Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 85mm f/1.8D + D40x

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu blev det en impulsköpt 50/1.8D. Riktigt kul med nya saker!

Första bilden, krafigt beskuren och lite tilltuffsad i Lightroom:

pin.jpg


Och herregud vilket kort skärpedjup det blir med f/1.8...
 
Synd bara på närgränsen som inte var nå vidare... Får väl bli 105 Macro nästa gång, dyrt bara.
 
Erik Schalin skrev:
85an med CRC-tekniken är blixtsnabb på att fokusera. Det skulle för mig kännas som en öken att inte kunna använda AF.

Tyvärr måste jag nog hålla med Christer när han påstår att du har växt ur din D40. Visst har Nikon planerat en massa nya AFS objektiv men då måste man köpa nytt. Det är väl trevligt för Nikons plånbok men kanske inte din.
Lite rättelse i all vänlighet. Du syftar nog på RF-tekniken, Rear focus. CRC står ju för close range correction och är skapad i syfte att ge objektiven mindre linsfel när man focuserar kring närgränsen. I övrigt har du rätt i att Nikons 85 1,8 är blixtsnabb i af, förmodligen den snabbaste icke af-s gluggen.
 
Jag har en Af 85:a 1.8 utan D med internfokus (bakre linsgruppen rör sig). Manuell fokus på den funkar kanon! Många AF objektiv är som nämnts ganska slappa och ar dessutom så kort slag att dom är knepiga på MF, men inte denna. Misstänker att konstruktionen är från F4:ans tid, då folk fortfarande körde mycket MF. Att fokusera med min D70s är inget större problem, det är svårare än på F5 och FE2, men den stora bländaröppningen gör att man ser ganska bra var fokus ligger. Min 50/1.8 (också utan D) är betydligt slappare, det känns att den är billigare.
 
Rätta mig om jag har fel, men utan D fungerar inte ljusmätningen per automatik?

MF kan jag överleva med, men exponera själv är förvisso kul ibland, men tidsödande...
 
8fps skrev:
Rätta mig om jag har fel, men utan D fungerar inte ljusmätningen per automatik?

MF kan jag överleva med, men exponera själv är förvisso kul ibland, men tidsödande...
D-märkningen lämnar bara avståndsinformation till 3D-matrismätningen, de billigare digitalkamerorna kräver att gluggen lämnar information om brännvidd och största bländare för att ljusmätningen skall fungera.

D-funktionen har egentligen bara betydelse vid blixtfotografering och knappt ens då. Dessutom lär det vara en väldigt trubbig skala, typ "nära, långt, ännu längre".
 
Emil-G skrev:
D-märkningen lämnar bara avståndsinformation till 3D-matrismätningen, de billigare digitalkamerorna kräver att gluggen lämnar information om brännvidd och största bländare för att ljusmätningen skall fungera.

D-funktionen har egentligen bara betydelse vid blixtfotografering och knappt ens då. Dessutom lär det vara en väldigt trubbig skala, typ "nära, långt, ännu längre".

Där ser man. Hur vet man vilka objektiv som fungerar med ljusmätningen till ex. D40/x?

Fick för mig att 80/1.8 utan D bara fungerade helt manuellt, därav slutsatsen att D:et har något med ljusmätning att göra...
 
8fps skrev:
Där ser man. Hur vet man vilka objektiv som fungerar med ljusmätningen till ex. D40/x?

Fick för mig att 80/1.8 utan D bara fungerade helt manuellt, därav slutsatsen att D:et har något med ljusmätning att göra...
Det som avgör vilka gluggar som rent af-mässigt passar till D40 är just af-s motorn. D40 hr ingen egen af-motor så den kräver optik som driver sig själva. Vad gäller kompabiliteten med ljusmätning så är det på de flesta kameror som fixar ljusmätning med manuella gluggar, viktigt att gluggen är Ai eller ännu hellre Ais-kopplad.
 
8fps skrev:
Där ser man. Hur vet man vilka objektiv som fungerar med ljusmätningen till ex. D40/x?

Fick för mig att 80/1.8 utan D bara fungerade helt manuellt, därav slutsatsen att D:et har något med ljusmätning att göra...
Man kollar i Nikons Lens compatibility chart (men jag hittar ingen just nu).

Kort sagt så fungerar all AF-S-optik med alla funktioner och all AF-optik ger ljusmätning men ej AF. Manuell optik ger varken ljusmätning eller autofokus (det finns ett par chippade AI-P-gluggar som ger mätning trots att de är MF). Det är bara de dyrare kamerahusen som ger mätning med MF-objektiv, D1/2/3 och D200/300.
 
Emil-G skrev:
Man kollar i Nikons Lens compatibility chart (men jag hittar ingen just nu).

Kort sagt så fungerar all AF-S-optik med alla funktioner och all AF-optik ger ljusmätning men ej AF. Manuell optik ger varken ljusmätning eller autofokus (det finns ett par chippade AI-P-gluggar som ger mätning trots att de är MF). Det är bara de dyrare kamerahusen som ger mätning med MF-objektiv, D1/2/3 och D200/300.

http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.