Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D 7000 inställning

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikon 7000

Avslutat medlemskap
Försökt att reda ut det här med bulpläge och live wiev det är kanske så att nikon d 7000 inte kan ha bulpläge i monitorn , utan endast i sökarläge, någon som vet att det är så ?. Sätter jag den i bulpläge via sökare så går det bra, men när jag ändrar till monitor/ displayläge så står slutartiden 1/30 i stället för bulp, med andra ord får jag inte bulpläge när monitorn/displayen är aktiv

Jag testade med min D7000 och det är ingen skillnad mellan sökar eller live wiew. Jag satte den i M satte tiden till bulp, ställde in en bländare och jag använder fast ISO

Tack för svar, ja det verkar konstigt att det inte fungerar hos min kamera, men jag har ställt in på min kamera de som du skrev. Men tyvärr nej, måste ju bara fungera tycker jag, är där några andra inställningar som jag missat ?
Med vänlig hälsning, Bo

Du kan ju prova att göra en kamera reset, det kan ju vara något annan inställning gömd i menyn. Verkar som live view är inställd för film och inte kamera, kanske finns det något sådant i någon meny? Om du struntar i bulp fungerar det om du ställer in 30 sekunder istället?

Så är det

Har två st. D7000. Det är så på dem också.
Har inte gjort någon inställning för detta.
D7000 har vissa begränsningar, ex. kan man inte om man filmar i M-läge ändra slutartid.
Ser inte att de du kommit på skulle vara något hinder. Det är ju bara att stänga live wiev och sedan välja bulb.

Har två st. D7000. Det är så på dem också.
Har inte gjort någon inställning för detta.
D7000 har vissa begränsningar, ex. kan man inte om man filmar i M-läge ändra slutartid.
Ser inte att de du kommit på skulle vara något hinder. Det är ju bara att stänga live wiev och sedan välja bulb.

Menar du samma som TS? Jag testade igen på min D7000, det är som man kan tro ingen skillnad mellan sökare och live view.

Satte den på M och bulp med sökare, slog om till live view och det stod fortfarande bulp i displayen och den fungerar som den ska.

Kan jag ha gjort någon inställning någonstans tro, som skiljer sig från default?

Menar du samma som TS? Jag testade igen på min D7000, det är som man kan tro ingen skillnad mellan sökare och live view.

Satte den på M och bulp med sökare, slog om till live view och det stod fortfarande bulp i displayen och den fungerar som den ska.

Kan jag ha gjort någon inställning någonstans tro, som skiljer sig från default?

Jo, på mina kameror blir det 1/30 sek. Men det har jag aldrig upplevt som problem

Nu tycker jag det låter konstigt att ni kan på era kameror, jag fick just reda på från foto affären där jag handlat kameran inte hår i bulpläge i live wiev eftersom det är en kamera med spegel, endast spegellösa kameror går.

Skulle någon någon av er kunna exakt tala om vilka inställningar jag skall ha så kan jag testa efter era inställningar. För om ni kan borde jag ju också kunna ha denna inställning, jag har tanken på att inte ge upp förrän det står bulp i live wiev ha ha

Nu tycker jag det låter konstigt att ni kan på era kameror, jag fick just reda på från foto affären där jag handlat kameran inte hår i bulpläge i live wiev eftersom det är en kamera med spegel, endast spegellösa kameror går.

Det de säger är kvalificerat strunt. Givetvis så går det.

Jag prövade på min kamera (ej D7000) och det som får det att inte gå är om jag ställer om väljaren på baksidan till videoläge. En sådan har dock inte D7000, men jag tror ändå att det är det som spökar. Jag slog en flukt i manualen och det finns en inställning som heter "Manual movie settings" i filmningsmenyn. Det skulle kunna vara den som spökar, om det står i påslaget läge. Intervallet för tillåtna tider råkar sträcka sig till just 1/30. I och med att jag inte har en relevant kamera att titta på så är det bara en gissning.

PS. Det heter "bulb" och "view". DS.

Gå in i "menyn"--"Fotograferingsmeny"-- "Filminställning"--"Manuella filminställningar". Välj "Av" så ska ni se att det löser sig:) Då ska nog "Bulb" (som det heter) fungera.
Anders W

Har testat med min D7000. Går visst att få Bulb i monitorläge! Om man går in i Fotograferingsmeny under Filminställningar. Där sätter man Manuella filminställningar i Av. Då får man Bulb även i monitorläge!
Åke!

Tack för era svar , jag skall kolla när jag kommer hem ikväll jag återkommer med resultat om hur det går
Med vänlig hälsning, Bo

Fixat

Ett stort tack allihopa för er tid till mig, jag har nu kollat och följt vad ni skrev, det var läge på i filminställningar, så jag gjorde som ni skrev satte den i läge av, och vipps så satt det där,

Ha en fortsatt god fortsättning och hoppas ni får många trevliga fototimmar år2017

Med vänlig hälsning, Bo

Varför behöver man bulb-läge i LiveView?
Fotograferar man med så lång slutartid så har man rimligen kameran på stativ, använder fjärrutlösare och har inget behov av varken sökare eller skärm. Nikon skickar ju till och med en blindplugg för sökaren att använda vid långa slutartider för att det inte ska läcka in ljus i kameran bakvägen.

Jag har tackat för hjälpen, och härmed har jag dragit mig ur tråden, sedan får andra svara på din kommentar
Bo

Varför behöver man bulb-läge i LiveView?
Fotograferar man med så lång slutartid så har man rimligen kameran på stativ, använder fjärrutlösare och har inget behov av varken sökare eller skärm. Nikon skickar ju till och med en blindplugg för sökaren att använda vid långa slutartider för att det inte ska läcka in ljus i kameran bakvägen.

Behöver och behöver...? Det är väl bra att man kan ställa in exponeringstider längre än 1/30 s, t ex "Bulb", när man använder LiveView för att komponera och fokusera. Missförstår dig förmodligen, men tycker du verkligen det är onödigt med sökare och/eller skärm när kameran är monterad på ett stativ??

Behöver och behöver...? Det är väl bra att man kan ställa in exponeringstider längre än 1/30 s, t ex "Bulb", när man använder LiveView för att komponera och fokusera. Missförstår dig förmodligen, men tycker du verkligen det är onödigt med sökare och/eller skärm när kameran är monterad på ett stativ??

Givetvis måste man komponera bilden först, oavsett om det görs med sökare eller skärm. Men när det är gjort och kulan är låst så behöver man dem inte längre.

Nikon skickar ju till och med en blindplugg för sökaren att använda vid långa slutartider för att det inte ska läcka in ljus i kameran bakvägen.
Den är till för att ljus inte ska komma in via sökarokularet och påverka ljusmätaren. Praktiskt om man mäter ljuset utan att ha ögat intill okularet.

När väl spegeln är uppfälld kan inget ljus ta sig till sensorn via sökaren.

Den är till för att ljus inte ska komma in via sökarokularet och påverka ljusmätaren. Praktiskt om man mäter ljuset utan att ha ögat intill okularet.

När väl spegeln är uppfälld kan inget ljus ta sig till sensorn via sökaren.

Det är vad det står i Nikons produktbeskrivning. Cyberfoto däremot skriver "Används för att eliminera 'backljus' genom sökaren vid långa exponeringar." MyNikonLife och Dustin skriver samma sak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar