Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S 70-300/4,5-5,6 G eller 55-300-gluggen?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
jag behöver ett telezoom till min utrustning. de är glipan jag har just nu. har varken ett 18-55 eller 18-70 objektiv utan har en 18-105.
så nu till de jag vill ha hjälp med, vilken av dessa gluggar ska jag köpa för bästa resultat?
den ena är lite dyrare men är den bättre ?
vilken skulle ni ha valt om ni hade en D90?
 
okej, tack så mycket.


http://www.kenrockwell.com/nikon/55-300mm.htm#mex


Ken Rockwell sa:
This is a swell lens, but really not much tougher or more useful than the much less expensive 55-200mm VR. Autofocus is slow in both these Chinese lenses, and will be frustrating for action shots.

As of October 2010, Nikon's 70-300mm VR isn't much more expensive, and is a far superior lens which focuses almost instantly, and offers almost instant manual focus override.


Så köp en beg. 70-300 istället!:)
 
men dom har väl fått ritningar och virke av nikon va?
fan sej inte såhär kommer ju snart att lägga ner foto om de ska vara andra än nikon som gör skiten.

Ja, det är Nikon som konstruerat och besämt hur det skall se ut. Nu kan man tänka sig att Nikon också har konstruktörer i Kina eller så har de bara produktionsanläggningar där, jag vet inte.

Du kommer få det lite svårt att konsumera om du inte tycker det är ok med produkter tillverkade i Kina. Snart får vi vänja oss vid att sakerna också är konstruerade i Kina.

Vi kommer väl ihåg de japanska bilarna som rostade sönder och föll ihop? Hur ser det ut idag?
 
ja de är ju ett plåster på såret att de blir billigare.
men varför gör inte nikon sina grejer själv?
så var de ju förr, då gjordes de i japan av nikon.

Det handlar inte var de är tillverkade utan beställarens (Nikon) kvalitetskontroll.
Har funder ett tag på de här två objektiven, blev ett 70- 300 idag, verkar mer välbyggt.
 
nu kan inte jag allt de där teckniska med objektiv så siffror sejer
inte mej ett skit. vill veta vad NI har att seja om dessa två.
för och nackdelar.

Nu är det ju så att långt ifrån alla analyser eller jämförelser som kommer upp vid en google-sökning är "tekniska". Du kommer nog få bättre svar här om du letar lite själv först, och sedan frågar specifikt om det som du vill veta (som du känner att du inte kunde hitta själv).

Ett stort tips från mig är att gå in på specifika objektiv/kamerahus-grupper som finns på flickr. Då kan du både se bildexempel, men även kolla igenom "discussion"-sidan, där för och nackdelar brukar tas upp.

Sedan brukar även alla "tekniska" analys/jämförelsesidor erbjuda en enkel och lättförståelig guide till hur man utläser och tyder deras testresultat.

Bara lite tips!
 
Hoppar på tråden lite också. Funderar också på Nikkor AF-S 70-300mm f/4,5-5,6 G IF-ED VR eller Nikkor AF-S DX 55-300 f/4.5-5.6 ED VR ?

Nån som känt på båda IRL?
 
Jag tänkte först köpa 55-300 men efter att talat med en Nikon representant blev det 70-300 istället.
Enligt honom var allt bättre på 70-300. Skarpare, intern fokusering. Men även VR:en var bättre på 70-300 enligt honom.
 
Ett alternativ som inte ska underskattas är Nikons gamla 55-200 både med och utan VR. Lite, lätt, billig, skarp. Otroligt prisvärd. Enkel och plastig, men man märker å andra sidan knappt att den ligger i jackfickan pga den låga vikten.

Dock går den ju inte till 300mm, men så långa pixlar som kamerorna har idag kan man ju lätt beskära lite i efterbehandlingen om man vill...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.