Annons

Nikon D3 eller K5

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu går jag i väntans tider jag också... Skickade en beställning till Japanfoto ikväll och väntar i slutet av veckan en K-5 med båda kit-objektiven. Skall bli mycket spännande att se om den kan mäta sig med min K20 som jag trivs mycket bra med. Från Tradera kommer också ett Tamron 70-200/2.8 som jag gått och kikat på och längtat efter riktigt länge...

Ha det gott!

/Lars

va roligt, Lars! Grattis till dig, låter som ett höjdarpaket på väg in :)

Slutarljudet en höjdare....

Det som jag trodde skulle vara en bisak vid köpet av K 5.an var slutarljudet. Efter att nu ha bränt iväg ett antal bilder i olika sammanhang inser jag att Canon och Nikon nyttjarnarnas rassel kan vara en nackdel. Jag har fotat en hel del i olika konferenssammanhang och upplever att många inte märker att jag fotograferar.... Snackade i förra veckan med en proffsfotograf som var mäkta impad av såväl funktioner som ljudnivå.. Visst det är ingen CaNikon men den står definitivt inte långt efter....Bildkvalitén är mycket bra!...

Det var något jag noterade när jag testade kameran på mässan, den var nästan ljudlös! Å, kan inte kameran komma snart!!!!!

Så har den kommit, kameran. Nu ska det testas. Men par frågor, ska man ställa på adobergb eller Srgb? Hur uppdatera man kameran? Har laddat hem filen men sen?

Det som jag trodde skulle vara en bisak vid köpet av K 5.an var slutarljudet. Efter att nu ha bränt iväg ett antal bilder i olika sammanhang inser jag att Canon och Nikon nyttjarnarnas rassel kan vara en nackdel. Jag har fotat en hel del i olika konferenssammanhang och upplever att många inte märker att jag fotograferar.... Snackade i förra veckan med en proffsfotograf som var mäkta impad av såväl funktioner som ljudnivå.. Visst det är ingen CaNikon men den står definitivt inte långt efter....Bildkvalitén är mycket bra!...

Många verkar imponerade av slutarljudet, mitt första intryck var väl sådär...
Min erkänt högljuda k10d ger ett distinkt ka-chunk, medan k-5 har ett mer utdraget småpysslande ka-chunk-klick-vrrr-dunk. Inte så där jätteimponerade.

För att uppdatera firmware på K-5 gör du följande:

Packa upp filen och läs readme-filen där det står:
Formatera SD-kortet
Lägg den uppackade filen på SD-kortet
Starta kameran samtidigt som du håller nere INFO-knappen

Du kommer då att få möjlighet att välja att uppdatera firmware...

Gjorde själv detta igår, efter att min seriebildtagning inte alls fungerade som den borde. 3 RAW-bilder innan bufferten blev fyllt före uppdatering och efteråt så blev det 19 RAW-bilder i följd utan avbrott innan bufferten var fylld och den började skriva mot minneskortet.

Många verkar imponerade av slutarljudet, mitt första intryck var väl sådär...
Min erkänt högljuda k10d ger ett distinkt ka-chunk, medan k-5 har ett mer utdraget småpysslande ka-chunk-klick-vrrr-dunk. Inte så där jätteimponerade.

- Det som imponerar är ju just att det inte låter som en bildörr som slås igen när man fotar. Nästan alla andra kameror låter på tok för mycket för funka i "stealthmode", men K-5 är klart bra för såna tillfällen. Annars kan du ju skrika "KLICK!" när du fotar ...? ;)

Så har den kommit, kameran. Nu ska det testas. Men par frågor, ska man ställa på adobergb eller Srgb? Hur uppdatera man kameran? Har laddat hem filen men sen?

Om du fotar RAW spelar det ingen roll. Om du fotar jpg så får du större 'färgdynamik' med adobeRGB (jag kör med det), men i så fall måste du framkalla dina JPG till JPG med sRGB innan du använder dem på t.ex nätet. De flesta browsrar tittar inte på vad det står i filerna, utan avkodar dem som sRGB oavsett vad de är gjorda som. Bilderna får lite andra färger och kan se lite blekta och kontrastlösa ut. Vill du alltså kunna använda JPG direkt är det lika bra att ha kameran på sRGB.

Nu är batteriet fulladdat på den nyinköpta K-5´an (utan sensorfläckar, var lite orolig ett tag)

Action 1. Fixa firmwareuppgraderingen

Action 2. Fota lite i studion med både K20 och K-5 för se eventuella skillnader i bildkvalitet i studion, lär väl inte vara allt för stora skillnader gissar jag, då K20 presterar riktigt bra med bra ljus

Action 3. Fotosession i morgon kväll (efter ett julbord med kunder) nu ska sensorn få visa vad den kan när det gäller brusreducering gentemot K20, här förutsätter jag en större skillnad till k-5s fördel, annars blir jag besviken

Kul med nya prylar att leka med

även om K20 är en väldigt bra kamera tror jag du kommer bli förvånad över K5.

Det lilla jag hunnit med sedan kl 16.32.45, skojar bara, men det var då jag hämtade ut kameran :)

Men jag nu hunnit med att råtesta kameran och JA, du har rätt, även i studion lyckas jag få "lite" bättre bilder än med K20´n, men fan vore ju annars, ny sensor ny teknik etc etc

Det lilla jag hunnit med sedan kl 16.32.45, skojar bara, men det var då jag hämtade ut kameran :)

Men jag nu hunnit med att råtesta kameran och JA, du har rätt, även i studion lyckas jag få "lite" bättre bilder än med K20´n, men fan vore ju annars, ny sensor ny teknik etc etc

Rent hastighetsmässigt (bilder/sek i RAW format) så är ju K-5 rena racern gentemot K20.

Haha, ser fram emot nästa skidsession tillsammans med mina blixtar, hoppas blixtarna hänger med

Rent hastighetsmässigt (bilder/sek i RAW format) så är ju K-5 rena racern gentemot K20.

Haha, ser fram emot nästa skidsession tillsammans med mina blixtar, hoppas blixtarna hänger med

Jag har faktiskt inte testat serietagning med blixt ännu, men jag misstänker att detta är ett av skälen till att det enligt ryktet kommer nya blixtar till våren.

Jag älskar min K:5a! Snabb som attan på serietagningarna och härligt att kunna pressa isot utan brus! Det är lite skillnad mot K:10. Har uppdaterat kameran också, nu ska jag ut och fota.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar