Hej!
Jag har just nu en nikon d5000. Har insett att jag älskar att fota och känner att jag vill ha en ny kamera att växa i. Jag vill kunna satsa lite på fotandet och köpa en kamera som inte kommer att vara för "dålig" om jag utvecklas. Vill främst fota porträtt: barn, kärlek, bröllop tex.
Tänker ha kvar min d5000 som andrakamera.
Jag önskar nu tips från er på vilken kamera jag ska satsa på. Jag vill helst ha nikon.
Det jag saknar just nu är att kunna använda lite högre isotal då jag inte gillar att använda blixt.
Jag gillar verkligen mitt fasta 1,8 35 mm objektiv men önskar ett liknande fast med zoom.
När det gäller budget så vet jag inte riktigt hur mycket pengar jag är beredd att lägga. Men känns det rätt så kan jag tänka mig att lägga en slant.
Jag vet att man kan googla, och gå till fotoaffärer osv. Men jag vill gärna ha era tips!
Gärna för/nackdelar kring alternativen.
Hoppas på hjälp!
Hej Nina!
Jag hoppar in här med en liten annorlumda vinkel.
Kameramarknaden går lite ojämt framåt, ibland sakt och ibland stora kliv.
Jag skulle råda dig att avvakta lite, det är nämligen ett storkliv på gång precis nu!
Om några veckor (spekuleras den 7/7, men annars en annan dag i Juli) så kommer Sony att lansera ett par nya modeller med ett stort steg årestandamässigt!
Det blir en helt ny 24 megapixel sensor av "back-lit" typ som kommer att sätta en helt ny standard med betydligt bättre DR och lågbrusiga ISO-värden över 100 000! Dessutom med en seriehastighet 12-15 bilder per sekund, med kontinuerlig phase detection AF även under exponeringsögonblicket och vid filmning och dessutom en ny supersnabb AF och ett proffsigt vädertätat chassi byggt i magnesium. Den har SLT-teknik med en helt ny OLED elektronisk sökare utan märkbar eftersläpning och som är ljus även vid mörka fotoförhållanden. Dessutom prissatt till ungefär 10 000 kr. Plus en massa annat som Sony har redan idag som stabilisering inbyggt i kamerahuset, HDR direkt i kameran, panoramafunktioner i 2D och 3D, bra trådlös blixtstyrning osv.
Nu råder jag däremot inte dig att bara byta märke hux-flux om du är inkörd på Nikon. Nikon använder Sonys sensorer och de är definitivt ledande. Nikon D7000 är en mycket bra kamera. Den har Sonys 16 megapixel sensor som är samma som sitter i Sony A580. Sony-kameran har mer finesser, men Nikon-kameran är schysstare byggd.
Nikon kommer såklart senare med en kamera baserad på samma sensor som den kommande Sony A77, fast utan den revolutionerande SLT-tekniken och säkert utan massa bra finesser, fast säkert med något annat tilltalande istället. Beror helt på vad man prioriterar. Så om du absolut vill fortsätta med Nikon så är mitt råd att avvakta lite efter att de nya Sony-kamerorna är lanserade för att se vad den nya sensorn presterar. Det är revolution på gång i kameravärlden!
Sån här diskussion tenderar att bli lite infekterad av olika kamera-religiösa inställningar och jag kommer säkert få på nöten ganska hårt
, men mitt personliga råd är att i nuläget absolut inte att byta till Canon. De är på efterkälken även om deres 17,7 megapixel sensor som är mindre till storleken än de APS-C sensorer som sitter i sony och Nikon är hyggligt bra så ligger den efter. Du har heller inget vettigt blixtsystem till Canon. Canon är suveräna för actionfoto och rovfåglar och annat då de har ett snabbt, men avancerat, AF-system oc fantastiska telen, men om du tänker gå dit (kolla prislappen på deras långa telen med stab), så är det ingen fördel. Förstår at tdu vil fortsätta med Nikon, det är verkligen hög klass, men om du inte är helt fastlåst pga en massa objektiv, blixtar och tillbehör, eller vill ståta med Nikon för att det är status så finns det ett bra alternativ i Sony och även om det måste vara Nikon så gör du klokt i att vänta några veckor för att se vad framtiden har i sitt sköte och då kommer det till en Nikon-kamera relativt snart och chansen är som sagt stor att det just nu kommer att ske ett betydligt större tekniksprång än för det mesta.
/Mats