Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 50/1,2 vs byta till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Förstår inte hur du vågar påstå att sigmas 50 1.4 är knivskarpt på största bländaren, hade den själv innan jag lämnade tillbaka den och beställde nikons egen 50 1.4g, upplever nikkorn som skarpare på i stort sätt alla f-tal, vidöppet är nikkorn ännu skarpare, jag har fått några riktigt skarpa resultat vidöppet med den. Sigman är bättre byggd och snyggare, men rent optiskt hänger den inte med nikons 1.4g, och hörnskärpan var helt usel på sigma. Den åkte tillbaka fort.

Det var ju väldigt intressant.. Av allt jag läst i trådar på olika forum, dpreview, photo.net, och diverse recensioner så slår sigman Nikon med hästlängder både när det gäller skärpa vidöppet och hur snygg oskärpan är... MEN, jag har dock inte testat det själv.. Och det skulle iofs inte förvåna mig om sigma-objektivet är kasst.. Det är bara att kolla hur sensorn i Leica M9 höjs till skyarna på alla fotoforum, trots att den är riktigt kass jämfört med Canon, Nikon eller Sonys motsvarigheter.. Då inser man att dessa forummänniskor kan säkert ha lika fel när det gäller Sigma 50mm/1.4.
 
Det var ju väldigt intressant.. Av allt jag läst i trådar på olika forum, dpreview, photo.net, och diverse recensioner så slår sigman Nikon med hästlängder både när det gäller skärpa vidöppet och hur snygg oskärpan är... MEN, jag har dock inte testat det själv.. Och det skulle iofs inte förvåna mig om sigma-objektivet är kasst.. Det är bara att kolla hur sensorn i Leica M9 höjs till skyarna på alla fotoforum, trots att den är riktigt kass jämfört med Canon, Nikon eller Sonys motsvarigheter.. Då inser man att dessa forummänniskor kan säkert ha lika fel när det gäller Sigma 50mm/1.4.

Jag köpte den själv först just pga allt bra man hade läst om hur den presterar vidöppet, det stod inget om att af:en var lika säker som en elefant som försöker gå på en lina, eller att skärpan ut i hörnen var så dålig att man hade svårt att få fokus på en hel byggnad där motivet fyllde sökaren. Jag kan ha fått ett dåligt exemplar, var inget fel på mittskärpan, men den var absolut inte bättre än nikons motsvarighet, och eftersom nikons motsvarighet är bra mycket skarpare i hörnen så var det inget att tveka på, jag fick en chock när jag fick hem min 50 1.4g, den upplevs mycket stabilare, af:en mår vara lite seg, men den är förbannat säker.
 
Har ett Sigma 50/1.4 själv och denna funkar fint som porträttobjektiv. Jag tycker skärpan är ok vid största bländaren. Största fördelen med denna är ändå den höga kontrasten (redan vid största bländare), bokeh och de fina färgerna.

Har inte haft möjlighet att jämföra med Nikon 50/1.4, avstod från denna då jag läst att AF är seg. Men även om AF är snabbare hos Sigma 50/1.4 kan man ibland kanske ifrågasätta hur exakt den är... Att AF ibland missar kan ju bero på många orsaker. Kanske behärskar jag inte objektivet fullt ut, eller så har min D5000 inte så sofistikerad AF. Objektivet har heller inte fokuskalibrerats tillsammans med huset (tycker att AF är ganska bra; finns viss benägenhet till bakfokus för större avstånd (men vid riktigt korta avstånd verkar den fokusera korrekt)).
 
Jag har ägt dem själv, så jag behöver inte titta på Photozones klåpiga tester. De fotar en testkarta på nära håll, vilket gör att minsta lilla krökt skärpeplan ger oskarpa hörn.

enligt photozone själva justerar de för eventuella fokuseringsfel (dvs de försöker mäta optimal upplösning map bländare och bildhöjd.)

http://www.photozone.de/lens-test-faq
"Q: What is the error margin for the MTFs ?
A: ... If a lens suffers from field curvature and/or residual aberrations (see below) this is taken into account - in this case the corners are measured independently from the center using different reference images."

men som du säger är testkartan generellt för nära/liten för att representera 'typisk' användning. (120x80 cm)
 
Nja, det var just snabbheten med en ljusstark glugg som lockade. Har fotat i en del kyrkor och någon dansuppvisning, där lång slutartid gett oacceptabel rörelseoskärpa. Med uppskruvat ISO (1600) på min D300s så fick jag visserligen bilder, men jag tyckte de blev för brusiga.

Funderade därför även på att kanske gå på 85/1.4, en ljusstark glugg i väntan på D4:an ;)

(Har funderat på en D3s, men tror nog jag väntar tills D4:an kommer )

Passa på att testa Nikons nya 35/1,4, den är kalas.

/K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.