Annons

Nikon AF 50/1,4 D eller Nikon AF 50/1,8D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gunne K skrev:
Emil och Paul!

Detta är ju HELT RÄTT det ni säger!
Jag fick det förklarat från en till säker källa.
Det jag sa var helt enkelt KÄPPRÄTT ÅT SKOGEN FEL!
Tyvärr hade jag själv fått den informationen av en fotokunnig person, men han har fått "krypa till korset" nu på morgonen när han fick veta att jag gick ut med helt galen information i detta forum.
Självklart att jag BER OM URSÄKT för detta - det känns försmädligt.

Vänliga hälsningar
Gunne
Kära Gunnar, det finns ingen som är arg på dig, så du behöver inte be om ursäkt.
Mvh. Paul
 
Men som sagt. Är det någon som hört något? Kommer det någon fast 50mm med inbyggd focusmotor snart.
Jag har funderat på att byta till en D80 bara för att det inte finns något vettigt ljuskänsligt objektiv till min D40x.
Visst går det att skruva in focusen manuellt, men i längden blir det för jobbigt tycker jag.
 
Tomas1972 skrev:
Men som sagt. Är det någon som hört något? Kommer det någon fast 50mm med inbyggd focusmotor snart. [...]
Om det kommer en Nikon original 50mm AF-S vet jag inte men Sigma har ju nyligen lanserat en 50/1,4 HSM som fungerar även med D40(x).
 
Precis vad jag var ute efter. Fast jag vill nog bara betala hälften av vad dpreview skriver att den ska kosta, £380.
 
Jag skulle kunna tänka mig ett objektiv, typ AF 50/1,8 D fast med inbyggd focusmotor.
Så här tänker jag då.

AF 50/1,8 D - 1300kr.
AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G ED II - 1000kr.

Vet inte hur mycket focusmotorn kostar i det objektivet, men det borde gå att göra ett sånt här för 2500kr.

Sedan så har jag hittat priser på Sigma EX 50/1,4 DG HSM på 3750kr. Och det är ju mindre än £380 dpreview skrev!
 
Canons 50/1.8 med inbyggd motor är billigare än Nikons utan, så naturligtvis kan de slänga in en motor för samma pris.

Sigmas 50/1.4 verkar rätt dyrt med tanke på att Nikons egna 50/1.4 är billigare. Förhoppningsvis får Nikon inom snar framtid tummen ur röven och uppdaterar sina fasta objektiv!
 
Är ju inte expert på objektiv. Men det är ju en massa olika typer av linser å så i. Kanske fler linser i ett 50/1,8 än kitobjektiv 18-55.

Tror tyvärr inte att det bara är att slänga ihop ett objektiv. Det kan ju också vara så att vissa företag säljer vissa objektiv utan någon egentlig vinst. Lockvaror. Finns det inom fotobranchen?
 
Att slänga in en fokusmotor i 50/1.8 skulle Nikon kunna göra under en fikarast om de ville.

18-55 är mycket mer komplext uppbyggd. 50/1.8 är en väldigt enkel optisk konstruktion, därför den ger så bra bilder till ett lågt pris.
 
kör nästan bara med min 50mm 1,8 numera, underbar optik.

Tar oftast bättre bilder med den än 18-135mm optiken, man får liksom tänka i andra banor med fast.
Hade man bara haft orken o byta optik fram o tillbaka samt en hög med pengar, hade ja gärna kört med endast fast optik^^.

Men Nikon hade gärna fått uppdatera den med en tyst fokusmotor, hade varit välkommet.
 
Jag har beställt ett 50/1,8 till min D80.

Min fråga. Hur snabb är den interna fokusmotorn i jämförelse med mitt kitobjektiv 18-135?

Finns det snabba å långsamma motorer?
 
Saxdalen skrev:
[...] Finns det snabba å långsamma motorer?
Ja, ju billigare och enklare kamerahus, desto långsammare fokusmotor. De dyra proffskamerorna har betydligt kraftigare motorer som klarar att flytta stora glasbitar snabbare än de billigare. AF-S är dock ännu snabbare i de flesta fall.
 
Jaja, som vanligt. Man får vad man betalar för.

Finns det några siffror (bara för skoj skull) på nikon vs canon. Eller internt nikon?
 
Saxdalen skrev:
Min fråga. Hur snabb är den interna fokusmotorn i jämförelse med mitt kitobjektiv 18-135?

Skillanden i hastighet är inte särskilt stor, skillnaden är väl främst ljudivån som e långt högre på 50/1,8.
Jag brukar iaf få skarpa bilder vid bländare 2,8 och kontinuerlig fokusering på både springande hästar o Crossar på högvarv med min D80, så den e ju snabb nog för de iaf. Ingen särkilt stor optik så den kan ju inte va något direkt krävande o driva.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.