Annons

Nikon 70-200/4 VR III

Produkter
(logga in för att koppla)
Riktigt spännande. Men kanske hade jag hellre önskat mig en fast 200/2,8VR, till under 10k, men vi får se vad detta blir
 
Ska bli spännande att se hur den presterar!

En anmärkning på namnet dock - Att vissa objektiv heter "VR" eller "VR II" definerar inte versionen på VR-systemet, utan endast versionen av själva objektivet vad jag har förstått. Till exempel både Nikons 18-200 "VR" och "VR II" har andra generationens VR. Version "II" i objektivnamnet betyder endast att det är andra versionen av själva objektivet.
 
Mitt favoritobjektiv Nikkor AF 70-210/f4 skulle faktiskt må bra av en uppgradering. Detta var nog det bästa objektivsläppet på länge.

/Karl
 
Mitt favoritobjektiv Nikkor AF 70-210/f4 skulle faktiskt må bra av en uppgradering. Detta var nog det bästa objektivsläppet på länge.

/Karl
Minnen, det var mitt första objektiv jag köpte precis när det kom ut, till min första AF kamera (var det 501 kameran hette?), det var en tid sedan
 
Ska bli spännande att se hur den presterar!

En anmärkning på namnet dock - Att vissa objektiv heter "VR" eller "VR II" definerar inte versionen på VR-systemet, utan endast versionen av själva objektivet vad jag har förstått. Till exempel både Nikons 18-200 "VR" och "VR II" har andra generationens VR. Version "II" i objektivnamnet betyder endast att det är andra versionen av själva objektivet.

Nja, nu måste man hålla tungan rätt i munnen. När det gäller objektivnamn har du rätt där skrivs VR-versionen aldrig ut.

Däremot så finns det VR, VRII och nu kommer VRIII i och med detta objektivet om Nikonrumors har rätt vilket dom ofta brukar ha.

VR är första varianten av VR
VRII kom med AFS 18-200/3.5-5.6VR sedan kom ett nytt objektiv med lite bättre optiska prestanda som heter AFS 18-200/3.5-5.6VR II, det objektivet har också VRII.

/Karl
 
Nja, nu måste man hålla tungan rätt i munnen. När det gäller objektivnamn har du rätt där skrivs VR-versionen aldrig ut.

Däremot så finns det VR, VRII och nu kommer VRIII i och med detta objektivet om Nikonrumors har rätt vilket dom ofta brukar ha.

VR är första varianten av VR
VRII kom med AFS 18-200/3.5-5.6VR sedan kom ett nytt objektiv med lite bättre optiska prestanda som heter AFS 18-200/3.5-5.6VR II, det objektivet har också VRII.

/Karl

Ja, det är exakt det jag ville förklara :)
 
Ja, det är exakt det jag ville förklara :)

Då är vi överens.

Min gissning är att det nya förmodade objektivet kommer heta

AF-S NIKKOR 70-200mm 4 G VR

Möjligtvis kommer ett ED och/eller N med också. Skulle inte tro att objektivet i sig kommer få något nummer eftersom det är det första AF-S 70-200 f4 objektivet.

/Karl
 
Någon som kan gissa ett pris, samma som Canon med IS?

Jag skulle tippa att det blir dyrare. Det är ett VR och Canons saknar OS. Det enda som egentligen talar för att det skulle bli samma eller lägre är att Nikon verkar prispressa sina produkter väldigt hårt just nu. D800 är billigare än 5D3 trots att D800 har väldigt många teknisk bättre ess i sina stjortärmar.

Det kan också vara så att det blir ett kanonskarpt objektiv, oftast är det lättare att göra optiskt bra objektiv med lite lägra ljusstyrka och att objektivet blir ganska mycket dyrare. Skall bli intressant att se var objektivet landar prestanda, pris och vikt-mässigt.

/Karl
 
Jag skulle tippa att det blir dyrare. Det är ett VR och Canons saknar OS. Det enda som egentligen talar för att det skulle bli samma eller lägre är att Nikon verkar prispressa sina produkter väldigt hårt just nu. D800 är billigare än 5D3 trots att D800 har väldigt många teknisk bättre ess i sina stjortärmar.

Det kan också vara så att det blir ett kanonskarpt objektiv, oftast är det lättare att göra optiskt bra objektiv med lite lägra ljusstyrka och att objektivet blir ganska mycket dyrare. Skall bli intressant att se var objektivet landar prestanda, pris och vikt-mässigt.

/Karl

Fast Canon har ju faktiskt både med och utan stabilisering, på både deras f2.8 o f4 tillomed. Deras f4 med IS ligger ju på runt 10kkr, så antagligen kommer väl Nikons hamna däromkring också. Eller aa, antagligen nån eller några tusenlappar högre upp..
 
Fast Canon har ju faktiskt både med och utan stabilisering, på både deras f2.8 o f4 tillomed. Deras f4 med IS ligger ju på runt 10kkr, så antagligen kommer väl Nikons hamna däromkring också. Eller aa, antagligen nån eller några tusenlappar högre upp..

Ok, då har du säkert rätt.

/Karl
 
Men det gäller ju att de inte lägger sig så högt att folk köper ett begagnat 70-200/2,8 för bara småpengar extra, VR I lär ju till och med vara billigare.

Undrar hur närgränsen kommer att vara?

Fast egentligen struntar jag i det, jag köpte ett VR II för en månad sedan och ser helst att ryktet är falskt så jag slipper ha ångest ;-)
 
Men det gäller ju att de inte lägger sig så högt att folk köper ett begagnat 70-200/2,8 för bara småpengar extra, VR I lär ju till och med vara billigare.

Undrar hur närgränsen kommer att vara?

Fast egentligen struntar jag i det, jag köpte ett VR II för en månad sedan och ser helst att ryktet är falskt så jag slipper ha ångest ;-)

Fast man väljer ju inte objektiv enbart efter priset, utan också för vikt, storlek o prestanda osv. Men ja, hamnar f4an på ungefär samma nypris som en beggad f2.8 så kommer det såklart göra valet svårt för vissa.. :)
 
Fast man väljer ju inte objektiv enbart efter priset, utan också för vikt, storlek o prestanda osv. Men ja, hamnar f4an på ungefär samma nypris som en beggad f2.8 så kommer det såklart göra valet svårt för vissa.. :)

Är nya f4:an skarpare (framför allt på längre avstånd), lättare och mindre så är det nya värt mer pengar för mig än vad 2.8:an är.

/Karl
 
jag föredrog canons 70-200 f 4is på utlandsjobben pga storlek o vikt samt att prestandan var riktigt bra. Canons vägde ca 750g o den stora 2,8 nästan det dubbla. Nu kör jag Nikon o har deras 70-200 2,8vrII o kommer köpa 70-200 F/4 om den har bra optiska egenskaper. Just på utlandsjobb så föredrar jag lättare kameror o optik. Det är inte så länge sedan man sprang runt med dubbla 1ds mark 2 o på ena huset 70-200 2,8 is o den andra med 24-70 2,8 en kombo som vägde totalt 4,3kg.

Sedan så hade canons lillebror betydligt bättre motljus egenskaper än den större. Och jag köpte faktiskt även Nikons 16-35 trots att jag har 14-24 för jag hade hoppats den var bättre än 14-24 i motljus. Mina reflektioner av 16-35 är att den är något bättre i motljus samt att den tecknar kraftiga motljus som snyggare stjärnor nerbländad än vad 14-24 gör men ingen av dom är i närheten av canons 16-35 i motljus nerbländad. Ska ta med mig 16-35 på ett utlandsjobb o testa den lite hårdare o det skulle inte skada med en ny 70-200 f4 i väskan heller ;-)
 
Fast Canon har ju faktiskt både med och utan stabilisering, på både deras f2.8 o f4 tillomed. Deras f4 med IS ligger ju på runt 10kkr, så antagligen kommer väl Nikons hamna däromkring också. Eller aa, antagligen nån eller några tusenlappar högre upp..

Det senaste från NR:
The price of the lens is expected to be in the $1,000-$1,300 range

Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com/2012/10/18/t...ng-at-the-end-of-november.aspx/#ixzz29gxg0ofH
 
Låter som ett solklart köp om jag använde tjockkameror - den på en D3 är nog inte så dum!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.