Annons

Nikon Coolpix 7900?

Produkter
(logga in för att koppla)

candygal

Avslutat medlemskap
Hej hopp!
nu har Nikon Coolpix 7900 släppts och jag undrar om det är nån därute som äger en och vill berätta lite mer om kameran. Förutom att produktinfo man kan få alltså. Den säger inget om hur kameran känns i handen, hur bilderna blir, om du testat att printa ut dom digitalt och kanske andra fördelar/nackdelar med denna lilla söta kamera.

Tack på förhand!

Jag köpte en 7900 innan semestern och har plåtat några hundra bilder under ledigheten. Märk väl att detta är min första digitalkamera, jag har dock plåtat analogt med systemkamera i snart 30 år. Mina första intryck är mycket positiva. Det blir bilder med bra "tryck" i, dvs kontrast och skärpa är på topp (ända ut i kanterna). Kameran skärper dock inte - i normalinställningen - upp bilderna direkt utan vill du ha toppskärpa för förstoringar o.d. får du efterbehandla i något bildprogram. Den exponerar i de flesta lägen bra, jag har inte hunnit testa "specialfunktionerna" så mycket men de verkar fungera som tänkt. Kameran saknar helt manuella möjligheter men jag saknar det inte direkt, jag använder den som "ta-med-kamera" som komplement till analoga systemkameran. Det jag stör mig mest på är att ibland har den svårt att hitta skärpan, exvis om jag ska plåta en naturvy; om jag ställer om till ett av de dedikerade programmen för detta så funkar det bättre. Skumt...

Kameran är välbyggd, displayen är bra, batteriet räcker länge. Jag har små händer och jag kan enkelt använda kameran med en hand. Jag har låtit framkalla bilder hos proprint och jag tycker att de blev jättebra! Jag är nöjd!

/P

Jag är av uppfattningen att det är en bra kamera.
Den har ju bara programautomatik, så du kommer inte att själv kunna ta kontroll över kameran så mycket.

Mitt tips är att, om du inte gjort det, läsa lite tester. Sedan tar du någon eller ett par av exempelbilderna från nån test och skickar till ett fotolabb och gör en så stor förstoring som du tror är den största du kommer att göra.

Test:
http://www.dcresource.com/reviews/nikon/coolpix5900_7900-review/index.shtml

Labb:
http://www.frontweb.se/kampanj/

Du kan ju åxå skaffa ett minneskort, gå till en butik och be att få testa kameran med ditt kort och skicka de bilderna till labbet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar