Annons

Nikon AF-S 85/1,4G ED eller Sigma EX 85/1,4 DG Art

Produkter
(logga in för att koppla)

NGS

Medlem
Jag har en Nikon D7200 som jag visserligen är nöjd med. Men jag vill nog köpa en FX så småningom känner jag. Nu har jag gått och sneglat på en Nikon AF-S 85/1,4G ED. Jag vill nog köpa ett sådant, men har ju sett hur nöjda alla verkar vara med Sigma EX 85/1,4 DG Art. Prisskillnaden och att Sigman är mycket tyngre är ju klart, Men i övrigt? Jag har försökt hitta jämförelser, men det verkar vara ont om det. Är det någon här som har eller har provat båda och har en åsikt? Vädertätningen verkar ju vara ett frågetecken t.ex. Byggkvalitet, känsla? Vore roligt att höra någons erfarenhet.
 
Utan att ha ägt någon av dem skulle jag alltid sagt, NIKON.

Oavsett vad du gör med den eller använder kommer den säkert att funka med alla Nikon kameror och andra andrahandsvärde blir betydligt högre.
 
Jo jag brukar tänka så vanligtvis, Nikon är Nikon antar jag. Jag får väl gå in nånstans och be att få prova bägge.
 
Ja det var bland annat att den har mycket mindre CA som gjorde mig intresserad. Men man vill ju kunna ta med den ut utan att vara alltför orolig för väder, där kanske Nikons pallar lite bättre.
 
Otus 85 1.4 e gud jämförelse men Nikon när det gäller kontrast och skärpa. Säger du att Sigma 85 1.4 ART är bättre än Otusen?!? Tvivlar skarkt...

Alltså jag har själ Otusen som är en helt fenomenal glugg. Men enligt lens tip är Sigman skarpare. Däremot tror jag Otusen har bättre glas. Den är ju bortsett från lite vignettering nästan helt befriad från optiska fel
 
Ja ja, allt som står på nätet är inte sant och speciellt sidor som lever på att skriva om "prylar" brukar ibland få betalt för att skriva annat är sanning ;)
 
Lens Tip hade mycket information om båda i alla fall, så jag får göra jämförelsen och gå iväg och känna på båda. Skall man tro testerna så är Sigman riktigt bra. Men kanske inte tål lika mycket i längden, om man nu skall bry sig.
 
Lens Tip hade mycket information om båda i alla fall, så jag får göra jämförelsen och gå iväg och känna på båda. Skall man tro testerna så är Sigman riktigt bra. Men kanske inte tål lika mycket i längden, om man nu skall bry sig.

CA på stor bländare kan vara hemsk med Nikon
 
CA på stor bländare kan vara hemsk med Nikon

Gällande 85mm 1.4G håller jag med om detta. Hade detta objektiv men var aldrig nöjd med skärpan och CA vid f/1.4. Tillslut använde jag det oftast vid f/2 istället. Det slutade med att jag sålde det och köpte tillbaka en beg 85mm 1.8G. Den är t om nog lite skarpare vid 1.8/2.0 än 1.4G.

Jag sålde 1.4an för 7000 kr här på fotosidan (hade köpt den beg för 8500) så andrahandsvärdet är ju inte strålande på detta objektiv. Ser det ofta ute för 8500 kr.

Jag hade helt klart satsat på Sigman. Eller varför inte gå all in med 105mm 1.4E... Båda dessa verkar vara mkt skarpa på f/1.4.
 
Vill man spara en slant kan man också titta på nya Tamron 85 1,8 VC. Det är en mycket skarp glugg, och en av de absolut jämnaste sett till mitt o kantskärpa, då tänker jag särskilt på bl 1,8. Jag har Zeiss Otus 85 1,4 för ren njutning. Men för fotojobb känns af tryggare och därför köpte jag Tamronen
 
Otus 85 1.4 e gud jämförelse men Nikon när det gäller kontrast och skärpa. Säger du att Sigma 85 1.4 ART är bättre än Otusen?!? Tvivlar skarkt...

Den är fantastisk på många sätt, men jätteusel på att ställa in skärpan automatiskt vilket för många är värt mer.
 
"Jag hade helt klart satsat på Sigman. Eller varför inte gå all in med 105mm 1.4E... Båda dessa verkar vara mkt skarpa på f/1.4."

Ja söte tid - lånar just nu 105:an för test. Jag tar vardagsbilder med den, på barnen & familjen ffa, möjlighet att plocka lite udda bilder finns ju helt klart i den. Den är verkligen vass, 1.4 eller 2.8 spelar ingen roll när den sätter skärpan, vilket jag tycker den gör bra. Har använt den enklare 85/1.8 frekvent under 12 år nu då jag gillar bildvinkeln. Det går ju inte jämföra såklart, men ändå - en slags renhet i bilderna, kontrast, bakgrundsoskärpan, färgåtergivningen....hursomhelst - vanan av 85 ger en tydlig skillnad av bildvinkel & komponering med de xtra 20 mm. Gillar den mer & mer & sätter upp den på vill-ha-listan. Arten är nog inte heller att leka med.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.