Annons

Nikon AF-S DX 55-200 4-5.6 ED. VS. Sigma 70-300mm 4:5.6 DG

Produkter
(logga in för att koppla)

martenheller

Ny medlem
Har idag Sigmat och vill förnya mig till en något bättre telezoom (vill dock inte ösa ut pengar). Har hittat en beg Nikon AF-S DX 55-200 4-5.6 ED som jag är sugen på.

Fördelar/nackdelar ?
Har läst folks recensioner här på fotosidan men skulle vilja höra från er som använt båda två.

Tacksam för snabba svar :)

Bör kanske tillägas att jag mestadels fotograferar racing så anledningen till att jag vill byta är väl en något snabbare och säkrare AF.

Bör kanske tillägas att jag mestadels fotograferar racing så anledningen till att jag vill byta är väl en något snabbare och säkrare AF.

Då är jag tveksam till att du vinner så mycket på att byta. Autofokusen i Sigman tycker jag kanske t.o.m. är något snabbare än i Nikonobjektivet. I övrigt tycker jag Nikonen är bättre på de flesta punkter.

I ditt fall skulle jag spara ihop lite mer cash och istället senare satsa på en av Sigmas telezoomar med ljusstyrka 2,8 och HSM motor (de är snabba). Det skulle du vinna mest på tror jag...

Okej tack för ditt snabba svar.
Men om vi säger så här, du har båda två framför dig, och priset är identiskt. Vilket objektiv väljer du?

Okej tack för ditt snabba svar.
Men om vi säger så här, du har båda två framför dig, och priset är identiskt. Vilket objektiv väljer du?

Nikkorobjektivet, definitivt. Jag har ju ägt båda två under en tid. Sigman fick jag med kameran då jag köpte den i maj/juni ifjol, Nikkoren köpte jag begagnat i oktober. Har väl inte gjort några vetenskapliga jämförelser mellan objektiven, men jag tyckte klart bättre om det senare. Jag uppfattar den som det klart skarpare av de båda. Så Sigman fick ryka när jag i december köpte min (Sigma) vidvinkelzoom...

Men jag har aldrig fotat rally och fotar f.ö. mestadels stillastående motiv, så jag vet inte hur bra Nikons autofokus presterar i mer krävande sammanhang. Motorn känns långsammare än den i sigman, men så länge fokuseringen inte behöver åka från ena ändläget till det andra så tycker jag den är hyfsat snabb i alla fall.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto