Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon + analog blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Yeanny

Medlem
Hej!
Jag har en Nikon d40X. Jag fick en gammal blixt av min pappa, Vivitar auto tyristor 2800. Jag vågade inte prova den på min kamera eftersom jag inte visste om den sände ut för mycket volt för min digital kamera att klara. Min kära pappa lyssnade självklart inte på mig utan provade den ändå och det funkade fint. Dock är jag fortfarande rädd att den ska totalt förstöra min kamera. Jag har fått tag på en multimeter som ska mäta volten i den men jag kan för gudarna inte förstå hur men använder den. Så hjälp?

Jag har kollat på diverse sidor där det står om analoga blixtar och vissa sidor säger att det inte är någon fara med just den här blixten, andra säger att det är livsfarligt..

Funkar det att använde blixtsko? Tar den bort den höga volten(om den nu har någon sådan)
 
Bra fråga. Jag undrar detsamma. Jag har flera olika blixtar, men inte vågat prova någon som inte är helt anpassad till kameran. De äldre blixtarna har bara en pigg undertill, de nyare har flera piggar. Jag skulle tro att det är mer ofarligt att prova blixten om den bara har en pigg. Kanske någon som vet? Hur ser det ut på din blixt undertill, den har väl också bara en pigg?
 
Eftersom du ändå bara kan använda blixten i manuelläge (ej TTL) så köp dig en radiosändare att ha på kameran och en mottagare under blixten. Kombinera med ett stativ och en paraply så har du en trevlig utrustning för snygga bilder på ett enkelt sätt. Radiosändare hittar du billigast på ebay!
ca: 170:- spänn inkl frakt.
 
De enda blixtar jag känner till som går på så hög spänning att de kan skada kamerans elektronik är gamla Metz stavaggregat från 70 och 80-talen.
 
Hej!
Jag har en Nikon d40X. Jag fick en gammal blixt av min pappa, Vivitar auto tyristor 2800. Jag vågade inte prova den på min kamera eftersom jag inte visste om den sände ut för mycket volt för min digital kamera att klara. Min kära pappa lyssnade självklart inte på mig utan provade den ändå och det funkade fint. Dock är jag fortfarande rädd att den ska totalt förstöra min kamera. Jag har fått tag på en multimeter som ska mäta volten i den men jag kan för gudarna inte förstå hur men använder den. Så hjälp?

Jag har kollat på diverse sidor där det står om analoga blixtar och vissa sidor säger att det inte är någon fara med just den här blixten, andra säger att det är livsfarligt..

Funkar det att använde blixtsko? Tar den bort den höga volten(om den nu har någon sådan)


Enligt den här listan, som iofs. anger flera olika värden för Vivitar 2800, har man uppmätt uppemot 170v på den och det är rätt högt i de här sammanhangen... Har man tur (eller en bra kameratillverkare) så står det i kamerans manual hur hög spänningen får vara som max. Prova inte om de har rätt, och låt aldrig mer din pappa komma i närheten av din kamera...

Om det inte särskilt står att din kamera klarar så hög spänning och du inte kan mäta upp att just din blixt faktiskt verkar ha lägre spänning så skulle åtminstone jag aldrig prova den blixten på någon digital kamera.

Det finns (inte blixtskor - det är blixtens fäste på din kamera!) adaptrar som kan skydda kameran från för hög synkspänning från blixten, men det är långt ifrån alla som gör det, och de få som säger sig göra det är kanske ändå inte alltid av den kvalitet man skulle önska...

Maxieboy har ett bra förslag, skaffar man sig någon typ av fjärrutlösare så riskerar man ingenting med sin kamera, utan bara att mottagaren på blixten kan gå sönder, men det är en billigare historia. Dessutom blir blixtanvändning så himla mycket roligare på det viset.
 
Bra fråga. Jag undrar detsamma. Jag har flera olika blixtar, men inte vågat prova någon som inte är helt anpassad till kameran. De äldre blixtarna har bara en pigg undertill, de nyare har flera piggar. Jag skulle tro att det är mer ofarligt att prova blixten om den bara har en pigg. Kanske någon som vet? Hur ser det ut på din blixt undertill, den har väl också bara en pigg?

Den här motoden är antagligen ännu mer ovetenskaplig än häxbränning och sådant, men jag skulle, om jag var tvungen, snarare gissa precis tvärtom!

Bara en pigg == sannolikt en äldre blixt från den tiden då kameror bara var mekanik som inte ens hundratals volt kunde skada. Stor risk för hög synkspänning med andra ord!

Flera piggar == sannolikt en modernare blixt med signal för fulladdad eller kanske tom en kommunikationsbuss för ttl-signaler och annat godis. Då fanns det mer elektronik i sakerna och plötsligt blev det kanske intressant att hålla ner synkspänningen.

Men det här är alltså att skaffa sig trygghet med samma säkerhetspotential som att ha Lottospelande som enda inkomstkälla: Det skulle ju teoretiskt kunna fungera...

Nä, kontrollera angiven max synkspänning i kamerans manual eller med tillverkaren, och mät sedan upp blixten. Prova inte utan att kolla på utrustning som du vill behålla, det är inte bara blixtfunktionen som går åt pepparn, utan sannolikt brinner allt som är dyrt upp, åtminstone kommer verkstaden att påstå det när du vill ha den lagad...
 
Jag har fått tag på en multimeter som ska mäta volten i den men jag kan för gudarna inte förstå hur men använder den. Så hjälp?

Du ställer multimetern på att mäta likström på upp till ett par hundra volt eller så.

Sedan låter du blixten ladda upp och mäter mellan piggen undertill på blixtens fäste mot kameran (det brukar vara en liten kula på äldre blixtar) och antingen kanten på blixtskon (om den är av metall) eller mot det kontaktbleck som annars borde sitta på ovansidan av den platta del av blixtskon som du normalt fäster i kameran.

Ger mätaren inget utslag så kan du ändra känsligheten så att den i stället för några hundra volt mäter upp till några tio-tals volt.

Jag har något 10-tal blixtar av olika märken och modeller själv, och de varierar i synkspänning från 1,47v till en bit över 300v! Det går egentligen inte att med säkerhet säga något generellt, utan man bör som sagt kolla med sin kameratillverkare, men är spänningen under 6v så skulle nog jag (som dock inte har Nikon!) våga prova den i vilken som helst av mina kameror. Antagligen tål de mer, men det är lite för dyrt att prova sig fram...
 
Du ställer multimetern på att mäta likström på upp till ett par hundra volt eller så.

Sedan låter du blixten ladda upp och mäter mellan piggen undertill på blixtens fäste mot kameran (det brukar vara en liten kula på äldre blixtar) och antingen kanten på blixtskon (om den är av metall) eller mot det kontaktbleck som annars borde sitta på ovansidan av den platta del av blixtskon som du normalt fäster i kameran.

Ger mätaren inget utslag så kan du ändra känsligheten så att den i stället för några hundra volt mäter upp till några tio-tals volt.

Jag har något 10-tal blixtar av olika märken och modeller själv, och de varierar i synkspänning från 1,47v till en bit över 300v! Det går egentligen inte att med säkerhet säga något generellt, utan man bör som sagt kolla med sin kameratillverkare, men är spänningen under 6v så skulle nog jag (som dock inte har Nikon!) våga prova den i vilken som helst av mina kameror. Antagligen tål de mer, men det är lite för dyrt att prova sig fram...

Om jag förstår multimetern rätt så ska den ligga på 5v.. Jag kunde inte ställa in den på 100 eller 10, då fick jag inga utslag. Jag stälde den på 1mA, då fick jag utslag och då gick den upp en plopp, vilket innebär 5v. Eller kan jag ha läst fel på multimetern?
 
Är det en analog eller digital multimeter du använder? Om du måste välja mätområde själv är sannolikheten rätt stor att den är analog, eller äldre än vad du själv är.

I läget 1 mA kan det tänkas att inimpedansen i mulitmetern är såpass hög att den faktiskt visade något. Det mer förväntade resultatet är annars att blixten skulle lösts ut i det läget, fast du kanske behöver gå upp i mätområde då.

Men rent allmänt så mäter du inte spänning med ett strömområde, utom möjligen i fallet en analog multimeter inställd på lägsta området, som kan vara gemensamt för spänning och ström. Men troligen inte med det området.

Då det finns ungefär hur många olika sorters multimetrar som helst, multiplicerat med ungefär hur många sätt som helst att missförstå dem, skulle jag rekommendera att du ber någon som är kunnigare på området att hjälpa dig att mäta. Att försöka guida någon som inte har minsta grundkunskaper är inte lätt. Jag har försökt...
 
Om jag förstår multimetern rätt så ska den ligga på 5v.. Jag kunde inte ställa in den på 100 eller 10, då fick jag inga utslag. Jag stälde den på 1mA, då fick jag utslag och då gick den upp en plopp, vilket innebär 5v. Eller kan jag ha läst fel på multimetern?
Din gamla farsa kanske förstår hur man använder mätinstrument. Jag har råkat ut för att mätinstrument inte mäter rätt. En blixt som har ca 200 V i skon mättes upp till 46 V. Med ett annat instrument fick jag det riktiga värdet. Men instrumentet skall ställas på V, inte på A eller mA. Att mäta spänning med instrumentet inställt på strömmätning förstör instrumentet. Man kan inte chansa på att välja ett annat mätområde för att få "rätt" siffror. Hur ska man då veta att det är ett riktigt och pålitligt resultat. Sannolikt ger ett visarinstrument säkrare resultat.
Jag använder en Weinadapter till mina äldre blixtar. Min gamla Rollei ger nästan 500 V i skon. Det är annars ingen svårighet med äldre blixtar. Många har egen pålitlig exponeringsautomatik. Perfekt ihop med slavtändare, ställ bara om kameran först så att t ex "röda ögon" och andra förblixtar stängs av.
Sedan tycker jag att det är dåligt att moderna kameror inte har inbyggt skydd i blixtskon. Man ska kunna använda äldre blixtar, utan risk, till en riktig kamera! Nikon hade redan på -60talet rykte om sig att vara robust och stryktålig.//K
 
Hej!
Jag har en Nikon d40X. Jag fick en gammal blixt av min pappa, Vivitar auto tyristor 2800. Jag vågade inte prova den på min kamera eftersom jag inte visste om den sände ut för mycket volt för min digital kamera att klara. Min kära pappa lyssnade självklart inte på mig utan provade den ändå och det funkade fint. Dock är jag fortfarande rädd att den ska totalt förstöra min kamera. Jag har fått tag på en multimeter som ska mäta volten i den men jag kan för gudarna inte förstå hur men använder den. Så hjälp?

Jag har kollat på diverse sidor där det står om analoga blixtar och vissa sidor säger att det inte är någon fara med just den här blixten, andra säger att det är livsfarligt..

Funkar det att använde blixtsko? Tar den bort den höga volten(om den nu har någon sådan)

Att den heter Thyristor tyder på att den är en något modernare blixt. Men man vet aldrig. Jag har för mig att jag sett en tabell på nätet över olika blixtars volttal. En vanlig multimeter hinner kanske inte registrera spänningstoppen utan det kan behövas oscilloskop eller liknande om det är ett snabbt förlopp.

Du kan antagligen få tag på en motsvarande Nikonblixt på tradera för ett par hundra som du kan använda utan risk. (jag läste någonstans att Nikonblixtar inte har skadligt hög spänning i blixtskon).
 
Eftersom du ändå bara kan använda blixten i manuelläge (ej TTL) så köp dig en radiosändare att ha på kameran och en mottagare under blixten. Kombinera med ett stativ och en paraply så har du en trevlig utrustning för snygga bilder på ett enkelt sätt. Radiosändare hittar du billigast på ebay!
ca: 170:- spänn inkl frakt.

Eftersom jag inte kan mäta volten med mulimeter på ett säkert sätt så bestämde jag mig för att en radiosändare istället!
 
Troligtvis så kan du inte använda en multimeter för att mäta en blixt på ett korrekt sätt.

Troligt vis kan du inte hellre berätta för henne hur hon skall göra,
för då hade du väl gjort det?

Det går bra att mäta med en multimeter. Ställ vredet på spänningsmätning (V) och koppla in de båda sladdarna på Röd resp svart ingång som är märkt med V. Välj ett högt mätområde för likström = koppla den röda testpinnen till blixtens mittstift och den svarta till sidokontakten på blixtfoten. Läs av värdet. Om det är föör många nollor så ändra ner vädret genom att vrida på vredet till närmast under t.ex 0-200volt eller lägre. De flesta av dagens blixtar ligger runt 5-10volt.
 
Senast ändrad:
Troligt vis kan du inte hellre berätta för henne hur hon skall göra,
för då hade du väl gjort det?
En multimeter visar en del av integralen av mätvärden över tiden.
Eller på ett annat sätt förklarat den visar samlade mätvärden under ett visst tidsfönster.

Och det fungerar ypperligt när man mäter tex 220V i ett vägguttag, för det är 220 V hela tiden.

Visst man kan kanske få det rätt om blixten laddar upp och håller det värdet men det gör inte en blixt. Den laddar ju snabbt ur sig och det skall den göra ananrs blir det ingen blixt.

Detta borde göra att man inte får korrekta värden.

Sedan är resultatet troligtvis beroende av lasten.
Låt säga att ngt håller 10000 V.
Men så fort du börjar plocka ut ström så sjunker spänningen kanske till 100V.
Så troligtvis så måste man mäta med rätt last, vad nu "rätt" last är.

Men med ett oscilloskop och en rätt last så borde det gå att få fram rätt värden.

Men jag kan ha fel.
Det är många år sedan jag läste.
 
Troligt vis kan du inte hellre berätta för henne hur hon skall göra,
för då hade du väl gjort det?

Det går bra att mäta med en multimeter. Ställ vredet på spänningsmätning (V) och koppla in de båda sladdarna på Röd resp svart ingång som är märkt med V. Välj ett högt mätområde för likström = koppla den röda testpinnen till blixtens mittstift och den svarta till sidokontakten på blixtfoten. Läs av värdet. Om det är föör många nollor så ändra ner vädret genom att vrida på vredet till närmast under t.ex 0-200volt eller lägre. De flesta av dagens blixtar ligger runt 5-10volt.
Ja kanske det
 
Sedan är resultatet troligtvis beroende av lasten.
Låt säga att ngt håller 10000 V.
Men så fort du börjar plocka ut ström så sjunker spänningen kanske till 100V.
Så troligtvis så måste man mäta med rätt last, vad nu "rätt" last är.

Men med ett oscilloskop och en rätt last så borde det gå att få fram rätt värden.

Men jag kan ha fel

Det är inte så det fungerar. Alls.

Jag kan egentligen för lite om ström för att uttrycka mig korrekt, men det här är så enkelt att det nog inte spelar någon roll:

Det vi är intresserade av är blixtens synkspänning, och den har ingenting med själva blixtrandet att göra, den används enbart som utlösare, dvs. kameran sluter kretsen så att synkspänningen "säger åt" blixten att lösa ut - med ström hämtad från ett helt annat håll! Den har inget med att driva blixtrandet i sig att göra, och man behöver inte kunna mäta den "medan det blixtrar".

En vanlig multimeter av enklaste modell med analog eller digital visning som är kapabel att mäta likström är allt som behövs.
 
Nikons kameror ska klara 250V synkspänning (dock inte negativ sådan). Åtminstone står det det i manualerna till min D70 och D300 och jag vill minnas att jag läst det även i ett par andra manualer. Det går ju alltid att dubbelkolla i din manual.
Enl. denna lista så bör det alltså inte vara någon fara:
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
Det är ju dock alltid bäst att försöka mäta upp just det exemplaret man har.

Det går bra att mäta med en multimeter.

Med de flesta multimetrar iaf. Det finns de som eventuellt inte har så hög ingångsimpedans att blixten förblir opåverkad (beror ju på blixtens utgångsimpedans) och då kan det hända att man får uppmätt ett lägre värde än det verkliga. Risken för detta skulle jag säga är otroligt liten om det handlar om en digital multimeter iaf. dock. Där brukar ingångsimpedansen ligga på 1MOhm eller liknande.
Detta förutsatt, såklart, att det är en likspänning som ligger där, vilket inte är 100% säkert (jag har inte kollat på synkspänningen från en blixt i oscilloskop nångång, så någon annan får gärna fylla i här). Skulle det vara så att det ligger en växelspäning/pulserande likspänning överlagrat på synkspänningen så kommer multimetern att visa effektivvärdet och inte toppvärdet. Toppvärdet i ett vägguttag är ju tex 325V, medan effektivvärdet är 230V.
 
Så troligtvis så måste man mäta med rätt last, vad nu "rätt" last är.

Nix, trigg av gamla blixtar är en ren kortslutning, du har ingen last i otriggat läge.

Gamla kameror använde ju rent mekaniska brytare och klarade "vad som helst", moderna hus använder ju halvledarreläer (oftast optokopplare) som inte är kapabla till så hemskt hög spänning.
 
Det vi är intresserade av är blixtens synkspänning, och den har ingenting med själva blixtrandet att göra,

Jo, det är av visst intresse. Kikar man på RIKTIGT gamla blixtar så har du hela laddspänningen över kontakten... och såna vill man INTE koppla till ett modernt hus.

Men, på de _flesta_ 'halvmoderna' blixtar och framåt så är det en sekundär triggkrets som styr primärkretsen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.