Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF 80-200/2.8 IF-ED

Produkter
(logga in för att koppla)

-Susanne-

Avslutat medlemskap
Det finns många duktiga fotografer på denna enimenta fotosida så därför frågar jag nu om det är någon som känner till detta objektiv som rubriken säger? Har länge nu tänkt att skaffa mig bättre ljusstark optik och håller på att leta mig igenom djungeln. Prismässigt så säger detta mig att det bör vara bra, 20750:- på Scandinavian Photo och 20690:- på Hegethorns. Men vad har ni för erfarenheter och kunskap om detta?
Mvh
Susanne

Hej Sussie
Det objektiv du nämner är den med inbyggd autofokus motor Silent Vave. Den har jag ingen erfarehet av.
Däremot AF 80-200/2.8D ED som jag är väldigt nöjd med. Priset nytt är ca 11:000:- .
www.Photodo.se har den fått en 4:a i betyg vad gäller MTF skärpa och den dyrare zoomen fick 4,1 i betyg på MTF skärpa.

Givetvis skall den dyrare optiken ha en snabbare autofokus med inbyggd motor, men mitt objektiv är mycket snabb i fokuseringen med min Nikon F100.

Mitt objektiv köpte jag begagnat i Nyskick för 7:500:- så kanske kan du oxå hitta något i den prisklassen om du skulle falla för detta alternativ?? Kom ihåg i så fall att du köper det nya objektivet med D kompalitet dem äldre 80-200/2.8 var av skjutzoom modell och utan stativfäste dessutom.

Mvh // Björn

Hejsan !

Jag har ingen erfarenher av Nikons 70-200 2,8 som du undrar över men väl Canons motsvarigheter.
Jag såg på din hemsida att du hade Sigma optiker. Det enda jag har att säga är att Nikon 70-200 2,8, som du är sugen på är MYCKET bättre än Sigma på alla sätt.(Utom priset).
Jag tycker absolut att du skall köpa en 70-200 2,8 om du har råd.
Har du väl köpt en så fin glugg så är det kört och du vill bara ha MER !

Och du... har du testat Fuji REALA ?
Om inte, gör det och lämna den för soppning och kopiering till REPORTAGEFOTO på Fridhemsgatan 45.

;-) Patrik

Tack ska ni ha "abatarphoto" och "sipamoid". Men vad menas med D kompatibelt? Finns det nån risk att det inte skulle passa min F60?. Har för mig att jag läst att vissa objektiv bar går till kameror. Ursäkta min okunnighet vad gäller detta.

Enligt vad jag läst kan du inte använda AF-S linser till din F60. Du måste ha en F65, F80, F100 tror jag. Det du funderar på för 20.000+ är av AF-S typ. Glöm det och köp istället det vanliga 80-200/2.8. Det nyaste i den serien av Nikon-klassiker är det med stativfäste. Kostar 11.000 nånting. Jag har själv ett äldre med skjutzoom och utan stativfäste som jag är mycket nöjd med. Optiska prestanda är så gott som lika mellan alla 80-200/2.8 d.v.s. helt underbart! En riktig guld-glugg.:) Enda nackdelen är storleken och tyngden. Det är dyrt med 77mm filetr ocskå.

Mvh / Hasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar