Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon-bry

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: styra trådlöst

rille77 skrev:
D80 kan visst styra extern blixt utan att köra med en sb-800 på kameran,

Erm, om jag inte har missat något inlägg (vilket iofs inte är omöjligt ) så är det ingen som påstått något annat.

Däremot kan inte D40(x) styra externa blixtar trådlöst utan en SB-800, varför det kan vara en god idé att satsa på en D80 om man tror sig vilja göra det.

Tack till alla

Jag har följt diskussionerna, samlat extern input från vänner och bekanta, samt till slut tagit beslutet:

He ble' enna n'Nikon D80'a me enna Tamron 17-50/2,8...

Re: Re: styra trådlöst

mannbro skrev:
Erm, om jag inte har missat något inlägg (vilket iofs inte är omöjligt ) så är det ingen som påstått något annat.

Däremot kan inte D40(x) styra externa blixtar trådlöst utan en SB-800, varför det kan vara en god idé att satsa på en D80 om man tror sig vilja göra det.

Precis, var lite snabb där.
My bad...

Men det är viktiga frågor, nu verkar det ju blitt ett köp av en D80 så.

Jag ser inget nämnt om sökarna.
D80 har en större och tydligare sökare än D40/D40x. Det tycker jag är en av de viktigaste skillnaderna.

Re: styra trådlöst

rille77 skrev:
D80 kan visst styra extern blixt utan att köra med en sb-800 på kameran,

den inbyggda blixten fungerar som commander, och vill man inte att det blixtljuset ska tas med i bilden så köper man bara en liten "täckskiva" som sätts i blixtskon och som täcker den inbyggda blixten men släpper igenom "mätsignalerna"

Kostar under 100-lappen.
Går det inte bara att köpa en slavtändare och montera på blixten så triggas den av den inbyggda blixten eller har jag missat något?

Har fotat lite med D40 och har själv D80. Enda fördelen (om man nu gillar det) är att D40 är mindre och lättare. I övrigt är D80 bättre på allt. Fokusmotor i huset, större sökare, fler AF-punkter och snabbare AF. Display på ovansidan av kameran för all viktig information som t.ex vitbalans, ISO, batterikapacitet, vald fokuspunkt och metod etc. Om du absolut inte är ute efter en så liten kamera som möjligt och du har de extra slantarna, köp en D80

mvh Fredrik

Re: Re: styra trådlöst

Zotamedu skrev:
Går det inte bara att köpa en slavtändare och montera på blixten så triggas den av den inbyggda blixten eller har jag missat något?

Jo, det går naturligtvis, men då bara manuellt, och man måste springa fram och pilla på blixtarna som ska fjärrstyras för att ändra blixtstyrkan. Med Nikons CLS-system kan man styra hur många blixtar som helst med full TTL-automatik i 2 grupper med olika exponeringskompensation (plus den inbyggda blixten om man vill) med alla inställningarna direkt från kameran så man slipper springa och pilla på blixtarna.

Det går ju att få lika bra resultat med slavtändare, men det är grymmt mycket smidigare och enklare med CLS eftersom allt sker med full automatik och med alla inställningar direkt i kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar