Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon - byta upp mig

Produkter
(logga in för att koppla)

nina84

Aktiv medlem
Hej!

Jag har just nu en nikon d5000. Har insett att jag älskar att fota och känner att jag vill ha en ny kamera att växa i. Jag vill kunna satsa lite på fotandet och köpa en kamera som inte kommer att vara för "dålig" om jag utvecklas. Vill främst fota porträtt: barn, kärlek, bröllop tex.
Tänker ha kvar min d5000 som andrakamera.

Jag önskar nu tips från er på vilken kamera jag ska satsa på. Jag vill helst ha nikon.
Det jag saknar just nu är att kunna använda lite högre isotal då jag inte gillar att använda blixt.
Jag gillar verkligen mitt fasta 1,8 35 mm objektiv men önskar ett liknande fast med zoom.

När det gäller budget så vet jag inte riktigt hur mycket pengar jag är beredd att lägga. Men känns det rätt så kan jag tänka mig att lägga en slant.

Jag vet att man kan googla, och gå till fotoaffärer osv. Men jag vill gärna ha era tips! :) Gärna för/nackdelar kring alternativen.

Hoppas på hjälp! :)

D7000 är en riktigt bra kamera. Något annat alternativ kan jag inte se, om du inte vill byta till fullformat.

Hej!

Jag har just nu en nikon d5000. Har insett att jag älskar att fota och känner att jag vill ha en ny kamera att växa i. Jag vill kunna satsa lite på fotandet och köpa en kamera som inte kommer att vara för "dålig" om jag utvecklas. Vill främst fota porträtt: barn, kärlek, bröllop tex.
Tänker ha kvar min d5000 som andrakamera.

Jag önskar nu tips från er på vilken kamera jag ska satsa på. Jag vill helst ha nikon.
Det jag saknar just nu är att kunna använda lite högre isotal då jag inte gillar att använda blixt.
Jag gillar verkligen mitt fasta 1,8 35 mm objektiv men önskar ett liknande fast med zoom.

När det gäller budget så vet jag inte riktigt hur mycket pengar jag är beredd att lägga. Men känns det rätt så kan jag tänka mig att lägga en slant.

Jag vet att man kan googla, och gå till fotoaffärer osv. Men jag vill gärna ha era tips! :) Gärna för/nackdelar kring alternativen.

Hoppas på hjälp! :)

Låter som du ska ha en D700, rätt typ av motiv, högiso...Klockrent.

Måste ändå rekommendera dig att läsa på i olika trådar, du kan inte begära att alla ska serva dig med info som du själv lätt kan slå upp

Om du vill ha bättre iso-tal så är väl direkt nästa steg D7000.
Annars är väl en billigare variant D90, den är ganska bra som "arbetskamera eller fältkamera" eller hur man nu ska kalla det. Det finns mer rattar så inställningsmöjligheterna är snabbare. Skärmen är även ganska mycket bättre så man kan kolla bilderna ungefär hur de blivit på plats. (men man får zooma in 1-2 för att få bort förminsknings"fel" som uppstår.
Dock vet jag inte om det skulle kännas direkt som ett stort uppåtköp för dig då de är delvis ganska lika för övrigt. Jag skulle vilja säga att D90 är mer ergonomiskt ganska mycket bättre.

Men D7000 har allt det där också, men är dyrare men har även bättre brusprestanda osv.

Låter som du ska ha en D700, rätt typ av motiv, högiso...Klockrent.

Måste ändå rekommendera dig att läsa på i olika trådar, du kan inte begära att alla ska serva dig med info som du själv lätt kan slå upp

Tack för ditt svar!

Det är den jag har funderat lite på. Tror du jag skulle märka stor skillnad när det gäller ison om jag jämför med min kamera?

Du har så rätt så, jag ska surfa runt och leta info också. Bara så himla bra att kunna fråga folk som har koll :)

Japp, beroende på budget e det D7000 eller D90(om den fortfarande säljs ny dvs) som gäller.
35an e ett grymt objektiv, men likande med "zoom" finns tyvärr inte. Du får stega upp till 2.8 i bländare och där finns en hel drös att välja på som täcker detta brännvidsområdet. Eller D700an om man vill upp till fullformat. Eller så väntar man in D800.... =)

Om du vill ha bättre iso-tal så är väl direkt nästa steg D7000.
Annars är väl en billigare variant D90, den är ganska bra som "arbetskamera eller fältkamera" eller hur man nu ska kalla det. Det finns mer rattar så inställningsmöjligheterna är snabbare. Skärmen är även ganska mycket bättre så man kan kolla bilderna ungefär hur de blivit på plats. (men man får zooma in 1-2 för att få bort förminsknings"fel" som uppstår.
Dock vet jag inte om det skulle kännas direkt som ett stort uppåtköp för dig då de är delvis ganska lika för övrigt. Jag skulle vilja säga att D90 är mer ergonomiskt ganska mycket bättre.

Men D7000 har allt det där också, men är dyrare men har även bättre brusprestanda osv.

Tack för ditt svar! :)

Jag har funderat lite på d7000 men är rädd att jag inte kommer märka någon större skillnad samt att man växer ur den ganska snabbt om det skulle bli så att jag kommer att utvecklas. Köper jag en kamera nu så vill jag inte behöva köpa en om ett år igen...

Svårt beslut!

Japp, beroende på budget e det D7000 eller D90(om den fortfarande säljs ny dvs) som gäller.
35an e ett grymt objektiv, men likande med "zoom" finns tyvärr inte. Du får stega upp till 2.8 i bländare och där finns en hel drös att välja på som täcker detta brännvidsområdet.

Tack för ditt svar!
Ja visst är det grymt!! 2,8 är ju inte så tokigt. Har tittat lite på tamrons 28-75, det kan nog vara nåt!

Tack för ditt svar!
Ja visst är det grymt!! 2,8 är ju inte så tokigt. Har tittat lite på tamrons 28-75, det kan nog vara nåt!

Har själv Tamrons 28-75 som jag använder till både porträtt- o landsskapsfoto. Bra prestandard till det priset. Något mindre vidvindel då, men min sigma 10-20 täcker det området bra.

Vet inte vad du har för optik till nikon. Jag skulle absolut satsa på ff antingen d700 eller va ons 5 d mark 2. Varför jag föreslår Canon är för att dom är likvärdiga i prestanda men Canon är lättare o smidigare o att gå från en instegs kamera till d 700 är rätt stor skillnad i vikt/storlek. Jag har bägge själv o dom är bra bägge två. Ett prisvärt paket som räcker långt är tex 5 d mark 2 med 24-105.

Tack för ditt svar!

Det är den jag har funderat lite på. Tror du jag skulle märka stor skillnad när det gäller ison om jag jämför med min kamera?

Du har så rätt så, jag ska surfa runt och leta info också. Bara så himla bra att kunna fråga folk som har koll :)

ENORM skillnad. Natt och dag.

Och med fullformat får du kortare skärpeljup vilket hjälper dig i porträttfotandet.

Det är en stor kamera dock.

Edit: testar editfunktionen.
Edit2: Hmm numera ser man inte när någon editerat sitt inlägg, funktionen verkar ha fallit bort.
Edit3: 10 minuter har gått.

Senast ändrad:
Tack för ditt svar! :)

Jag har funderat lite på d7000 men är rädd att jag inte kommer märka någon större skillnad samt att man växer ur den ganska snabbt om det skulle bli så att jag kommer att utvecklas. Köper jag en kamera nu så vill jag inte behöva köpa en om ett år igen...

Svårt beslut!

Bara lugn, ALLT kommer att vara MKT bätte =)

Vet inte vad du har för optik till nikon. Jag skulle absolut satsa på ff antingen d700 eller va ons 5 d mark 2. Varför jag föreslår Canon är för att dom är likvärdiga i prestanda men Canon är lättare o smidigare o att gå från en instegs kamera till d 700 är rätt stor skillnad i vikt/storlek. Jag har bägge själv o dom är bra bägge två. Ett prisvärt paket som räcker långt är tex 5 d mark 2 med 24-105.

Tack för ditt svar!

Jag är ju lite fäst vid Nikon men samtidigt vore Canon bättre eftersom min bror har många objektiv jag kan låna. Dessutom är vikten ganska betydelsefull för mig som är ganska svag i handlederna.

Det blir inget lätt val det här. Måste gå till en fotoaffär och känna och klämma tror jag.

Tack för ditt svar!

Jag är ju lite fäst vid Nikon men samtidigt vore Canon bättre eftersom min bror har många objektiv jag kan låna. Dessutom är vikten ganska betydelsefull för mig som är ganska svag i handlederna.

Det blir inget lätt val det här. Måste gå till en fotoaffär och känna och klämma tror jag.

Håller du kameran med vänsta handen? Armbågen mot kroppen, handflatan under kameran/objektiv?

Tack för ditt svar!

Absolut inget fel på Canon o det e alltid kul att kunna lånar nått roligt objektiv. D700 kommer nog att kännas för tung o stor om du gämför med din D5000. Gå du o kläm lite på dom i en fotoaffär så hittar du säkert en som passar dig. Lyckat till! =)

Jag vågar inte säga 100% om det är så eller inte, men jag har inte fått intrycket av det. Det är väl ganska lätt att testa i testforumet om det känns viktigt. :)

Eftersom jag ofta slinter med tangenterna, stavar fel osv så använder jag edit ofta. Så jag vill förstås hinna korrigera innan någon sett felet. (förhandsgranska är fusk)

Absolut inget fel på Canon o det e alltid kul att kunna lånar nått roligt objektiv. D700 kommer nog att kännas för tung o stor om du gämför med din D5000. Gå du o kläm lite på dom i en fotoaffär så hittar du säkert en som passar dig. Lyckat till! =)

Ja, D700 är en ganska rejäl kluns. Sätter man på ett tungt objektiv så blir det en del. Nu tycker jag att det mest är ett problem när man ska bära på skrället mellan själva fotograferingstillfällena dock. *Letar efter ryggsäck för att komplettera plågsam axelväska* ;)

Beroende på hur mycket man står ut med vikt och andra prioriteringar så tycker jag nog att det är D7000 eller D700 som gäller. Vill man slå på stort och få ännu bättre brusprestanda så finns D3s, men då blir det både rejält dyrt och tungt.

D700 (och D3-serien) medför att man lämpligen byter ut alla eventuella DX-objektiv. Beroende på vad man har för något kostar det olika, men det är värt att tänka på.

Jag är inte riktigt vän med Canons ergonomi, men det är ju bra kameror det också. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar