Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 70-210 f/4

Produkter
(logga in för att koppla)

emil t

Aktiv medlem
Jag var på fotoaffärn och kollade på diverse begagnade telezoomar, då jag ville ha något billigt i väntan på att jag köper en konstant 2,8 när jag har råd. Jag gick igenom en drös slöa, fula zoomar som jag inte ens ville köpa för några hundralappar, men sen dök det upp en spännande sak: en 70-210 med en konstant 4a bländare! Den var ful som stryk men är det någon här som vet vad den går för?

Hi folks.

Det som du har hittat är en riktig raritet och en fantastisk sådan dessutom. Den tillverkades bara under drygt ett år, mitten av 1986 - mitten av 1987, och var dessutom tämligen dyr ca 3000 kr om jag minns rätt. Bildkvaliteten är riktigt riktigt bra. På alla brännvidder och även fullt öppen.

Jag har använd detta objektiv under många år och de enda nackdelarna är oerhört långsam autofocus och lite stor i omfånget jämfört med de moderna konstruktionerna. AF hastigheten var dock inget som störde mig då jag plåtar mest statiska mål. Focusringen är dessutom riktigt usel att hantera manuellt. Zoomringen däremot är en dröm. Mjuk i rörelsen och gigantisk i storlek.

Dessutom blir det bara problematiskt när kameran missar att låsa focus på ditt motiv och focusjusteringen måste gå till närgränsen och tillbaka. Detta tar väääääligt lång tid på 70-210 f4. I de flesta fall hittade kameran focus snabbt och då funkar det utmärkt.

Mankan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar