Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon + analog blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra talat Lars och jag förstår inte att man underlåter att använda sökfunktionen . Jag har själv gjort inlägg där jag beskriver hur man mäter volttalet och även visat i bild hur man mäter. Jag har också visat hur man utan risk använder gamla blixtaggregat, men informationen försvinner som i en avfallskvarn. I kvarnen stoppas hela tiden nya frågor som tidigare är besvarade, en följd kan bli att intresset från folk som är kababla att svara uteblir.

Nix, trigg av gamla blixtar är en ren kortslutning, du har ingen last i otriggat läge.

Ansluter du en multimeter så blir denna en last. Beroende på blixtens utgångsimpedans kan det utlästa mätvärdet påverkas om multimetern inte har tillsräckligt hög ingångsimpedans. Nu är det möjligt att det inte var detta som Erik avsåg, men visst är det, ur mättekniskt perspektiv intressant att veta om multimetern lastar blixten så mycket att man inte får ett korrekt mätvärde. I en blixt av den typen du beskriver där blixten utlöses av en rent mekanisk brytare där hela urladdningen sker via denna så lär knappast detta vara något problem dock.

Jo, det är av visst intresse. Kikar man på RIKTIGT gamla blixtar så har du hela laddspänningen över kontakten... och såna vill man INTE koppla till ett modernt hus.

Men, på de _flesta_ 'halvmoderna' blixtar och framåt så är det en sekundär triggkrets som styr primärkretsen.

OK, det var mer än jag visste! Har i alla fall aldrig sett ett sådant djur vad jag vet, och jag antar att man ganska lugnt kan räkna dem som utdöda vid det här laget...

Men när jag tänker efter så har mor en gammal blixt till sin M3:a, en Braun om jag inte minns fel, med separat ackumulator som bärs som en inte alldels liten handväska. Har aldrig brytt mig om att mäta synkspänningen på den, men det kanske vore intressant... Den är faktiskt lite läskig redan som den är, då den låter rätt högt när det blixtrar. Det är nästan hugget som stucket om motiven blinkar till av ljuset från blixten eller rycker till pga. smällen från blixten...

OK, det var mer än jag visste! Har i alla fall aldrig sett ett sådant djur vad jag vet, och jag antar att man ganska lugnt kan räkna dem som utdöda vid det här laget...

Troligen skapligt utdöda. Jag har bara sett _En_ sådan själv.

MInns inte märke, men den var gammal, och var av stuket "hammarblixt".. Jag googlade "vintage camera flash" och hittade http://www.musclecars.net/parts/Vintage-Graflex-Flash-For-Sale_390281962282.html som är _lite_ lik den jag sprang på, men inte identisk.

Den dök upp när jag gick "Industriell elektronik" på gymnasiet, och vi reparerade en del TV-apparater och liknande.

Den var dock så funtad att synkkabeln bara satt mellan kondensator och blixtrör... totalt livsfarlig konstruktion :)

Om jag förstår multimetern rätt så ska den ligga på 5v.. Jag kunde inte ställa in den på 100 eller 10, då fick jag inga utslag. Jag stälde den på 1mA, då fick jag utslag och då gick den upp en plopp, vilket innebär 5v. Eller kan jag ha läst fel på multimetern?

A-läge? Då mäter du ström och mätaren fungerar som kortslutning. Blixten löser då ut men med mätaren i mA-läget är det nog risk att mätaren pajar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar