Annons

Nikon AF 50/1,4 D eller Nikon AF 50/1,8D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker du skall satsa på ett Nikon AF 50/1,8D jag har ett själv och är jätte nöjd med det. Om det inte är brottom kanske du skall vänta och se vad Nikon kommer att släppa för optik nu under hösten. Men det klart att 1300kr för en fast 50mm är ju inte speciellt dyrt om man säger så.
 
Tack för svaret. Ja det lutar nog åt det. 1300 kr verkar ge mycket objektiv och bildkvalitet för pengarna.
 
Jag har en 50mm 1.4, och frågan är om inte jag varit lyckligare med 2 st 50mm 1.8mm

Det är ju väldigt sällan jag använder f1.4, och jag gråter mindre den dagen jag tappar min 1.8:a i kyrkgolvet!
 
Jag hade exakt samma fundering som dig för ca ett år sedan och det slutade med ett 1.8 ... vilket jag inte ångrar!

Har visserligen inte testat ett 1.4 men jag är nöjd med min 1.8 ... och jag "sparade" några kronor.
 
Måste tillägga att 50/1.8 (alt 1.4) är ett mycket roligt objektiv i den bemärkelsen att det är lätt att ta med, ljusstarkt så det går att använda stora delar av dygnet både inne och ute samt ger skarpa bilder.

Jag tycker också det är skoj att ibland bara ta med mig en 50 mm när jag är ute och går för då tvingas jag att fundera när jag ska komponera bilden. Det krävs att jag som fotograf rör på mig lite mer konstruktivt än när jag har med mig en zoom ... både nyttigt och roligt.
 
Jag har 1.8 versionen, men vill ändå köpa 1.4 oxå. Den är snyggare på nåt sätt :p 1.8 känns lite plastig, men är en grym glugg. Tror den är grym på en analog kamera när man tar det lite lugnare och tänker lite längre innan man tar bilder tills minneskortet är fullt :p

Men jag tror jag köper ett 85/1.8 ist för 50/1.4 för typ samma peng så har jag båda brännvidderna :p
 
Jag står i precis samma läge denna kväll. Hade beställt ett 50/1,4. Det kom till butiken idag. Hade känt på det förut och tyckt att det kändes mer gediget. Det gör det ju fortfarande. Men jag trodde av någon anledning att det kanske skulle vara tystare i fokuseringen än 50/1,8. Men där är det ingen nämnvärd skillnad pga att båda saknar AF motor.

Nu jobbar jag i fotobutik och hade därför möjlighet att låna hem 50/1,8 sammatidigt. Har känt på båda ikväll. Har bara beslutsångest! ;-)

Känslan säger ett och förnuftet ett annat...

Innerst inne vill jag ha ett Carl Zeiss 50/1,4, men det är ju LIITE dyrare =)

Har varit inne på photozone.de och läst igenom deras tester. Det verkar ju inte vara någon vansinnig skillnad Nikkor objektiven emellan.

Får väl sova på saken antar jag!

mvh cf
 
Ni som har AF 50 / 1,8D. Hur bra är den till porträttfoto inomhus?

Är det ett dåligt val att köpa det till porträttfoto?

Vad använder ni erat fasta 50mm till?

// Johnny
 
Min uppfattning är att 50 1,8 är något mjukare i focuseringen. Vad gäller byggkvaliten skulle jag hävda att skillnaderna saknar betydelse i praktiken. 50 1,4 är lite tyngre och gedignare men den är fortfarande en plastkonstruktion som knappast håller bättre i något avseende än 50 1,8. jag skulle nästan tro att 50 1,8 kan hålla bättre pga desslägre vikt. Rent optiskt tror jag att 50 1,8 kan vara den något bättre sett till kontrast och färgåtergivning, pga att det är en modernare konstruktion. Den har uppdaterats senare än den ljusstarkare varianten.
 
Fått mitt 50mm 1.8D nu och fotade lite såklart direkt när jag fick den.

Några testbilder:
http://flickr.com/photos/johnnyh86/2092213214/
http://flickr.com/photos/johnnyh86/2092191918/
http://flickr.com/photos/johnnyh86/2091153811/
http://flickr.com/photos/johnnyh86/2091936830/

Känner mig relativt nöjd. Känns som man fick mycket för pengarna men det finns mer att ge om man har kunskapen.

Det som känns lite svårt nu är med vilken bländare man bör fota med ifall man fotar porträtt eller någonting inomhus. Det spelar väll även roll vilket avstånd man då har?

Man vill gärna vrida till 1.8f och köra på. Kanske är fel?


Sedan fokuseringen med D40 kan vara lite vilseledande ibland. På slutet så brydde jag mig inte om den gröna lampan som blinkade till i sökaren (för det mesta så blinkar den istället för fast sken). Vet inte riktigt när fokusen är 100% bra utan det får bli en kompromiss.

Annars ang skärpan så är jag nöjd, bokehn är duglig men ingen höjdare.

Någon som har lite förslag åt mig angående mina frågor?
 
johnnynu skrev:
Ni som har AF 50 / 1,8D. Hur bra är den till porträttfoto inomhus?

Är det ett dåligt val att köpa det till porträttfoto?

Vad använder ni erat fasta 50mm till?

// Johnny

Vad ska du med normal tlll? Har klarat alla år med 50:an i byrålådan. Till porträtt väljer jag 135 eller 180 (utan förlängningsfaktor är väl bäst att tillägga). Folk blir mer avspända om kameran kommer em bit bort än upp i ansiktet på dem.
 
50mm/1,8 duger!

De flesta bilderna på min hemsida är tagna med Nikon 50mm/1,8 ojektiv. En annan favorit som inte hellre kostar så mycket är 85mm/1,8
 
1,8

Jag var själv i samma beslutsläge för ett tag sedan... valde efter att läst mängder av artiklar och debattinlägg 1,8 i slutändan och har inte ångrat mig en sekund.

Man bör nog inse att Nikons 50mm-objektiv är ett av de mest intrimmade och finslipade konstruktionerna som finns i objektivvärlden med miljoner exemplar.... så objektivets bygg och optiska kvalite är så bra den kan bli.... för den normala fotografen betyder 1,4 istället för 1,8 absolut ingenting. Använder man digital utrustning så är det bara att justera ASA ett snääpp om man trots allt har en såpass ljussvag situation och kör man negativfilm så är dom idag såpass okänsliga för ett halvt bländarsteg att det knappast spelar någon roll heller...

Satsa på 1,8 och använd resten på något kul - kanske ett polarisationsfilter !

Jon
 
Re: 50mm/1,8 duger!

Maxieboy skrev:
De flesta bilderna på min hemsida är tagna med Nikon 50mm/1,8 ojektiv. En annan favorit som inte hellre kostar så mycket är 85mm/1,8

Ja, det var fina bilder men klart det blir lite annorlunda tillsammans med en D200 också :)

Kör jag på min D40 så får jag fokusera manuellt.
Blir till att använda den då man har lite mer tid på sig.
 
Re: Re: 50mm/1,8 duger!

johnnynu skrev:
Ja, det var fina bilder men klart det blir lite annorlunda tillsammans med en D200 också :)

Kör jag på min D40 så får jag fokusera manuellt.
Blir till att använda den då man har lite mer tid på sig.

Vi får väl hoppas på att Nikon gör en uppdatering på 50mm/1,8 till 50mm/1,8D AF-S med supersnabb autofocus! Till bra pris så klart.
 
Re: 50mm/1,8 duger!

Maxieboy skrev:
De flesta bilderna på min hemsida är tagna med Nikon 50mm/1,8 ojektiv. En annan favorit som inte hellre kostar så mycket är 85mm/1,8

Jag har en fråga gällande fast objektiv som t.ex 50 mm. Fungerar autofokusen på dessa objektiv eller måste man köra skärpa + bländare manuellt?

Jag tänker i första hand på Nikon 50mm/1,8 ojektiv.
 
Beror på om 50-mm-objektivet är ett AF-objektiv eller inte....

Köper du ett nytt idag är det AF och fungerar utmärkt. Köper du begagnat får du helt enkelt kolla om det står AF på det eller om det är ett äldre t.ex. Ai eller Ais objektiv eller för den delen ett ännu äldre helt manuellt....

Nikons 50mm objektiv är kanske ett av världens mest tillverkade objektiv i massor av versioner.

Jon
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.