Annons

Nikon D1

Produkter
(logga in för att koppla)

Henkan

Aktiv medlem
Hej,

Jag har blivit erbjuden en Nikon D1 i ganska "välanvänt" skick utan laddare eller batterier för ca 5500 kr.

Verkar detta vara ett rimligt pris? Bör jag vara orolig eftersom den är ganska välanvänd? Eller bör man räkna med att den tål det utan att den är helt "slutkörd" för det?

Jag tycker att det verkar svårt att hitta billiga D1:eek:r trots att den har några år på nacken. Nån som vill sälja en billigt ;-)

Hälsningar,

Henrik
 
Jag tycker att du ska försöka pruta ordentligt, laddare och två batterier(du vill inte ha färre) kommer kosta dig några tusen till och då hamnar du runt 7-8 tusen. Att den är välanvänd är inte det största problem som finns, bara den är väl omhändertagen dessutom. Det kan kanske vara ett bra köp, men lek lite med den först och kolla ordentligt på kringkostnader som just batterier, laddare och kanske nätadapter om du vill rengöra sensorn själv.
 
Daniel,
När jag läste ditt inlägg, tändes det en gul lampa i mitt huvud.

När det gäller denna typ av elektronik, även bärbara datorer SKA alltid laddaren finnas, även om den så är trasig.
Finns inte laddaren ska man alltid kolla ursprunget på (i detta fall) kameran.
Du vill se kvitto, orginal kartong...

Men om inget av detta finns, be säljaren beskriva några funktioner eller kameran, så får du lite ledtrådar. Vet personen inte ett skvatt är det definitivt stulen...!

Better be safe then sorry...
 
Jag kan bara hålla med om att om Henrik inte känner köparen närmare så ska man absolut vara försiktig. Det ska man ju vara i alla fall, men nu extra försiktig. Jag tänkte inte ens så långt som att kameran kunde vara stulen...dumt av mig.
 
Köp inte

Lägg inga pengar på en D1. Jag har haft en och minns att den exponerade illa. Färgerna for hit och dit och rödstick var ofta besvärande. Speciellt blixtfotografering var svår att få till. D1X var lite bättre och D100 var ganska bra.
Lägg pengar på en beg. D100 i stället!
 
Tack för dina synpunkter. Dock är det väl så att en D100 kostar bra mycket mer än en beggad D1? Ligger tyvärr inte riktigt inom budgeten...

Vad gäller blixtbilder - var det så att du inte använde en DTTL-blixt utan en gammal ("vanlig") TTL? Jag vill minnas att D1 inte funkar i TTL utan de nya blixtarna som är anpassade för digitala sensorer.

Hälsningar,

Henkan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.