budgeten på gränsen så är det kanske bättre att snåla lite på huset...

Om någon undrar så är inköpet nu gjort. Det blev en.... (trummvirvel)... 5000! Att det kan vara så kul med nya gadgets!! :D

Grattis! Själv har jag aldrig ångrat när jag köpt nåt lite dyrare än jag egentligen tänkt när det gäller elektronik och optik.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto