Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D1x

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har hört att det finns flera varianter av D1X . Det som skilljer är minne? Vilken varriant skall man köpa?

Försök att få tag i en med uppgraderad buffert. Visserligen får du nog räkna med mer än 9-11000 i så fall, men det kan det vara värt.
Kör själv med en D1X och är oootroligt nöjd med den, bortsett från att den tenderar att "kötta igen" om man skjuter många RAW-bilder i ett svep.
Batteritiden är inte heller den allra bästa, men det finns bra tredje-part accar att köpa.

En bild jag tog för inte så länge sedan med minimal efterbehandling; http://www.airliners.net/open.file/926198/L/

...och här är en till; http://www.airliners.net/open.file/914642/L/

Om du inte är beroende av att kunna trycka av massor av bilder på kort tid finns det ingen som helst anledning att köpa en D1X med uppgraderad buffert.

Jag är fortfarande mycket nöjd med kameran förutom batteritiden och den lite dåliga LCD-skärmen.

Tack för informationen. Otroligt skarpa bilder
skall hålla ögonen på en med uppgraderad buffert.
Hur länge räcker batterierna?

Håller med Olle: batterierna håller inte länge men jag har köpt ett piratbatteri på zebramedia för drygt 600:- som håller godkänt (inte lika bra som på D70 dock.) Jag använder min kamera mycket på vintern och när man lärt sig hur batterierna fungerar är det inget problem, bara man har lite framförhållning.

Skärmen är inget problem. Den är visserligen mindre bra men håll koll på histogrammet så löser det sig. Det kan till och med vara en fördel att skärmen är lite otydlig. Då måste man lära sig att ställa in kameran som på den gamla goda tiden ... he, he! Kvaliten på skärmen är en ren vanesak.

Mina gamla originalbatterier håller ca 100 bilder. Mitt nya batteri från Zebramedia håller ca 200 bilder.

Skärmen är mörk, har fel kontrast och fel färger. Den duger endast till att se ungefär hur bilden ser ut. Menyer, histogram mm fungerar dock utmärkt.

Jag har stått i en kall ishall och fotat 251 bilder raw (sedan fullt på kortet) men inte gjort slut på batteriet ... så mina battterier håller längre än Olles.

esbtse skrev:
Tack för informationen. Otroligt skarpa bilder.....

Visst, AF är både snabb och exakt (åtminstone på min), men det som är riktigt bra är att bilderna blir hel-rätt i färger, kontraster och vitbalans m.m. Det gör ju att man inte behöver sitta och fissla så mycket i efterhand.
Skärpan i de bägge bilderna jag länkade till, är ju mycket tack vare objektivet som satt på. En Sigma 120-300 2,8.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto