Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S 85/1,4 G vs Sigma 85/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Sigmas nya 85:a kostar runt 9000 kronor och Nikons färska AF-S-version ca 16.000 kronor. Frågan är vad och i fall hur mycket om skiljer dessa två modeller ifråga om

1) AF - snabbhet och exakthet,

2) Upplösning i mitt och kanter, kontrast och färger,

3) Bokeh,

4) Vinjettering?

Vi får säkert framöver se jämförande tester mellan dessa två 85:eek:r.

Här är några testbilder från Nikons nya 85:a:

http://www.dfpro.nl/artikel/2329672/testfoto’s-nikon-af-s-nikkor-85mm-f-1-4g

Det är lite skumt att man inte kan köpa Sigmas 85:a ännu trots att nyheten om den dök upp för ett bra tag sedan. Vissa rykten gör gällande att de har problem med autofokusen (vilket man ju hört talas om förr med Sigma).
Tror inte det finns ett enda test på detta i nuläget. Men rätta mig om jag har fel.

Det är lite skumt att man inte kan köpa Sigmas 85:a ännu trots att nyheten om den dök upp för ett bra tag sedan. Vissa rykten gör gällande att de har problem med autofokusen (vilket man ju hört talas om förr med Sigma).
Tror inte det finns ett enda test på detta i nuläget. Men rätta mig om jag har fel.

Det var sagt att den skulle levereras under sommaren. Nu är leveransdatum 10 september.

Jag tror att det är klokt att avvakta tester dessa två objektiv emellan. Precis som ifråga om 50/1.4-objektiven är det ju inte helt osannolikt att båda objektiven har sina för- och nackdelar och användaren får avgöra valet genom sina prioriteringar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar