Annons

Nikon Blixt SB-400?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

SB-400 är helt fantastisk, den är enkel och oftast tillräckligt stark och löser det mesta som är "fel" med den inbyggda blixten. "Lyssna" gärna på Rockwells utläggning, för mig har det stämt bra. Mina noteringar är att D300 är en bättre kombination än min gamla D50, mao skiljer resultatet något mellan kameramodeller. Bilderna blir ngt blå och kraftigt blixtljus med AWB med D50, använd blixt-läget eller dagsljus på WB och ställ ned effekten 1/3-2/3 beoende på motiv och avstånd, styrkan räcker för studsa ljuset i kyrktak vid dop och ISO 1600. Med D300 ändrar jag inget för det blir bra ändå. Man kan ta ungefär fyra bilder i snabb följd i normala rum innan den måste ladda om.

Hans
 
Jag tycker den är riktigt bra.

Har en D90 och tyckte bilder blev för ljusa och vita inomhus och denna blixten ger tillräckligt med möjligheter för en amatör iaf. Du kan rikta upp den i taket vilket gör stor skilnad. Det går inte att vrida i sidled men ingenting jag har saknat ännu iaf.

Sen är SB-400 betydligt mindre än tex SB-600.

För dom pengarna du kan hitta 400'an för tycker iaf jag med mina förutsättningar att det är en mycket klok investering.
 
Jag gillar min SB-400 eftersom den är liten och nätt men ändå ger bra ljus som går att rikta uppåt.

Nackdelen som tidigare sagts är just att den inte enkelt går att vrida samt att den inte kan styra andra SB-600/800/900.
Därför var jag tvungen att skaffa ny Masterblixt.

/Peter
 
Nackdelen som tidigare sagts är just att den inte enkelt går att vrida samt att den inte kan styra andra SB-600/800/900.
Därför var jag tvungen att skaffa ny Masterblixt.

/Peter

En sidofråga: Kan SB-400 styras av kamera eller annan masterblixt, så att den fungera i CLS-systemet? Den kunde ju vara ett mycket intressant alterantiv till en extra SB-600 tex.
 
Nej, SB-400 kan inte vara slav.
Däremot kan man sätta en "hot-shoe" på den.
(heter det hot shoe förresten?)

/Peter
 
Nej, SB-400 kan inte vara slav.
Däremot kan man sätta en "hot-shoe" på den.
(heter det hot shoe förresten?)

/Peter

Nej, den funkar inte med en hot-shoe-adapter. SB-400 är så "dum" att den inte ens fungerar som en "vanlig blixt" på någon annan kamera än Nikon. (Den kan alltså inte ens lösas ut överhuvudtaget om värdenheten inte pratar iTTL)
 
Ja, det är en duglig blixt som ger ett bra mycket bättre resultat än de inbyggda, dessutom ganska liten. Det är mina erfarenheter av den.

Vet inte om detta är tillåtet, kommer inte ihåg från det jag har läst. Men vill du köpa en begagnat i Stockholm, hör av dig så kan vi komma överens om ett bra pris. Säljer min till förmån för en begagnad SB-800, så det är inget fel på den utan används helt enkelt inte.

Benjamin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.