Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D100

Produkter
(logga in för att koppla)

cattha

Medlem
Är det någon som har provat den nya NIKON D100?

Är väldigt intresserad av att få höra någons erfarenheter om denna kamera. Själv är jag väldigt nyfiken på den men tycker kanske att den ligger lite högt i pris.

Vad säger experten om denna nykomling t.ex?

cattha skrev:
Är det någon som har provat den nya NIKON D100?

Är väldigt intresserad av att få höra någons erfarenheter om denna kamera. Själv är jag väldigt nyfiken på den men tycker kanske att den ligger lite högt i pris.

Vad säger experten om denna nykomling t.ex?
Vilken äcklig färg...Urk!! Ta bort snälla!

Angående D100 så diskuteras den friskt på Dpreviews forum. Finns testad på Steves Digicam och på Imaging Resource .
Själv har jag beställt en D100 och kommer självklart att svara på frågor om den.

Hej Calle!
Först måste jag svara på din bedjan om att jag skall ändra textfärg - Näää det tänker jag inte! Jag gillar nämligne den färgen och så vet jag att den är så uppseendeväckande att alla reagerar när dom ser den och då riskerar jag inte att någon missar mitt mess :)
Men annars skulle jag gärna göra dej till viljes bara för att få dej att inte må dåligt.
Men jag kan ju låta bli den färgen nu närjag svarar istället. Och så en kram som plåster på såren.

Ett stort tack för ditt svar angående siter som jag kan gå in och läsa om kameran. Men jag skulle bli väldigt glad om du hör av dig när du själv har provat på den och ge ditt omdömme om denna kamera som jag hoppas så mycket av.

cattha skrev:
Jag gillar nämligne den färgen och så vet jag att den är så uppseendeväckande att alla reagerar när dom ser den och då riskerar jag inte att någon missar mitt mess :)
Du kan riskera att ingen svarar pga den gräsliga färgen.
Och så en kram som plåster på såren.
Du är förlåten!
Men jag skulle bli väldigt glad om du hör av dig när du själv har provat på den och ge ditt omdömme om denna kamera som jag hoppas så mycket av.
Absolut, pråmizz. Bara jag får den nångång...

Calle, så att har lagt ut några analoga godbitar på marknaden, är dessa objektiv helt obrukbara med D100 och de gamla D1 xh etc?

/ES

Pris

Tack Calle ... för allt!

Måste fråga en sak till när jag ändå är i farten. Vad får du ge för pris på kameran som du har beställt?

Sumpen skrev:
Calle, så att har lagt ut några analoga godbitar på marknaden, är dessa objektiv helt obrukbara med D100 och de gamla D1 xh etc?
På D100 (och F80 med för den delen) funkar inte ljusmätningen. På D1X ska det inte vara några problem, tror jag.

Eh, jag är på inget sätt någon expert eller så.. Men när jag fick tillfälle att prova kameran på Elmia i Jönköping i våras så tyckte jag att knappar och programvred var på tok för små.. =(

Kanske är det jag som har stora händer, vad vet jag? Men det var iallafall det första som slog mig när jag höll D100an i händerna för första gången..

Att ljusmätningen inte fungerar med äldre objektiv är en klar nackdel.. (IMHO). Men kameran är ju faktiskt överkomlig rent ekonomiskt - då får man väl ha överseende med dessa brister?

Macracantha skrev:
Kanske är det jag som har stora händer, vad vet jag? Men det var iallafall det första som slog mig när jag höll D100an i händerna för första gången..
Är väl som F80, funkar bra för mig. Kanske har mindra händer än du;-) Sen blir den rejälare med extrahandtaget.
Att ljusmätningen inte fungerar med äldre objektiv är en klar nackdel..
Ja, det är nästan lite Canonfasoner;-) Men det går att använda gammal optik, fast med begränsningar. I studio spelar det ingen roll om ljusmätningen inte funkar.

Att ljusmätningen inte fungerar med äldre objektiv är en klar nackdel..

Ja, det är nästan lite Canonfasoner;-) Men det går att använda gammal optik, fast med begränsningar. I studio spelar det ingen roll om ljusmätningen inte funkar.

Hur menar du nu då Calle ???

Såvitt jag vet så funkar ALLA EF-gluggar till ALLA EOS hus, inte som Nikons system.... Eller du kanske tänker på FD-systemet...??

Jeppe skrev:
Såvitt jag vet så funkar ALLA EF-gluggar till ALLA EOS hus, inte som Nikons system.... Eller du kanske tänker på FD-systemet...??
Ja, de gamla manuella funkar väl inte till nya Canonhus? Inte för att det spelar nån roll.
Med äldre AF gluggar funkar ljusmätningen på t.ex F80, men inte med mitt 25 år gamla 50mm. På F4, F90 och F5 funkar mätningen med manuell optik, dock.

Senast ändrad:
S2Pro

Hej

ser ut som Nikon D100 får en tuff match här. Många rapporterar om alldeles för oskarpa bilder från D100, tom med erfarna D1x ägare som kallar detta för fel.. jag har sett både fina och alldeles förskräckligt dåliga bilder från D100 så jag vet varken in eller ut. Jag har av detta skäl börjat titta närmare på S2Pro och detta är ett alternativ som inte skall dömas ut. Upplösningen skall tydligen vara bäst och de bilder jag sett är väldigt bra. Utöver detta så har S2 firewire interface, tar vanliga batterier och Nikon blixtarna fungerar utan DX tillägg. Jag tror, men är inte säker, att gamla gluggar funkar bättre på S2Pro än på D100.
Jag avvaktar Dpreview test. Hursomhelst skall bli trevligt med en digitalkamera som kan matcha en analog systemkamera vilken jag än väljer.
Mvh
Johan

Re: S2Pro

julgus skrev:
Hejser ut som Nikon D100 får en tuff match här. Många rapporterar om alldeles för oskarpa bilder från D100, tom med erfarna D1x ägare som kallar detta för fel.. jag har sett både fina och alldeles förskräckligt dåliga bilder från D100 så jag vet varken in eller ut
Svaret är ganska simpelt verkar det som, för jag tyckte oxå att bilderna såg softa ut jämfört med andra, t.ex D60.
Nikon har val att som grundinställning på D100 ha skärpan väldigt lågt ställd. Vill du ha mer skärpa, får du välja det.
D60 inställd utan skärpning i kamera blir som D100.
Jag tycker det är en vettig filosofi av Nikon; jag fixar hellre skärpan i P-shop än låter kameran ställa samma mask rakt över. Hade jag en D60 skulle jag välja bort skärpan även där.
Läs gärna den här tråden på Dpreview, där ämnet behandlas grundligt. Framför allt av Toralf, en mycket kunnig teknisk norrman som förklarar det hela bra hur han får mycket fina resultat med sin D100.

mycket snack om d100:an nu. Vi får inte glömma bort att D60:n redan funnits ute ett tag och tar kanonfina bilder.
Personligen tycker jag bilderna från D60:n gör sig bäst med "high" eller ibland "normal" sharpness på D60n, med "high"-inställningen går det bra att skriva ut i stora format direkt från kameran. imo.
De första hundra bilderna jag knäppte körde jag med "normal" inställning på skärpan, och tyckte den var Väldigt mjuk.. hade då haft en D30 tidigare.. hrm. Kanske det berodde på detaljåtergivningen/hög upplösning. Berodde iaf inte på objektiven eller teknik..

Synd bara, på en sådan fin och kompetent kamera med så ruskigt bra bildkvalitét, att autofokusen verkligen suger ..

Senast ändrad:
Re: Re: S2Pro

Calle S skrev:
Svaret är ganska simpelt verkar det som, för jag tyckte oxå att bilderna såg softa ut jämfört med andra, t.ex D60.
Nikon har val att som grundinställning på D100 ha skärpan väldigt lågt ställd. Vill du ha mer skärpa, får du välja det.
....

Hej

jo, jag vet allt det där, det som oroar är att erfarna D1x användare tycker att bilder är för mjuka. Sedan är det uppenbarligen så att D100 underexponerar -1 steg ungeför för att bibehålla detaljer så man lämnar över en hel del för efterprocessen... rätt eller fel? Mycket arbete verkar det dock bli! Vad det verkar så är bilderna från S2 mer "färdiga" direkt, återigen rätt eller fel. En fråga om tycke och smak kanske? S1 bilder har alltid hävdat sig bra, S2 verkar inte bli ett undantag. Skall bli intressant att se vad som verkar vara bäst.

Mvh
Johan

visst, det är självklart nästan alltid bäst med en mjuk bild med mycket nyanser ur bearbetningssynpunkt, men det är ett väldigt tidskrävande jobb!
Själv kör jag med "High" på skärpeinställningen på D60 för att få så "färdiga" bilder som möjligt direkt ur kameran, har inte tid att sitta och skärpa upp varje bild precis som jag vill ha den.

Men det är klart, har man tid så..

herman_d60 skrev:
mycket snack om d100:an nu. Vi får inte glömma bort att D60:n redan funnits ute ett tag och tar kanonfina bilder.
Det är väl ingen som glömt D60. Men Katharina frågade om D100, och jag svarade. D60:an diskuterades ganska friskt innan den kom ut.
julgus skrev:
jo, jag vet allt det där, det som oroar är att erfarna D1x användare tycker att bilder är för mjuka. Sedan är det uppenbarligen så att D100 underexponerar -1 steg ungeför för att bibehålla detaljer så man lämnar över en hel del för efterprocessen... rätt eller fel?
Jag har laddat ner säkert ett 50-tal D100-bilder som ser hur bra som helst ut. Så jag kan inte med all säkerhet svara på om de erfarna D1X-ägarna har rätt eller fel. Vilka är de?
Räknas jag som erfaren, med att ha jobbat med fotografi sedan 1988, digital bildbehandling sedan -94...?

Calle S skrev:
Det är väl ingen som glömt D60. Men Katharina frågade om D100, och jag svarade. D60:an diskuterades ganska friskt innan den kom ut. Jag har laddat ner säkert ett 50-tal D100-bilder som ser hur bra som helst ut. Så jag kan inte med all säkerhet svara på om de erfarna D1X-ägarna har rätt eller fel. Vilka är de?
Räknas jag som erfaren, med att ha jobbat med fotografi sedan 1988, digital bildbehandling sedan -94...?

se dpreview, både amatörer o proffs debatterar D100:an. Många åsikter representeras. S2Pro verkar passa mig bättre, åtminstone efter de ex jag har sett men jag avvaktar en utförlig test mellan dessa kombatanter, sen kommer jag att beställa.

julgus skrev:
se dpreview, både amatörer o proffs debatterar D100:an. Många åsikter representeras. S2Pro verkar passa mig bättre, åtminstone efter de ex jag har sett men jag avvaktar en utförlig test mellan dessa kombatanter, sen kommer jag att beställa.
Ja, S2 verkar bra. Men fördelen med ett batteripack är så stor, så jag lutar åt D100.Men den som lever får se...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar