Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d1h vs Nikon d2h

Produkter
(logga in för att koppla)
lillaborkrigel skrev:
Hur står sig en Nikon d1h mot Nikon d2h? Lägga pengarna på en begangnad d1h eller en ny Nikon d2h?

//Micke

Har du gott om det så slå till på en D2h, en D1h kan du få för styvt 10-15th. Men tänk på att det ändå är en D1:a med små filer o så.
Ilkka

Du skrver inte vad du ska ha den till..

Jag har en D1, den funkar pefekt till mig.
Skriver/framkallar aldrig mer än A4 påsikt.

kör ALLTID raw format..

Var inne och klämde på en D2h för ett tag sedan, den är vass.. Men välj kamera efter vad DU har användning för.. så ska du se att du väljer rätt

www.naturephoto.se

/Adam

modellbilder.se skrev:

kör ALLTID raw format..

Var inne och klämde på en D2h för ett tag sedan, den är vass.. Men välj kamera efter vad DU har användning för.. så ska du se att du väljer rätt

www.naturephoto.se

/Adam

Kanske lite utanför saken, Adam!
KOllade just på din Websida, snorbra bilder. E alla de plåtade med D1:an, vi har svårigheter med att dra upp våra bilder med D1:an över 24x30.?

Jag vet ju inte vad du vill använda kameran till men jag känner några fotografer som använt båda kamerorna till dagspress och de tycker följande:
D1h: Bra kamera, ingen fara om man underexponerar-bilderna blir inte särskilt brusiga och färgerna okej. Den har bättre synk-tid än D2h. Det enda negativa de hade att säga om den var att upplösningen var lite i lägsta laget; ibland svårt om man var tvungen att beskära.
D2h: Kanonkamera vad gäller allt utom bilderna- "det blir kanonbra bilder på 200-400 ISO med gott om ljus". Annars blir det brusigt och konstiga färgstick. Vissa blixtbilder blir väldigt, väldigt gula och att ljusa upp i datorn vid underexponering är inte alltid att tänka på...Annars är kameran fantastisk, snabb som tusan och väldigt välbyggd. Det är möjligt att Raw-filer funkar bättre men med .jpg blir det svårt.

Detta är det samlade intrycket från Svenska Dagbladets fotoredaktion, döm själv. Om du inte ska göra stora bilder så kanske D1h är nåt att satsa på.

modellbilder.se skrev:

kör ALLTID raw format..

www.naturephoto.se

/Adam

Kameran ska användas mest för sport men också för repotage... Iso är viktigt då det ofta är dåligt ljus när jag fotar under vinter halvåret.

//Micke

Hittar du någon D1h så tror jag den är ypperligt nog för dina krav.

Tänk på att du ALLTID får ut mer av kameran som du köper riktig optik.

Du har ju en D1 idag??. Köp bättre optik istället.

Jag vet inte vad du har för optik iofs :)

/Adam

Dadigan skrev:
Det är möjligt att Raw-filer funkar bättre men med .jpg blir det svårt.

Detta är det samlade intrycket från Svenska Dagbladets fotoredaktion, döm själv. Om du inte ska göra stora bilder så kanske D1h är nåt att satsa på.

Vad använder fotograferna på SvD för filformat i allmänhet, jpg eller RAW?

På svenskan används enbart jpg. De har inte ens Capture installerat på burkarna;) det jag menade var att bilderna från en D2h kanske blir bättre i Raw än jpg men det har svenskan inte tid med.

modellbilder.se skrev:
Hittar du någon D1h så tror jag den är ypperligt nog för dina krav.

Tänk på att du ALLTID får ut mer av kameran som du köper riktig optik.

Du har ju en D1 idag??. Köp bättre optik istället.

Jag vet inte vad du har för optik iofs :)

/Adam

Optiken är bra... Jag har en D1 men vill få bort bruset på de höga iso-talen...

//M

modellbilder.se skrev:
Det går ju iofs att köra TIFF i D1an direkt ;)
jag utgår ifrån att det var ett svar på mitt inlägg, det går ja, men det tar mer plats på korten och svenskan sparar aldrig om till tiff. De kör jpg hela vägen från kameran till tryckeriet.

Jag har nu tagit ca. 600-700 bilder med min D2h och jag tycker den är mycket trevlig. Det är mitt första digitala hus så jag har inget att jämföra med men om inte bilderna som denna kamera presterar duger så är man riktigt kräsen. Jag har ännu inte stött på det påstådda problemet med brus i bilderna men däremot tycker jag att den underexponerar en liten aning. Det är väldigt lätt att fixa till efteråt och kan även kanske bero på SBS (Skit bakom spakarna).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar