Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 50mm 1,4 VS tamron 28-75mm 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

rebeckaJ

Ny medlem
Hej.
Jag funderar på att köpa ett nytt objektiv till min Nikon D60.
Dem jag funderar på är Nikon 50mm 1.4 eller tamron 28-75mm 2.8.
Är det någon som har erfarenheter från någon av dem två och vilken skulle ni rekommendera? Eller finns det något annat objektiv i den prisklassen (eller kanske billigare) som ni skulle rekommendera?

Jag gillar mest att fotografera poträtt, men händer även att jag fotar blommor, platser m.m.
Tacksam för alla tips och svar.

Viktigt att du köper senaste versionen.

Båda objektiven kommer att fungera mycket bra till din D60 kamera om du köper den senaste versionen. Din kamera har inte inbyggd fokusmotor så den behöver alltså sitta i objektivet. Med 50mm/1,4 får du zooma med kroppen. Du kan dock fota i mörkare miljöer och med snyggare bakgrundsoskärpa (bokeh) med 50mm/1,4. Tamron 28-75mm/2,8 är ett mycket skarpt objektiv som du kommer att få mycket glädje av utomhus när du tar dina snygga porträttbilder. Det är oftast lättare att ta ett steg fram eller tillbaka inomhus, utan att behöva se sig för.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto