MrKarisma
Aktiv medlem
Förstår inte hur du vågar påstå att sigmas 50 1.4 är knivskarpt på största bländaren, hade den själv innan jag lämnade tillbaka den och beställde nikons egen 50 1.4g, upplever nikkorn som skarpare på i stort sätt alla f-tal, vidöppet är nikkorn ännu skarpare, jag har fått några riktigt skarpa resultat vidöppet med den. Sigman är bättre byggd och snyggare, men rent optiskt hänger den inte med nikons 1.4g, och hörnskärpan var helt usel på sigma. Den åkte tillbaka fort.
Det var ju väldigt intressant.. Av allt jag läst i trådar på olika forum, dpreview, photo.net, och diverse recensioner så slår sigman Nikon med hästlängder både när det gäller skärpa vidöppet och hur snygg oskärpan är... MEN, jag har dock inte testat det själv.. Och det skulle iofs inte förvåna mig om sigma-objektivet är kasst.. Det är bara att kolla hur sensorn i Leica M9 höjs till skyarna på alla fotoforum, trots att den är riktigt kass jämfört med Canon, Nikon eller Sonys motsvarigheter.. Då inser man att dessa forummänniskor kan säkert ha lika fel när det gäller Sigma 50mm/1.4.