Annons

Nikon - Attraktiva kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

mt4base

Medlem
Har letat efter en beg Nikon D70 sedan ett tag tillbaks men jag måste säga att marknaden för D70 verkar likvärdig med den hysteriska bostadsmarknaden. Många begär ju samma eller MER för 6mån beg kameror än vad de kostar nya (ja nästan iaf). Vissa av de D70 som kommer ut på blocket eller annonsdirekt försvinner ju för tusan på DAGEN de kommer ut. Självklart inser jag att värdet på beg marknaden beror på att tillgången är dålig (folk köper väl och behåller sina kameror) men normalt sett med hemelektronik tappar det ju 40-60% av sitt värde innan man hunnit få ur dem ur förpackningen.

Vet inte vad ett rimligt beg pris är för en D70 kan vara. De jag tittat på är D70 med kitobjektiv 18-70 som är ett halvår till ett år gammalt i bra skick med minneskort på runt 512mb. Nytt bör det idag kosta strax över 10 tusen. Jag har varit beredd att betala 6-7 tusen men många begär och FÅR betydligt mer än så och det förvånar mig i dessa dagar när utbudet på det mesta är överdådigt i det mesta, möjligen Nikon D70 som undantag då.

Nåja, får väl fortsätta att jaga kamera, Anledningen till att jag just vill ha en D70 är att jag har tillgång till rätt bra objektiv men vill gärna även ha kitobjektivet då det sägs vara bra.

Lufta gärna era åsikter i ämnet.

Mvh
Mattias
 
Eftersom det är efterfrågan som styr marknaden får man väl snällt hosta upp vad säljaren begär, annars går varan till någon som gör det.

Med dom siffrorna du sa får du nog vänta tills det lagt sig, jag tror knappast någon säljare skulle ta det budet om det inte vore stöldgods.
M.A.O akta dig för billiga kameror, dom är troligen stulna.
 
Du KAN få tag i en ny nikon d70s med kitobjektiv för straxt under 10 000kr idag... Vilket kan vara rätt överkomligt, då man får garanterat fungerande och nya saker... Sen har man ju garanti och sånt också...

Ska själv införskaffa en D70, men har stött på samma problem som du, många vill sälja sina begagnade kameror för mer än vad dom nya kostar...
 
Om man kan vänta några månader kan jag tänka mig att det blir lite bättre utbud av begagnade D70 när D200 (eller vad den nu kommer att heta) kommer. Ingen vet dock med säkerhet när den lanseras.
 
Nä, stöldgods tycker jag inte om. De flesta jag ringt till verkar dock ha kvitto och klara papper, Bara en enda har inte haft det och han hade påstod ändå att kameran hade garanti kvar men hur ska man kolla det om kvittot inte finns sa jag, Då hade han inte svar längre - den avstod jag.

Att 6-7 tusen skulle vara ett skambud vet jag inte om jag håller med om, Har sett en och annan som faktiskt sålt för runt 7 med kitobjektiv, dock har de väl inte varit 6mån gamla utan snarare nånstans där garantin lämnat av. Om det anses billigt så kan jag förstå intresset. Om en D70s i kit kostar runt 10 ny får man ju anta att 8000-9000 är grispris med tanke på den obetydliga skillnaden i pris mot en ny med den trygghet det innebär?

Kanske får jag försöka frammana tillräckligt med pengar för att köpa en ny, Det verkar iaf inte farligt ekonomiskt, Ser ut som man kan få vad som helst för dem beg, Skämt åtsido så måste jag inte ha en ny kamera, bara den är fin och välskött, Min Sony 717 jag hade köpte jag helrätt på annons av en kille som skulle resa och köpa systemdigital i USA dagen därpå, bra läge då men då var ju 717 eftertraktad. Dock fick jag pruta mycket på den när jag sålde den nu för ett tag sedan. Det är lätt att inse vad folk vill ha idag och inte är det compactkameror, oavsett om de är bra eller ej...

Verkar som det är STOR import på främst D50kits, det finns några stycken på blocket. Är det stora pengar att tjäna på att köpa utomlands typ USA osv? Många verkar ha köpt där men det kanske mest är på spekulation när de ändå varit över? Att de köper 5 kameror och säljer här hemma sen? Kan de få ett överskott på 2-3 tusen styck är det klart intressant att sälja på det sättet får man förmoda. Läste nånstans att Nikon Sverige tydligen inte tar i sådana kameror med tång, stämmer det? Vad kostar en D70s utomlands?

Mvh
Mattias
 
Tillgång och efterfrågan styr priserna på beg. Sälj gärna men köp inte äldre digitalt. Folk är i allmänhet korkade som jag ser det.Både säljare men framförallt köpare.

Köp hellre nytt digitalt kamerahus! Övrigt kan man köpa beg. "Invenstering" i digitalkamera är ett felbegrepp. Mera slit och släng än så länge.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.