Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D1h

Produkter
(logga in för att koppla)

H.Helmersson

Aktiv medlem
Hej!

Har sökt information om Nikon D1H, har inte lyckats hitta någon.. Kanske beror på att jag är ny här..


Kan du nåt om den kameran eller varför man just ska köpa den eller inte köpa den så får du gärna skriva de här!


Mvh Henric
 
Ja, det är det säkert.. Dessvärre ser det ut som att jag har fastnat lite för den..

Hmm.. vet inte hur jag ska göra!
 
Har sökt en massa för o försöka jämnföra D1 och D1H, men vad är egentligen skillnaden?
D1H är nyare eller?


Kan inte rå för att jag tycker om dom där kamerorna.. ;)
 
D1h har omarbetat menysystem som är mycket smidigare än D1'ans.

D1 - 4,5bps
D1h - 5bps

sen en massa småsaker som skiljer..
 
Tack!

Tack för alla era svar!!

Det är jättesnällt av er! :)


Men när jag duschade så dök det upp en liten "dum" fråga till..

Är det bättre o köpa ett lite billigare hus o satsa på ett bra objektiv istället?
Eller ska man satsa på ett bra hus som man kan "växa" med o köpa objektiven efter hand?

Är Nikon kameror det gäller..

Mvh Henke
 
Re: Tack!

H.Helmersson skrev:

Är det bättre o köpa ett lite billigare hus o satsa på ett bra objektiv istället?
Mvh Henke



En D1H med t.ex. Sigma 18-50 2,8 Macro tycker jag skulle va vettigt att utvecklas med. (D1H är betydligt bättre bygd)

Kit-objktivet Nikkor 18-70 3.5-4.5 inte ett ett dåligt objektiv, men flera av dem som köpte det ihop med Nikon D70 för några år sen har nu börjat snegla mot 18-50 2.8-objektiven då dem vill ha ljusstarkare objektiv.

D1H köps lämpligast genom Ebay numera, dem kan va svåra att få tag på begagnade i Sverige.

Nackdelar med kameran: Batteriprestandan är inte den bästa. Upplösningen, det går dock utmärkt att dra upp raw-filerna och skriva ut i 6mp.
Avsaknad av auto-iso, som iofs inte är nån nödvändighet.

Fördelar: Sökaren. Lägst brus på högre iso bland Nikons kameror. Ljusmäter med äldre Nikkor-objektiv utan AF. Och då får man ändå riktigt hygglig optik för under 1000kr. (Rekkommenderar Tradera)
.

Några skillnader mellan D1 och D1H:

Riktiga menyer i D1H.
Användbar på högre iso, vanliga D1 bandar över iso 400.
D1H läs och skriv-prestandan till minneskort har snabbats upp, vilket iaf tyckte jag var positivt då jag med D1H inte behöver vänta på att kameran ska läsa in raw-filen om jag vill göra en snabbgranskning i displayen.

Ett annat problem med vanliga D1 är att man kameran i single-mode måste skriva klart bilden innan man kan ta nästa. Det går dock att välja continues-mode och sen ställa in hur många bilder per sekund kameran får ta.
 
Senast ändrad:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=76393

jag har både en D50 och en D1H.

jag skulle inte vilja ha D1H'n som enda kamera, inte för mitt fotande iallafall. den är lite mer krävande av fotografen.

Nackdelar med kameran: Batteriprestandan är inte den bästa. Upplösningen, det går dock utmärkt att dra upp raw-filerna och skriva ut i 6mp.
Avsaknad av auto-iso, som iofs inte är nån nödvändighet.

batterierna är ingen höjdare, nej... måste vara lite försiktig med hur man sköter dom jämfört med nyare batterier.
upplösningen är lite i lägsta laget, det går inte att beskära speciellt mycket. auto-iso är underbart, saknar det en hel del!


Fördelar: Sökaren. Lägst brus på högre iso bland Nikons kameror. Ljusmäter med äldre Nikkor-objektiv utan AF. Och då får man ändå riktigt hygglig optik för under 1000kr. (Rekkommenderar Tradera)

sökaren är väl större på både D80 och D200 tror jag. den är lite större än på D50'n iallafall.
min D50 är bättre på höga iso... drar mig inte för att använda 1600 på D50'n, men går helst inte över 1000 på D1H'n.
gillar ljusmätning med MF-objektiv! dock måste jag kompensera +1.3 för att det ska bli rätt tider.

autofokusen är snabb och trevlig. stor kamera på gott och ont. gillar vertikalgreppet!
gillar de små raw-filerna kameran ger. och att det är smidigt att ändra ljusmätning.

gillar inte den kassa automatiska vitbalansen, skärmen är ingen höjdare heller, och knapparna som sitter under skärmen, med lucka över är dåligt placerade oxå.
nu när jag har extern blixt hade jag gärna haft i-ttl istället för det äldre och dåliga d-ttl systemet.

som enda kamera är jag lite tveksam till att rekommendera D1H, men som komplement är den underbar!
 
Re: Tack!

H.Helmersson skrev:
Men när jag duschade så dök det upp en liten "dum" fråga till..

Är det bättre o köpa ett lite billigare hus o satsa på ett bra objektiv istället?
Eller ska man satsa på ett bra hus som man kan "växa" med o köpa objektiven efter hand?

haha De bästa idéerna kommer i duschen va? =)

En beggad D1H hör väl endå till "-ett billigare hus" Prismässigt..
Och som någon sa tidigare.. Ett D1H hus med valfri vidvinkelzoom (f/2.8) kan inte gå fel.. =)


Angående batteriprestandan:

Har iof en D1x men de e samma princip..

Jag har bland flera orginalbatterier 1st piratbatteri från kjell & co. för 400kr..

Räcker gott till att fylla flera GB minne med bilder samt typ ta bort varannan bild (som ja fotar)
Om man jämför detta med tex. D50 så kan batteritiden tyckas värdelös men för mig räcker den tillräckligt.

Så Huruvida batteriprestandan blir ett PROBLEM är väldigt individuellt..
 
Herregud.. Vad många svar! :)
Kul o se att ni engagerar er så!

Japp, det blir många funderingar i duschen om både det ena o de andra..

Har en Nikon D1H på gång, ska åka o titta på den så snart jag får tid över..

Hur är det med objektiv, passar alla Nikons objektiv till Nikon och även Tokina o Sigma o dyl?
Eller hur är det på den fronten egentligen?


Återigen, Tack så jättemycket till er alla som svarat!!


Mvh Henric
 
H.Helmersson skrev:
Herregud.. Vad många svar! :)
Kul o se att ni engagerar er så!

Japp, det blir många funderingar i duschen om både det ena o de andra..

Har en Nikon D1H på gång, ska åka o titta på den så snart jag får tid över..

Hur är det med objektiv, passar alla Nikons objektiv till Nikon och även Tokina o Sigma o dyl?
Eller hur är det på den fronten egentligen?


Återigen, Tack så jättemycket till er alla som svarat!!


Mvh Henric




Hade visst en fråga till..

Nikon D1X - Är den likvärdig med D1H?
Har läst o läst om dom men kommer liksom inte riktigt fram till vad som skiljer dem åt?

Antar att den ena är nyare än den andra?


Mvh Henric
 
D1X har väl dubbla upplösningen mot D1H, och iso 100-800 (istället för 200-1600) + hi1 & hi2. sen är den inte lika snabb i seriebildstagningen och klarar inte av att buffra lika många bilder. den brukar vara dyrare oxå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.