Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 80-200 eller Sigma 70-200? (var: "Hjälp...")

Produkter
(logga in för att koppla)

PerraSw

Medlem
Hjälp...

Nikon Vs,Sigma

Vad ska jag köpa ??
En begagnad Nikon 80-200/2.8D IF-ED eller ska jag för samma peng köpa mig en Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG ??

tacksam för svar.

MvH: Perra.
 
Lånar tråden lite då jag har funderingar i samma riktning.

Jag är i första hand ute efter en AF-S 80-200/2.8 i bra skick. Eftersom jag inte hittar någon begagnad AF-S har jag allt mer börjat fundera på en ny Sigma lins i stället (ungefär samma pris). Någon som vet hur Sigmas EX 70-200 HSM står sig mot Nikons AF-S (optiskt och mekaniskt). Finns det något som talar för att jag bör välja en senare model av Nikons AF 80-200/2.8D (tvårings m stativfäste) framför Sigmas. Eftersom jag plåtar en del ungdomsidrott - inne och ute året om - vill jag ha en snabb AF.

Edit: kan tilläggas att jag nu har en D200 och känner till problemen med Sigman - men det skall visst kunna fixas till.
 
Snabb autofukus är guld

Jag kan inte säga att jag är expert så rätta mig gärna om jag har fel :)

Som jag förstått det är sigmans autofokus ca 10% långsammare än nikons af-s. Detta tror jag inte man märker.

Sigmas 70-200/2.8 har fått bra kritik i många tester......men nikon är alltid NIKON. Tror dock att sigman är tillräckligt bra för det mesta.

Mina 5-öre tankar :)

Mvh
Martin
 
Har läst om många som råkat ut för bakfocus på D70 med nikons egna lins ett problem non sigman inte verkar ha.

Det finns en lång tråd på d70sverige.se om focusproblemet (som dock inte får nån lösning)

går i samma tankar och jag lutar nog mer mot sigman, delvis för den härliga känslan att packa upp något alldeles nytt (och dyrt) och känna doften av ovanvänt!
 
Re: Re: Snabb autofukus är guld

YNG skrev:
... det är just de testerna jag inte kan hitta. Någon som kan hänvisa till en seriös och trovärdig test?

Hej! Här är en OK rewiew:
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=102&sort=7&cat=37&page=1

Jag har Sigman ( nya DG versionen)själv på 20D. Har utförd nograna tester mot Canon L 2.8. Mkt. svåra at skilja dom från varandra. Men hurra!!; Sigman kostar halva priset.
Jag är også säker på at det är Sigma som produserar Nikons tilsvarande objektiv. Nikon använder både Sigma och Tamron som underleverantör.
Köp du trygt Sigman
mvh Erik
 
Hej,

Kolla in FOTO nr 9 från 1999. Där testas de båda. Sigma 70-200: "Bra vid 70 mm. Mycket bra vid 135 mm. I 200 mm läget är skärpan svag vid bländare 2,8 men mycket bra vid bländare 8".
Nikon 80-200: "Mycket bra redan på full öppning." Toppklassad.

/Anders
 
thefinger skrev:
Det blir en Nikon 80-200 för min del.
ca 6500:- ny i New York.

Du kommer inte ångra det köpet Peter, gluggen är grymt skarp, även fullt öppen, och kvaliteten är makalös, enda nackdelen är att den är tung, men kvalitet väger....

Köpte min över nätet från B&H.

kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.