Annons

nikon d300-d2hs

Produkter
(logga in för att koppla)

ozzian

Aktiv medlem
Vilken av dessa båda kameror skulle ni föredra om det största behovet var att ta detaljrika bilder i skymning+
Jag gissar att af sensorn är viktig vid snabba kort!
d2hs är ju begagnad mot ny d300!
D300 blir väl 3-4tusen dyrare men bortsett från priset!
 
D300 slår D2hs på i stort sett alla punkter då den är en 3år nyare konstruktion och när det gäller brus vid höga iso tal så har D2hs ingen chans och den är väl värd extra kostnaden du får
 
Vilken av dessa båda kameror skulle ni föredra om det största behovet var att ta detaljrika bilder i skymning+
Jag gissar att af sensorn är viktig vid snabba kort!
d2hs är ju begagnad mot ny d300!
D300 blir väl 3-4tusen dyrare men bortsett från priset!

Jag har själv haft en D2H och tagit många bra bilder med den.
Dess autofokus är grymt snabb, i synnerhet i just dåligt ljus.

Men jag håller med de andra som svarat, D300 är en bättre kamera på i stort sett alla punkter.
 
D2h må vara en mycket kompetent kamera, men sensorn är stenålders med dagens mått. D300 är valet om du tänker fota på högre iso-tal (skymning). D2h är dessutom rätt överprisatt på begagnatmarknaden nu när D200 börjar komma ner under 6k, D2x går att hitta för 8-10 och tom D300 får man idag för under 10k begagnat med lite flyt.

Möjligen skulle man kunna välja mellan D2x och D300, mellan dessa två står väl valet främst mellan bra prestanda på höga iso-tal vs. ergonomi.
 
Jag har ägt en D2Hs och äger en D300 idag, det D2Hs är bättre på är autofokusen, den är betydligt säkrare och framför allt snabbare, annars så är D300 bättre på allt annat.
Höga ISO är inte D2Hs så mycket sämre faktiskt, det är den äldre D2h som är dålig på det, D2Hs har samma processor som D2x, för att bara ha 4 megapixlar så är kameran riktigt bra, den är i min mening bättre än D200 (vilket jag också ägt) om man nöjer sig med A4 utskrifter, den ger väldigt rena och fina bilder som tål att interpoleras kraftigt, jag tyckte det var en mycket kompetent och bra kamera, men den når inte upp till D300 på långa vägar.

/kent
 
Fick en liten fundering till!
d2hs jämfört med d80?
Fick ett förslag av min fru ( dock inget skamligt)
att jag fick låna hennes kamera vid vissa högtider,och istället lägga 5-7 t extra på ett fast objektiv!
typ d80 med sigmas fasta 200mm 2,8 istället för en d300+sigmas 70-200 2,8, vilket "paket" är mest prisvärt?
Och sen vid ngt tilfälle låna d300+ det fasta sigman
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.