Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 50/1,2 köpa VS inte köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Funderar på att köpa ett Nikon 50mm f/1,2 men ser att det finns en del olika beteckning för detta objektiv och behöver ha hjälp med att reda ut skiljnaderna.
Nikon Nikkor 50mm f/1.2 Ai-S Lens

Är detta ett objektiv med manuell fokusering?
Men i övrigt fungerande för en Nikon D700, med bländar/slutarförval?

Är ett Nikon 50mm f/1,4 ett bättre alternativ alr Sigmas 50 mm f/1,4?

Hade varit intressant att höra era åsikter

MVH

Ola

AiS är de senare manuella Nikonobjektiven från början av 80-talet. De kännetecknas av en liten halvmåneformad urfräsning i objektivfattningen som en "känselpinne" i vissa kamerahus använder för "Programmed AE and Shutter Priority AE". Se mer om 1,2:an här:

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/50mmnikkor/index6.htm

Jag skulle definitivt köpa ett Nikkor 1,4 framför ett Sigma. Men jag köper å andra sidan nästan bara begagnat och då behöver man inte kompromissa.

"Jag skulle definitivt köpa ett Nikkor 1,4 framför ett Sigma. Men jag köper å andra sidan nästan bara begagnat och då behöver man inte kompromissa."

Jag är också en beg-anhängare :)

Men är din rekomendation ett Nikon f/1.4 framför ett Nikon f/1.2?
Har även läst i ett test att Sigmas f/1.4 presterar bättre än Nikons f/1.4 vid full bländaröppning

/Ola

AiS är de senare manuella Nikonobjektiven från början av 80-talet. De kännetecknas av en liten halvmåneformad urfräsning i objektivfattningen som en "känselpinne" i vissa kamerahus använder för "Programmed AE and Shutter Priority AE". Se mer om 1,2:an här:

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/50mmnikkor/index6.htm

Jag skulle definitivt köpa ett Nikkor 1,4 framför ett Sigma. Men jag köper å andra sidan nästan bara begagnat och då behöver man inte kompromissa.

Admin: lagat citat

Senast redigerad av en moderator:
Min rekommendation. KÖP INTE 50mm/f1.2. Köpte själv ett splitter nytt, javisst är det jätteskarpt redan från F2.0, men alla bländartal under det är totalt oanvändbara. Sen så började min bländare kärva redan efter några månader, så oskärpan gick från vackra runda oskärpecirklar till kantiga oktagoner. Inget kul alls.

Jag har inte haft behov av f1,2 ännu och kan inte motivera prisskillnaden för mig själv. Skulle vara för att komplettera min "samling" av 50mm-objektiv då, om man snubblade på ett till väldigt bra pris.
Jag använder inte särskilt ofta f1,4 på mitt 1,4 heller.

[...]Jag skulle definitivt köpa ett Nikkor 1,4 framför ett Sigma. Men jag köper å andra sidan nästan bara begagnat och då behöver man inte kompromissa.

Hmm, nja, alltså... När det gäller Nikons 50/1,4 relativt Sigmas, om vi pratar om 50/1,4 HSM, så är ju faktiskt Sigmat något dyrare nytt än vad ett Nikon AF-S 50/1,4G är. Köper man Sigmat är man alltså rimligen ute efter den karaktär det har. Någon kompromiss för att spara pengar kan det i alla fall inte vara frågan om.

Har haft alla Nikons af 50 mm plus sigmat. Mitt Sigma var omöjligt att få skarpt på bl 1,4 Dock helt ok på bl 2,0. Ungefär som med Nikons 50 1,4G som är ok ibland på bl 1,4. Man misslyckas för det mesta med skärpan på full glugg men några skarpa bilder har jag fått till. Tycker faktiskt att 50 1,8G är den som är skarpast på just bl 1,8 även om 50 1,4G också gav bra bilder på den bländaren. Tror mycket handlar om enskilda ex, tyvärr och man vet aldrig innan riktigt hur bra glugg man får.

Den som köper ett 50/1,2 vet varför.
vet du inte så vill du nog inte ha ett.
Jag måste nog instämma i detta, även om det låter lite von oben-mässigt.

--------------

Det finns minst 4 olika Nikkor 50/1,4 så du får nog precisera lite vilket du avser. Vad är du ute efter för kvaliteter? Vad tänker du fotografera och under vilka förhållanden? Nikkor 50/1,2 är i mitt tycke det överlag bästa av Nikons femtior, men det passar inte alla. Som Daniel säger så är det inte särskilt roligt på de största bländarna, men istället sjukt skarpt vid f/2 och där med en bokeh att dö för.

Det är omöjigt att säga att ett visst objektiv är "bäst", annat än på en specifik punkt. Sigma 50/1,4 ger hög kontrast, bra skärpa och synnerligen smörig oskärpa vid f/1,4 jämfört med alla övriga du nämner. Ändå valde jag bort det för att jag inte gillade det för vad jag ville fotografera. Min egen favorit för Nikon är och förblir Zeiss 50/1,4 som har ungefär samma knasigheter för sig som 50/1,2 fast med fräsigare färger samt att det är optimerat för ganska stora avstånd istället för närbilder.

----------------

Det mest mångsidiga valet som är minst risk att bli missnöjd med, tror jag är Nikkor 50/1,4 AF-S. Det är väldigt bra men inte superspännande om man är ute efter något särskilt. Men för att vara ute efter något särskilt bör man som sagt ha lite koll på vad man vill ha och varför.

Det mest mångsidiga valet som är minst risk att bli missnöjd med, tror jag är Nikkor 50/1,4 AF-S. Det är väldigt bra men inte superspännande om man är ute efter något särskilt. Men för att vara ute efter något särskilt bör man som sagt ha lite koll på vad man vill ha och varför.

Erik och Martin har kanske en poäng med vad de säger

Många intressanta tankar kring en 50 mm glugg. Trodde inte att det fanns så många synpunkter på just denna lins.
Känns som ett f/1.2 är för "samlaren" som söker något speciellt. Mitt syfte med inköpet är att få en ljusstark glugg som ger fin bokeh vid porträttfotografering och objekt som befinner sig 1 - 2 från kameran.
Jag har andra linser som täcker in andra områden/behov så ett alternativ till 50 mm finns således inte.
Utan bara behovet att ha en ljusstark lins med fin bokeh för objekt 1 - 2 m från kameran som sagt.
Orsaken för att jag ville flagga för Sigmas objektiv var att den känns rubost och bra byggkvalitet. Nikons 1:8 känns för plastig. Har dock inte kännt på Nikons 1.4.
Får väl närma mig Scandinavian photo i Malmö och klämma lite på linsen kanske.
Tack för alla synpunker

/Ola

Admin: lagat citat

Senast redigerad av en moderator:
Sigma o Zeiss är de som jag gillar bäst i känsla. Zeiss allra bäst. Zeiss kommer ju med en ny 50 som skall vara bättre än den tidigare. Zeiss har ju också en 50 2,0 macro som skall vara väkdigt bra och den är exceptionellt välbyggd.

Sigma är bra om man ogillar vinjettering och om man alltid vill ha smörig bakgrund. Zeiss ger mer "äkta" oskärpa och har därför lite svårare att smeta till röriga bakgrunder. (Som alla "normala" 50:eek:r) Därmed så upplevs oskärpan med zeiss livligare och mer effektfull om man hanterar den rätt.

Det blev ett 50mm 1.4 ais och ett 35mm 2.0 ais1 begagnade för 900 kr/st. Ingen big deal.
Nu kan man prova i lugn och ro.
Men 50 mm 1.4 känns som ett underbart porträtt objektiv medan 35:an gör sig bra för interiör och gatufoto.
Nöjd med båda två. Var och en har sitt område.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar