Annons

Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED

Produkter
(logga in för att koppla)

connyM

Aktiv medlem
Hej,
Är intresserad av höra lite från er som köpt
Nikons AF-S DX 17-55/2,8 G ED.
Vad ni tycker om optiken. Står priset i relation till vad man får, är optiken skarp och tecknar bra etc.
Har själv idag ett Nikon 24-85/3,5-4,5 G optik, men funderar på att byta upp mej.
Är det lönt, undrar
// Conny

Framtidssäkert?

Värt att tänka på är att det är en DX lins, anpassad för sensorn i kamerorna D100, D70, D1H, D1X, D2H och D2X. Den dagen Nikon lanserar större sensorer så är denna sensoranpassade optik inte så het längre. Och större sensorer hoppas väl alla på ;-) Vad som talar för Nikon kameror med större sensorer vet jag inte, och optik är väl inte precis några säkra penningplaceringar - så vad fan! Köp Köp Köp!!!

Jag har kört med 17-55:an i ett par månader nu och är nöjd. Den ligger helt i klass med 17-35 AFS och 28-70 AFS, faktum är att jag upplever den som snäppet skarpare på stora bländare.

Det som kan irritera lite är att distorsionen är lite väl kraftig i vidvinkelläget. Konstruktionen sägs vara ovanligt känslig för reflexer, men jag har personligen inte upplevt det trots att jag ofta och gärna tar bilder i motljus.

Vikt och balansmässigt är 17-55:an jättefin, och det känns toppen att få tillbaka normalzoomen efter tre års ständigt hoppande mellan 17-35 och 28-70.

Jag har aldrig använt 24-85:an, så jag kan inte göra några jämförelser. Annars handlar det väl om inom vilka brännviddsområden man vill jobba. För en utpräglad vidvinkelfotograf borde en 24-85 tillsammans med en 12-24 fungera som en lättburen kombination och täcka en hel del jobb (bortsett från att normalzoomen är i ljussvagaste laget).

Själv drar jag åt det längre brännviddshållet, i varje fall just nu. Jag tar ofta bara med mig 17-55 i kombination med en 70-200. Det täcker in det mesta. Ibland, beroende på humör, kommer också 12-24:an med.

17-55 DX er et meget god og svært anvendelig objektiv. Jeg bruker det nå som mitt "faste" normalobjektiv på alle D1- og D2-serie kameraer pluss på D70. Jeg har både AFS 17-35/2.8 og 28-70/2.8, så det mangler ikke på alternativer, men etterhvert har jeg droppet de to andre til fordel for 17-55.

Motlysegenskapene er ikke gode, men når man vet om problemet pleier det å gå an å jobbe seg rundt med alternative utsnitt etc. Objektivets fleksibilitet og høye ytelse sett under ett oppveier for denne svakheten.

Skärpan

Jag har nyligen köpt 17-55´an. Jag har inte hunnit plåta så mycket ännu med det, men hitills är jag jättenöjd.

Här finns en enkel och helt oventenskaplig skärpejämförelse mellan mitt gamla 24-85 och det nya 17-55.

http://www.4media.se/1755/

/Christer

Hej,

objektivet är mycket bra. Använder min glugg också som ett normalobjektiv. Väldigt bra skärpa. När D2X kameran anländer så är det denna DX zoom som kommer att prestera bättre än t.ex 28-70/2.8 och 17-35/2.8 pga bättre MTF värden.

Den dagen då Nikon släpper en digital FF kamera så kommer de säkert att släppa nya vidvinklar som har en rakare strålgång mot sensorn för att få ut maximal kvalitet. Således så vill vi nya objektiv även när en FF kamera finns.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar