Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3 eller K5

Produkter
(logga in för att koppla)

Thuflan

Aktiv medlem
För och nackdelar mellan dessa två då jag står i valet och kvalet. Varför? Jag fick pröva D3:an i helgen och föll som en fura.... Jag älskar Pentax men den där kameran hade alla mina kriterier som en kamera ska ha. Så därför frågar jag er, vad tycker ni?

Jag ser ingen anledning att välja pentaxen om du är beredd att betala de en D3 kostar och kan leva me en såpass stor kamera. Kanska D700 som är lite mer imellan de två?

På D3 har du iallafall fullformatssensom och allt vad det innebär, 9bps vs 7 i pentaxen. Men gillar du pentax och redan har en del objektiv där så är det ju betydligt billigare med att köpa en K5 än att bygga upp ett helt nikon system.

Varför vill du byta kamera först och främst och vad fotar du?

Nikon D3 och D3x är ju de enda som kan mäta sig med Pentax byggkvalitet och vädertätning så jag förstår att du gillar den.Men är den värd priset?
Om du tycker det så ska du köpa den,men kom ihåg att du får ett dyrare,tyngre och absolut inte bättre objektivutbud.

Några för eller nackdelar kan man nog inte säga att det finns.
D3 är på toppen av nikons modeller fast i fx segmentet
och K-5 är överst av pentax modeller i aps-c .
Har du inte testat K-5 så kommer du nog bli lika paff även där på skillnaden mot K10 om det nu är den du har jämfört emot.

Fast jag kom på en fördel till K-5 den är mycket mindre : )

Byta vill jag inte göra, trivs med Pentax men vill ha en kamera som klara av tuffa situationer och är snabb. Är naturfotograf och vill utvecklas mer. Jag fotar även olika miljöer och börjar få en del uppdrag och vill ha en kamera som klarar mina krav. Därför föll jag för D3 men på fotomässan ska jag testa K5:an. Just nu står jag mellan dessa två och vill därför kolla av för att sedan bestämma mig för någon av dessa.

http://www.dxomark.com/index.php/en.../(brand)/Pentax/(brand2)/Nikon/(brand3)/Nikon

Nu säger ju inte det testet allt, men visar iaf på att Pentax lyckats göra en bra kamera. För utöver detta så är den välbyggd och vädertätatad. Klarar hög fps och autofokusen har blivit snabbare från tidigare modeller.

Tvivlar inte på att Nikon D3 är en jäkligt bra kameran, men då kostar den ju också mångdubbelt. Ta chansen och känn och prova en Pentax K5 - då det är ett billigare alternativ om du redan har objektiv (och även om du inte har det så klart).

Fyller den inte dina behov och inte känns "rätt" - så får du fundera vidare på andra alternativ.

Bör sägas att även om datan i filerna inte tyder på så mycket i skillnaden
så är ju styrkan att du får ut mer av objektiven på FX och där kommer du kunna finna mer att upptäcka för att utvecklas.

Tänk vad nice om K5 hade varit FX istället med lika bra sensor (ytterligare 1.5steg bättre brusprestanda)

Kan verkligen tänka mig att hela pentax gamla objektivutbud mår bättre på FX-kamera..

Byta vill jag inte göra, trivs med Pentax men vill ha en kamera som klara av tuffa situationer och är snabb. Är naturfotograf och vill utvecklas mer. Jag fotar även olika miljöer och börjar få en del uppdrag och vill ha en kamera som klarar mina krav. Därför föll jag för D3 men på fotomässan ska jag testa K5:an. Just nu står jag mellan dessa två och vill därför kolla av för att sedan bestämma mig för någon av dessa.

Ähum, bara för att krångla till det lite: För närvarande "äger" Nikon bland nyhets- och sportfotografer (aningen bättre autofokus o lägre brus vid höga ISO) men Canon är populärt bland natur o landskapsfolk. 5D mkII är en prisvärd kamera och flera Canon-gluggar är rätt unika - de superskarpa tilt-shift 17mm och 24mm, långa makron (180/3.5, ryktas om en kommande 200/4 IS) och lättviktaren 400/5.6. Dessutom är supertelena 500/4 och 600/4 är svårslagna, nu i nya förbättrade versioner dessutom...

Jag älskar Pentax, hade 6x7 en gång och använder superba Pentax-okular. Men utan FF-hus är det inget kameraalternativ (utom 645D som jag sneglar lite på...)

Så om du ska sälja bilder, kolla Canon också.

Fullformat och sälja bilder?

Ähum, bara för att krångla till det lite: För närvarande "äger" Nikon bland nyhets- och sportfotografer (aningen bättre autofokus o lägre brus vid höga ISO) men Canon är populärt bland natur o landskapsfolk. 5D mkII är en prisvärd kamera och flera Canon-gluggar är rätt unika - de superskarpa tilt-shift 17mm och 24mm, långa makron (180/3.5, ryktas om en kommande 200/4 IS) och lättviktaren 400/5.6. Dessutom är supertelena 500/4 och 600/4 är svårslagna, nu i nya förbättrade versioner dessutom...

Jag älskar Pentax, hade 6x7 en gång och använder superba Pentax-okular. Men utan FF-hus är det inget kameraalternativ (utom 645D som jag sneglar lite på...)

Så om du ska sälja bilder, kolla Canon också.

Kan du förklara varför en FX sensor är bättre om man ska sälja bilder om upplösningen är snarlik 16Mpix kontra 20 om jag minns rätt? Det dynamiska omfånget enligt DXO är snubblande nära Canon EOS 5 för K-5 och det verkar som om även brusnivåerna är i närheten ok kanske lite svagare där då men det är dubbelt upp i pris med. Jag går också och funderar på K-5 och Eos 5 MkII så jag behöver lite hjälp på traven.

Mvh Peter

Jag tänkte inte så mycket på själva kameran som på utbudet av gluggar. K-5 verkar vara en mycket kompetent allround-kamera och lite modernare än en 5DII.

Men om man ska bygga upp en uppsättning proffsgluggar för naturfoto saknas det en hel del i Pentax-programmet och även Nikon har några luckor. Jag tror en natur- o landskapsfotograf skulle klara sig rätt långt med några av objektiven jag nämde ovan, t ex 24TS, 180 macro o 500/4. Sen är C on N rätt likvärdiga på andra objektiv, typ 35/1.4.

Det hela beror nog på vilken typ av fotografi man ägnar sig åt. En mäklarfotograf har säkert rationella skäl att välja t ex Nikons 12-24 som är en suverän glugg (önskar att Canon hade nåt liknande) och i så fall haka på en D700 t ex.

De väldigt etablerade proffsen kan ju ha vilka grejer dom vill och byta hip som hap, en frilans som är på uppgång o betalar sina prylar själv måste tänka sig för och planera väl. Då är dessvärre min slutsats att bara C o N har tillräckligt breda program. undantaget är kanske rese- o reportagefoto där en lätt K-5 o ett par gluggar säkert duger gott. Men den dag man vill hyra en MP-65 eller 800/5.6 önskar man nog att man slapp hyra ett hus också, ett hus som man dessutom är ovan vid.

Sen skulle man ju hoppas att t ex Sony eller Pentax skulle orka ge C och N en match så dom fick springa än mer.

Pentax eller ej

Jag har tillgång till såväl Canon som Nikons proffsgrejor tidvis och tycker följande... Det är bra grejor inget tvivel om den saken. Men jag tycker att de tar väldigt bra betalt bitvis för ett namn.. Visst finns det smärre brister i t.ex objektivutbudet till de lite mindre märkena. Jag har dock inte tyckt att jag så förtvivlat saknat en massa objektiv till min Pentax. Däremot lägre brus men nu verkar det problemet vara på väg att lösas med råge...

Det går till stora delar att hitta alternativ i märkesfloran av objektiv och det går att kompensera olika märkens fördelar och brister om man känner till dem vill säga. Ska man bli ett riktigt hårdkörande proffs eller frilansa mycket ska man nog köpa Canon eller Nikon men priset är inte lågt vare sig för hus eller optik....
Testar man att skriva ut bilder från konsumentkameror i övre prisklassen mot proffskameror kan det vara mycket svårt att tidvis se någon större skillnad och ibland ingen alls...

Så jag tycker så här: Jag har sålt lite bilder under åren ibland tagna med dyrgripar ibland med lågbudgetkameror.. Satsar du på att bli ett hårt arbetande proffs eller frilans köp dyrmärkena, om inte lägg pengarna på en K 5 och köp riktigt bra gluggar.... Ett Nikon D 3 hus kostar c:a 40 tkr ett Pentax runt 11 tkr.. Du får en hel del gluggar för mellanskillnaden av mycket god kvalité....

Tänk om nu Pentax kunde göra ett FF-hus med samma goda egenskaper som K5 och ett uppgraderat gluggutbud. Då fick nog såväl Canon som Nikon en värdig svår motståndare....Kan undras om det händer???

Tack för detta Sonny. Den synpunkten känns rimlig.

Mvh Peter

Det är inte lätt men efter läst vad ni har skrivit och studerat K5:ans egenskaper så börjar valet bli lätt, det är bara att vänta in fotomässan.
Jag tror inom en rimlig tid kommer Pentax ut med fullformat de också. Och trycker vi Pentaxianer på så kommer det en sån ;)

Så är har man köpt en K5:a men Tamerons 17-50 för strax under 15 lappar på mässan. Kul att Pentax hade fått till en ordentlig monter på mässan än de anonyma sakerna som har varit tidigare.

Så är har man köpt en K5:a men Tamerons 17-50 för strax under 15 lappar på mässan. Kul att Pentax hade fått till en ordentlig monter på mässan än de anonyma sakerna som har varit tidigare.

Grattis till en fantastisk kamera. Jag har haft min i över en månad nu, men blir fortfarande lika imponerad varje gång jag använder den.... FF är inte viktigt längre och jag har svårt att tro att Pentax skulle lägga tid och pengar där. Pentax största utmaning just nu tror jag är att få till samma jättesteg inom MF. Tänk K-5s sensor uppskalad till nästa 645-kamera.....där har vi en rejäl killer.

det finns ju begränsningar..

t.ex. varje gång man försöker pilla ut minneskortet ur luckan.
Vad var det för fel på K20:ans eminenta lösning eftersom den detaljen vart så sunkig.

lma

Kunde inte hålla mig längre...

Nu går jag i väntans tider jag också... Skickade en beställning till Japanfoto ikväll och väntar i slutet av veckan en K-5 med båda kit-objektiven. Skall bli mycket spännande att se om den kan mäta sig med min K20 som jag trivs mycket bra med. Från Tradera kommer också ett Tamron 70-200/2.8 som jag gått och kikat på och längtat efter riktigt länge...

Ha det gott!

/Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar