Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon/Canon Makro?

Produkter
(logga in för att koppla)

NikonMacro

Aktiv medlem
Hej! Är nu sugen på att köpa en ny kamera då jag är lite trött på min D300.

Vilken Canon respektive Nikon Kamera är bäst lämpad för Makro fotografering?

Fått tips om att d7100 är bra, då den har 1,3x i Crop-?

Mvh
 
Finns ingen anledning att byta din D300 om du inte vill förstås :)

Däremot så blir det enklare att fota blommor och insekter i trädgården med t.ex. ett Nikkor 105 VR makroobjektiv.

En billigare variant är att sätta en makrolins framför ditt nuvarande objektiv.

Vill du fotografera riktigt smått så kan du köpa en bälg.

Finns även varianter där du monterar ett omvänt objektiv framför ditt normalobjektiv.
 
Kul med alla svar :)

Jag har ett 105VR macro, men jag finner det lite för tungt då jag oftast fotar i konstiga positioner.

Jag vill komma så nära som möjligt, helst med mitt stativ Manfrotto 055XPROB. Dock känns det lite för klent för 105vr objektivet :S


Hade tänkt mig lägga 5-7,000 på ett begagnat hus.

Kikat lite på mellanringar, typ Nikon med 1,7^
 
Kul med alla svar :)

Jag har ett 105VR macro, men jag finner det lite för tungt då jag oftast fotar i konstiga positioner.

Jag vill komma så nära som möjligt, helst med mitt stativ Manfrotto 055XPROB. Dock känns det lite för klent för 105vr objektivet :S


Hade tänkt mig lägga 5-7,000 på ett begagnat hus.

Kikat lite på mellanringar, typ Nikon med 1,7^

Nu förstår jag inte. Du vill fota makro. Du har ett makro objektiv som du tycker är för tungt och därför vill du byta hus eftersom du vill ha en annan crop faktor?

D300 och D7100 har ju samma crop-faktor?

Inte är väl objektivet så tungt?

Visst borde ditt stativ klara av din kombo?

Jag tycker det låter som du försöker hitta ursäkter för att handla nya prylar! :)
 
Alltid kul att köpa nya prylar såklart! Vart ju 5-6 år sen jag köpte mina grejor

12MP känns väldigt trist, och ja tycker faktiskt Objektivet är rätt så tungt när man sitter i konstiga ställningar och jagar insekter att fota hehe
 
Alltid kul att köpa nya prylar såklart! Vart ju 5-6 år sen jag köpte mina grejor

12MP känns väldigt trist, och ja tycker faktiskt Objektivet är rätt så tungt när man sitter i konstiga ställningar och jagar insekter att fota hehe

Okej, är det vikten och megapixel du vill "förbättra" så föreslår jag en Nikon 1 kamera. Då får du:

1. ett betydligt lättare hus
2. fler megapixel
3. 2,7x cropfactor
4. med adapter kan du använda de Nikon objektiv du redan har
 
Jag har ett 105VR macro, men jag finner det lite för tungt då jag oftast fotar i konstiga positioner.

Jag vill komma så nära som möjligt, helst med mitt stativ Manfrotto 055XPROB. Dock känns det lite för klent för 105vr objektivet :S

Sony A6000 med Zeiss Touit Macro tycker jag verkar vara en bra kombo.
 
Ja, fast nej.
Den har en APS-C sensor med beskärningsläge x1,3 (dvs beskärningsfaktor 1,5 eller 2,0 om man jämför med fullformat).

Inte för att det är särskilt relevant för makrofoto, men ändå.

Skulle du kunna utveckla detta, fattar inget :)

jag har en Nikon1 (ockdå) och även om jag tagit en del makro med den så är det inget jag skulle rekommendera då hanteringen är lite pillig med sina små knappar

En Tamron 90/2,8 VC är riktigt bra och troligen lättare än Nikons, men avgörande i vikt är att byta ut D300 mot en lättare, kanske en D5200 eller liknade kan vara något då den är betydligt lättare samt att den vinklade skärmen kan vara bra för makro
 
Vikten på kameran med objektiv tycker jag är av underordnad betydelse vid makrofotografering. Frihandsfotografering torde ändå höra till undantaget i det sammanhanget.

Ett stadigt stativ med möjlighet att vända på mittpelaren för att komma nära marken (eller någon annan lösning) är alltså en viktig del av makrofotoutrustningen. Ett bra stativhuvud hjälper också. En del föredrar kulled medan andra hellre väljer ett trevägshuvud.

Med ett roterbart stativfäste på objektivet kan man komma väldigt nära marken med en uppochnervänd mittpelare.

Jag tror därför att ett nytt stativ kanske är ett bättre inköp för TS än ny kamera och/eller objektiv.
 
Jag tycker mitt stativ är ganska bra anpassat för Makro, det går att ställa in det i alla möjliga vinklar och höjder :) (Manfrotto 055XPROB)
Tror det är stativ huvudet som inte klarar av vikten.
 
Det är inte otroligt att det är huvudet eller snabbfästplattan, förstås beroende på vilket huvud du har. Den uppenbart svagaste punkten på mitt lite äldre 190 ProB, som är ett lite klenare stativ än 055 är snabbfästplattan och därefter själva huvudet. Då har jag ändå en modell större huvud (486RC2) än vad som levererades som standard om man köpte stativet i paket...
 
Skulle du kunna utveckla detta, fattar inget :)

D7100 har ett extra fysiskt beskärningsläge där den bara använder sensorns mittersta 4800x3200 pixlar* som kallas 1,3x cropläge, men det är ju som sagt väldigt irrelevant för macro.


* ungefär som Dx-läget på Fx-hus men inte lika hårt beskuret.
 
ANNONS