Annons

Nikon d100, 4 GB minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Aristofanes

Aktiv medlem
Jag har en D100, som jag tror bara kan adressera 2 Gb. Alltså, om jag sätter i ett minneskort om mer än 2 Gb kan det bara formateras för 2 Gb eftersom jag inte har FAT32. Rätta mig om jag har fel.

Men jag tror mig ha läst om att större kort kan ställas om så att de ser ut som två st 2 Gb. Alltså, jag sätter ett sådant kort i kameran, fyller upp mina två första Gb, gör ett kommando eller drar i en spak eller något liknande, och vips så kan jag utnyttja mina återstående 2 Gb.

Är detta rätt? Gäller det alla stora minneskort eller bara något visst fabrikat.

Anledningen till frågan är att jag vill slippa öppna kameran och ta ut minneskort och att min nästa kamera kommer att klara större kort.

Vänligen
 
Tack

Vad vore livet utan den kompetenta panel som finns på fotosidan. Jag hade själv letat, men inte hittat denna tråd.

Sammanfattningen, efter sju sidors trådande, var att Sandisks 4G-minne har en liten spak så att man kan ställa det i läge 2*2Gb för FAT16 eller 1*4G för FAT32. Minnet levereras med spaken i läge 2*2G, vilket drev någon till vansinne eftersom han inte kunde hitta de 4G han betalat för.

Och D100 med firmware 2.0, men inte lägre, lär kunna hantera FAT32.
 
Jag tror nog den största missen här är som följer : FAT16 KAN INTE ha större partitioner / minnestorlek än just 2GB.

Sen att FW måste stödja större är självklart :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.