D1 klarar fler bilder per sekund än D50 / D70.
Upplösningen är förvisso lägre men räcker gott och väl för dagstiddningsbruk.
Både Jönköpingsposten och Borås tidning kör med D1. Jkpg kör med D1h som är en margniellt förbättrad D1a.
Köpte förresten en av jököpingsPostens D1or genom Hegethorns. Kameran fungerar perfekt, fastän den har använts dagligen, och är servad. Givetvis har slutaren bytts nån gång.
Återstår och se hur läng slutaren i min klarar sig. Iofs ska jag så snart jag får råd byta till D200. Men får nog spara ett bra tag till.
Boårs tidning har köpt in Canon utrustning (hörde något om att dem hade surnat till på Nikons service) Men använder sina D1or i hög grad fortfarande.
Finns säkert fler tidningar i landet som kör D1 ännu.
Tänk på att D1 ger usla bilder från iso 800 och uppåt. Det blir horrisontella linjer i bilderna.
Auto-vitbalans kan vara lite lömsk den också, men fungerar för det mesta bra. Inomhus får man ställa om den till glödlampa eller lysrör, om man inte vill ha färgstick i bilderna.
Utomhus funger det oftast bra.
D70 / D50 har jag däremot ingen erfarenhet av.
En som säljer sin D1 med laddare för 5000.
http://www.blocket.se/vi/7594487.htm?ca=11_s
5000 tycker jag är ett maxpris, då ska kameran vara i gott skick och laddare ska medfölja (laddaren är dyr ny)
finns dem sok kommit över sina för 3500. Men då vet jag inte om laddaren har medföljt eller ej.