Annons

Nikon AF 24mm/F2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Lejonfrost

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har precis köpt ett objektiv enligt ovanståeende beskrivning.

Längst in på objektivet sitter en ring numrerad "22-2.8". Kan fota när det står inställt och låst (med hjälp av den lilla låsknappen) på 22. men inte på något annat.
Vad beror detta på?

P.S Fotar med en D50

Mvh

Emanuel
 
Det är bländarringen som är numrerad 22-2.8 där 22 är minsta bländare.
Det är också automatikläget för objektivet.
Därför måste vara inställt så för att fungera.
Funktionsratten till vänster på kameran har bl.a. lägena M A S P.
Om du använder M eller A så kan måste du välja bländare genom att vrida på bländarringen.
Om du använder S eller P måste värdet 22 vara inställt, då ställer kamerna in rätt bländare.
Det behöver inte vara låst, men det kan en fördel om det lätt att bländarringen kommer ur läge, att ha den låst.
 
Lars Broman skrev:
Det är bländarringen som är numrerad 22-2.8 där 22 är minsta bländare.
Det är också automatikläget för objektivet.
Därför måste vara inställt så för att fungera.
Funktionsratten till vänster på kameran har bl.a. lägena M A S P.
Om du använder M eller A så kan måste du välja bländare genom att vrida på bländarringen.

Inte bländarringen på objektivet, väl? Det trodde jag att man gjorde genom att justera bländaren på kameran om man använder en D50.

Per.
 
Svar

Lars Broman skrev:
Det är bländarringen som är numrerad 22-2.8 där 22 är minsta bländare.
Det är också automatikläget för objektivet.
Därför måste vara inställt så för att fungera.
Funktionsratten till vänster på kameran har bl.a. lägena M A S P.
Om du använder M eller A så kan måste du välja bländare genom att vrida på bländarringen.
Om du använder S eller P måste värdet 22 vara inställt, då ställer kamerna in rätt bländare.
Det behöver inte vara låst, men det kan en fördel om det lätt att bländarringen kommer ur läge, att ha den låst.

Tusen tack för hjälpen Lars!
 
perstromgren skrev:
Inte bländarringen på objektivet, väl? Det trodde jag att man gjorde genom att justera bländaren på kameran om man använder en D50.

Per.
Sorry
Jag har inte full koll på D50, så det är säkert som du säger.
Då blir det ju så att man aldrig ska vrida på bländarringen utan alltid ha den på 22. (och låst)

Men eftersom objektivet härstammar från tiden då man vred på bländarringen för att ställa in bländaren, så finns funktionen där.
Vissa nyare objektiv saknar bländarring helt numera.
 
Stämmer bra; ställ (och lås) blädarringen på objektivet på minsta bländaren (största siffran). Sedan ställer du bländaren med ratten på kameran i M- och A-lägena (se manualen för mer detaljer).

Det är så som Nikon har gjort det för att kameran automatiskt skall kunna styra bländaren i objektivet (används i S och P-lägena och alla motivprogram som finns i D50:n). De nyare objektiven har som sagt ingen separat bländarring, så det går inte att använda dem på äldre, manuella kameror.

Edit: jag tror f.ö. att det är alla objektiv som har ett "G" i modellbeteckningen som saknar bländarring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.