Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 80-200 / 2.8 ifrån tidigt 90

Produkter
(logga in för att koppla)

Zak_

Medlem
Hej ,

Har via blocket hittat en som har ett Nikon 80-200 / 2.8 objektiv ifrån tidigt 90 .

Jag förstod det som det var Autofocus.

Enda skillnaden var att det var en ring mot dagens 80-200 objektiv med två ringar jag sett. Nypris kring 17 000 :- som jag förstod det.

Ursäkta om ett luddigt inlägg , men jag har helt enkelt behov av att hitta vad för objektiv det är och om det passar bra med en D70 ?

Skall nämligen alt. kika på det senare idag och ville försöka vara lite förberedd ...

Tack på förhand.

Mvh

Robert

Zak_ skrev:
Hej ,

Har via blocket hittat en som har ett Nikon 80-200 / 2.8 objektiv ifrån tidigt 90 .

Jag förstod det som det var Autofocus.

Enda skillnaden var att det var en ring mot dagens 80-200 objektiv med två ringar jag sett. Nypris kring 17 000 :- som jag förstod det.

Ursäkta om ett luddigt inlägg , men jag har helt enkelt behov av att hitta vad för objektiv det är och om det passar bra med en D70 ?
Jag har ett 80-200/2.8 av den första varianten, dvs ingen AF-S, inget stativfäste och en ring för både fokus och zoom.
Den är väldigt långsam i fokuseringen, räkna inte med att syssla med actionfoto med den. Däremot är den lika skarp och fin som nyare modeller.
Den ska funka bra till din D70, jag kör min på mina D100.
Hur mycket vill säljaren ha?

Skärpemässigt är det inga problem med objektivet men fokuseringen är ganka långsam och kan få svårt vid sportfoto.

Enrings-modellen finns i flera varianter med roterande front i modell 1 och jag tror innefokusering i senare. Senare modeller är märkta D och funkar lite bättre med blixt. Exponeringen blir säkrare då D-optik ger avståndsinfo till blixten.

Jag vet att det finns mer exakt förteckning över varianterna här på FS, så använd sökfunktionen.

Tack för de snabba svaren.

Ingen AF-S ? = ingen Auto Focus ? ... lite nybörjare på Systemkamera fronten så inte helt hundra på alla förkortningar :)

Mmm att den inte är så snabb att fokusera tror jag inte blir några problem för mig ... tänkte mest kunna ta bilder på tex. djur på långa avstånd med den ej action bilder o så.

Ca. 3500 :- i pris , är det rimligt ?

Hur är det annars med slitage på ojbjektiv ? , eftersom jag tror han använt det i jobbet också.

Tack.

Zak_ skrev:
Tack för de snabba svaren.

Ingen AF-S ? = ingen Auto Focus ? ... lite nybörjare på Systemkamera fronten så inte helt hundra på alla förkortningar :)

Mmm att den inte är så snabb att fokusera tror jag inte blir några problem för mig ... tänkte mest kunna ta bilder på tex. djur på långa avstånd med den ej action bilder o så.

Ca. 3500 :- i pris , är det rimligt ?

Hur är det annars med slitage på ojbjektiv ? , eftersom jag tror han använt det i jobbet också.

Tack.
AF-S är Nikons namn på den tystare AF-motorn.
3500:- är ganska ok om den är i bra skick. Kolla hur linserna ser ut, kolla så att bländaren hänger med. Prova optiken med kameran och knäpp ett gäng bilder på olika tider och bländare. Kolla om zoomen kärvar och är trög.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar