Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D200 & AF-ON

Produkter
(logga in för att koppla)

boris.bonasin

Aktiv medlem
Jag får inte VR att fungera när jag använder mig av AFON-knappen. I och för sig har jag för mig att jag har läst någonstans i manualen att VR inte fungerar när AFON-knappen används (utan endast med standardavtryckaren).

Objektivet jag provar med är ett 70-200 VR. Är det någon där ute som har liknande erfarenhet och kan dela med sig av denna?

Anledningen till att jag frågar är att jag gärna vill kunna använda AF-ON till att ställa in avståndet och standardavtryckaren till att låsa exponeringen, med fungerande VR.

Tjena Boris,

nu har inte jag fått mitt 70.200 än (räckte med att hålla i ditt för att inse att Sigma inte dög), är i postens händer just nu. Har dock läst på massa siter om det och VR aktiveras visst bara av avtryckaren tyvärr. Men det är väl bara att sätta fokusen och sen trycka ner avtryckaren halvvägs.

Kan du inte göra tvärt om, låsa exponeringen med en knapp på baksidan och fokus på standard avtryckaren ?

kent.

VR:en aktiveras enbart med avtryckarknappen. Så har du valt att fokusera enbart med AF-ON-knappen, så måste du även trycka ner avtryckarknappen halvvägs för att aktivera VR-funktionen. Har du valt fokuseringen med avtryckarknappen, så har du "allt-i-ett".

Oscar

Aha, då är det som det ska vara. Jag blev lite förbryllad när det fungerade med avtryckaren men inte med AF-ON.

Och Patric, du kunde inte gjort ett bättre val:)

Tack allihop för hjälpen.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto