Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 70-200mm f/2.8 VR - köpråd beg

Produkter
(logga in för att koppla)
Det säger väl bara att säljaren har anpassat sig till (irrationella?) köpare som tycker att en kartong är värd en del pengar?

Per, vad är det som du upplever så irrationellt med att köpa en kamera där risken för att den är stulen är väsentligt mycket mindre? Eller att den ägts av någon som, med viss sannolikhet, är lite extra noga med sin utrustning? :)

Du tycks hänga upp dig väldigt på själva förpackningen och missa vad den representerar.

Ett foto av ett kvitto och ett serienummer räcker gott och väl för att verifiera att kameran förmodligen inte är stulen. En förpackningen säger inget säkert om den saken. Jag är bara så förundrad över att förpackningar tycks anses vara så viktiga. Kartonger betraktar jag som skräp. De skickas väl lämpligen till återvinningen?

Jag kan inte riktigt gå med på att förekomsten av förpackningen säger så mycket om hur försiktig ägaren har varit med utrustningen. Skicket på förpackningen säger dock något om hur försiktig ägaren har varit med förpackningen. :)

Se f.ö. andra stycket i inlägg #14 (så behöver jag inte upprepa min ståndpunkt).

Och troligtvis inte heller fodralen objektiven levereras i.
Det gör faktiskt jag ibland i de fall de med levereras fodral. Jag har inte plats i kameraväsk{an,orna} för alla mina objektiv, så de som inte används måste förvaras någon annanstans och är de ju lite mer skyddade i ett fodral än utan.

Jag är en av alla som spar på kartonger.
Om det är något av värde i prylen vill säga.
Kamera, objektiv, blixtar, tvspel ja tv kartong också. Den dagen jag har flyttat så har jag packat ner allt i sina originalkartonger och en vacker dag har jag även sålt något som jag inte använder längre. Det hela blir lite mer attraktivt och lockar fler potentiella budare och jag tror även att köparen uppskattat originalkartongen dessutom. Sen gissar jag att det ser mer seriöst ut. Självklart förvarar jag inte mina kartonger i lägenheten utan i förrådet.

Jag sparar faktiskt fotokartongerna, om jag nu får med någon då jag köpter det mesta begagnat, men eftersom de utgör ett värde vid försäljning så är de sparade. Köparen får kanske en mer nyköpskänsla när man packar upp en kamera ur en kartong än om man gör det ur en påse? Tror inte att det är för att verifiera att det inte är stulen, det kan tex stå i annons från Cyberphoto att kartong ingår, det är för det på något sätt höjer värdet med några %.

Även TV kartonger etc sparar jag, iaf så länge som jag tror det är någon mening med att lämna in den på service

Ett riktigt bra pris för en mycket fin glugg. Lite oskarp utåt kanterna på stora bländaröppningar och inte kalasbra de sista millimeterna upp till 200mm, men annars en otroligt bra glugg , med riktigt snabb autofokus och fantastisk skärpa. Dessutom med VR. Grattis!!!

Av egna erfarenheter från mitt systembyte under senhösten / vintern:

Rent generellt verkar Tradera-optiker som har kartong och papper etc kvar (och med på bild i annonsen) generera fler bud, och möjligen även lite högre avslut än motsvarande optiker utan dessa.

Ett vanligt fel i Tradera (och Blocket också) -annonser är att inte ha med en bild som även visar undersidan med sina påtryckta data, tillverkningsland och serienummer. Det får åtminstone mig att bli tveksam, saknas dessutom bild på kartong och papper etc så lämnar jag hellre Pass! ...

Åtminstone om inte utropspriset startar väldigt lågt och sedan inte rör sig snabbt uppåt till normala nivåer - money rules you know. Väldigt långt under normalprisnivå kan även jag tänka mig att avstå från kartongen

Om vi nu ska fortsätta kartongdiskussionen så går det att få några tior för en tom kartong på tradera också. För er som ändå slänger. :)

Angående objektivet så är det prisvärt om man står ut med den nämnda kantskärpan. Jag hoppade direkt till VrII efter att varit besviken över kantskärpan i mitt 80-200. Enda "felet" med VrII är väl det som Ken Rockwell kallar focus "breathing", dvs att man bara har max 135mm vid objektivets närgräns.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar