Annons

Nikon AF 50/1,4 D eller Nikon AF 50/1,8D?

Produkter
(logga in för att koppla)
JonR skrev:
Beror på om 50-mm-objektivet är ett AF-objektiv eller inte....

Köper du ett nytt idag är det AF och fungerar utmärkt. Köper du begagnat får du helt enkelt kolla om det står AF på det eller om det är ett äldre t.ex. Ai eller Ais objektiv eller för den delen ett ännu äldre helt manuellt....

Nikons 50mm objektiv är kanske ett av världens mest tillverkade objektiv i massor av versioner.

Jon

Ok, står AF för autofokus?

Då skall jag hålla ögonen öppna för att det ska stå AF på dem. Kanske är bäst o köpa nytt ändå. Kostar ju runt 1200 kr nytt. Jag är ute efter ett ljusstarkt objektiv som gör att jag kan köra med kort skärpedjup.

Tack för svaret.
 
Fick ett Nikon 1,8D för två veckor sen och helt otroligt nöjd!
Ok lite plastigt osv men jag ska ju inte ligga och smeka det utan fotografera med det!:)

Det här gav faktiskt lite mersmak.
Vad finns det för fler objektiv just i den här kvalitetsklassen?
 
1.8D är bäst!

Läste ett test som tidningen Foto har gjort (1992, nr12, tillgängligt på hemsidan). Där gick 1.8D av med segern. Enligt testet har 1.8D bättre skärpa vid alla bländare större än 1,8.

1.4D har visstnog snyggare bokeh jämfört med sin lillebror. Men frågan är om det i kombination med ett kvarts bländarsteg är värt 2000 kr. Jag tycker inte det!
 
Zeiss Objektiv Planar T* 50/1,4 ZF!!!

Skall vara det bästa eller? Men varför fungerar inte detta på min D80?
 
Jag har bytt från AF 50/1.8 till AF 50/1.4 och det är ett lyft! Skärpan i 1.8-varianten är mycket bra men bokeh:n är mycket bättre på 1.4:an. Jag tycker framförallt att bildkvaliteten, dvs färger och kontrast är mycket bättre på 1.4:an.

50/1.8 är lite grådaskig i färgerna och har väldigt låg kontrast från ca f2.8-1.8. 50/1.4 däremot har bra skärpa och kontrast redan från f1.4, vid f2.0 är den väldigt skarp och vid f2.8-f4 når den maximal skärpa över större delen av bilden.

Jag är mycket nöjd med bytet från 1.8 till 1.4. Nu matchar den kontrast och färgåtergivning med mina 17-55/2.8 och 70-200/2.8 zoom:ar, vilka är betydligt dyrare pjäser :)
 
-big kahuna- skrev:
...och självklart är 1.4:an det bättre objektivet.
Hur menar du då? 50/1,8 ger bättre mittskärpa mellan f/1,8 och f/4. Dock sämre kantskärpa överlag. Men någon "självklarhet" vilket som är bäst råder knappast.
 
Makten skrev:
Hur menar du då? 50/1,8 ger bättre mittskärpa mellan f/1,8 och f/4. Dock sämre kantskärpa överlag. Men någon "självklarhet" vilket som är bäst råder knappast.

Mycket har ju redan nämnts i tråden, bokeh, ljusstyrka, byggkvalité och även bildkvaliten, framför allt på stora öppningar, även om skillnaden är hårfin på mindre öppningar. Men tittar man på photozones tester, ken rockwells test i länken ovan och länken jag postade så ser man att 1.4:an faktiskt är vassare upp till och med 2.8 och det är ju ofta på stora bländaröppningar man vill använda ett sånt här objektiv, så jag tycker det känns relevant, därför valde jag 1.4:an framför 1.8:an och rekommenderar även andra att överväga att lägga pengar på 1.4:an om man vet med sig att man kommer använda objektivet på stora öppningar.

=)

mvh

Fredrik
 
De allra flesta kör alltid på P och kameran väljer nästan aldrig större bländare än 2,8 ändå, så de allra flesta kommer inte behöva 1,4-versionen.

Jag kör alltid på stora bländar-öppningar, så jag köpte 1,2:an ;) Använder aldrig över 2,8 faktiskt.

Enda objektivet jag använder.. fattar inte riktigt vad man ska med en "zoom" till..


Tips: Köp 1,2:an från Matsuiyastore i Japan: Det blir ungefär samma pris för den som för 1,4:an i Sverige.

Jag rekommenderar 1,2:an speciellt till Aps-c fotografer där den blir ett otroligt porträtt-objektiv!

http://stores.ebay.com/Matsuiyastor...QQcolZ4QQdirZQ2d1QQfsubZ3629106QQftidZ2QQtZkm
 
Danlo skrev:
De allra flesta kör alltid på P och kameran väljer nästan aldrig större bländare än 2,8 ändå, så de allra flesta kommer inte behöva 1,4-versionen.

Jag kör alltid på stora bländar-öppningar, så jag köpte 1,2:an ;) Använder aldrig över 2,8 faktiskt.

Enda objektivet jag använder.. fattar inte riktigt vad man ska med en "zoom" till..


Tips: Köp 1,2:an från Matsuiyastore i Japan: Det blir ungefär samma pris för den som för 1,4:an i Sverige.

Jag rekommenderar 1,2:an speciellt till Aps-c fotografer där den blir ett otroligt porträtt-objektiv!

http://stores.ebay.com/Matsuiyastor...QQcolZ4QQdirZQ2d1QQfsubZ3629106QQftidZ2QQtZkm

Visste inte ens Nikn hade en 1.2, är det AF?
 
Haha, nej.. Men ett 50/1,2 är nog inte heller tänkt för sportfotografi.
 
min 1,4 är skarpast på f/4 medan min 1,8 är skarpast på f/5,6-8,0

4 är ju mycket trevligare
 
Bara för att få lägga mej i lite grann......Det ska stå bokstaven D efter 50/1,4 resp 50/1,8 också. D betyder en bättre antireflexbehandling på den bakre linsen. Den optiken ska vara mer anpassad till digitalkameror.

OBS! Detta kanske nämns i tråden, men jag har läst den lite slarvigt i så fall och då ber jag om ursäkt!
 
Gunne K skrev:
Bara för att få lägga mej i lite grann......Det ska stå bokstaven D efter 50/1,4 resp 50/1,8 också. D betyder en bättre antireflexbehandling på den bakre linsen. Den optiken ska vara mer anpassad till digitalkameror.

OBS! Detta kanske nämns i tråden, men jag har läst den lite slarvigt i så fall och då ber jag om ursäkt!
Sorry Gunne, det där är fel. Käpprätt fel.

D-markeringen innebär att det sitter lite elektronik i objektivet som talar om för kameran på vilket avstånd det är fokuserat för att kameran skall kunna ta hänsyn till det vid 3D-matrismätning av ljuset. Det är en ganska grov skala, typ "nära, mellan, ganska långt, långt bort" och det är sällan den påverkar resultatet. Enligt de som testat kan det dock hjälpa till vid vissa blixtbilder.

Om jag inte minns fel var F90 den första kameran som stödde detta, den kom någongång i början på 1990-talet. Enligt Nikonians.org var 35-70/2,8 och 80-200/2,8 de första objektiven med detta chip 1992.
 
Gunne K skrev:
Bara för att få lägga mej i lite grann......Det ska stå bokstaven D efter 50/1,4 resp 50/1,8 också. D betyder en bättre antireflexbehandling på den bakre linsen. Den optiken ska vara mer anpassad till digitalkameror.

OBS! Detta kanske nämns i tråden, men jag har läst den lite slarvigt i så fall och då ber jag om ursäkt!
50 1,4 D och 50 1,8D står väl för att deras matrixmätning tar hänsyn till avstånd till motivet, framför allt vid blixtfotografering. personligen tror jag att de bägge gluggarna är likvärdiga rent skärpemässigt. Har haft båda och om någon skillnad kunde detekteras så var det att 50 1,8 innehar en något högre kontrast.
 
paul innergård skrev:
50 1,4 D och 50 1,8D står väl för att deras matrixmätning tar hänsyn till avstånd till motivet, framför allt vid blixtfotografering. personligen tror jag att de bägge gluggarna är likvärdiga rent skärpemässigt. Har haft båda och om någon skillnad kunde detekteras så var det att 50 1,8 innehar en något högre kontrast.
 
paul innergård skrev:
50 1,4 D och 50 1,8D står väl för att deras matrixmätning tar hänsyn till avstånd till motivet, framför allt vid blixtfotografering. personligen tror jag att de bägge gluggarna är likvärdiga rent skärpemässigt. Har haft båda och om någon skillnad kunde detekteras så var det att 50 1,8 innehar en något högre kontrast.

Emil och Paul!

Detta är ju HELT RÄTT det ni säger!
Jag fick det förklarat från en till säker källa.
Det jag sa var helt enkelt KÄPPRÄTT ÅT SKOGEN FEL!
Tyvärr hade jag själv fått den informationen av en fotokunnig person, men han har fått "krypa till korset" nu på morgonen när han fick veta att jag gick ut med helt galen information i detta forum.
Självklart att jag BER OM URSÄKT för detta - det känns försmädligt.

Vänliga hälsningar
Gunne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.