Annons

Nikon 50/1,4D eller 1,8D?

Produkter
(logga in för att koppla)

cocostar66

Medlem
Tänker köpa D50 och strunta i kit objektiven och istället köpa en med fast brännvidd. Min fråga är kort och gott, är det värt 2000 kr extra att köpa Nikon 50/1,4D istället för 1,8D? Någon som har jämfört?
 
cocostar66 skrev:
Tänker köpa D50 och strunta i kit objektiven och istället köpa en med fast brännvidd. Min fråga är kort och gott, är det värt 2000 kr extra att köpa Nikon 50/1,4D istället för 1,8D? Någon som har jämfört?
Nja det beror helt och hållet på hur kräsen man är. Jag har haft bägge och rent optiskt är nog skillnaden obefintlig. Marginellt kortare skärpedjup kan uppnås med 1,4. 50 1,4 är den något gedignare men ingen av de har afs--motor vilket gör de ganska så omoderna i känslan. När en afs-variant dyker upp så åker min 50 1,4 direkt. Personligen känns inte skillnaden så stor, men har man pengarna så varför inte? 1,4 är alltid 1,4.
 
Beror på...

50/1.8 lär vara skarpare i vissa lägen.

50/1.4 är bättre för nattbilder och när ljuset är dåligt. Ruskigt skarp. Mycket snyggare i min mening.
Det är en lite slamrig optik, känns inte lika proffessionell som den faktiskt är.

För min del var valet lätt! 50/1.4D.

/AnWi

Edit: Vad snabb du var Paul.
 
AF50/1,8 modellen är av min erfarenhet inte skarpare på någon punkt. AF50/1,4 är helt enkelt enastående och är som sagt Nikons referensglugg. Däremot kan man alltid dividera om prisvärdheten, för 1,8:an är en toppen-optik för väldigt lite pengar.

/K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.