Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 28mm 2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjeena,

Jag har ett AF 28/2.8D, mitt lider av grym CA. Samt att skärpan inte är 100%, men fullt acceptabel. När jag körde nikons D100 så hade jag aldrig några större problem, men med d2x:en så är det lite värre =(

Mvh // M

AF 24/2.8D ska väl iofs. vara bättre, själv letar jag efter ett AF 35/2D som ska vara rätt hyffsat. När det gäller riktigt bra skärpa så skruvar jag på mitt AF 50/1.4D.

Testade Sigmas HSM 30/1.4 men vart aldrig riktigt nöjd och lämnade tillbaks... Jag fick säkert ett måndags ex. i vanlig ordning. (Kvittar vad jag köper så är det likförbannat något litet irriterande fel!) Just detta objektiv lät illa när man fokuserade uppåt. Ibland hittar man ju en och annan AF 20/2.8D för rätt pengar, kan vara intressant. Dock har jag inte sett några mtf kurvor.

Mvh // Martin

Anderzon skrev:
Just detta objektiv lät illa när man fokuserade uppåt.
Lustigt. Jag lämnade just tillbaka ett 30mm f1.4 som lät riktigt förskräckligt (ungefär som två ojämna glasytor som gnisslar när de trycks mot varandra) när man fokuserade samtidigt som kameran "tittade" uppåt eller nedåt.

Mikael Almehag skrev:
Lustigt. Jag lämnade just tillbaka ett 30mm f1.4 som lät riktigt förskräckligt (ungefär som två ojämna glasytor som gnisslar när de trycks mot varandra) när man fokuserade samtidigt som kameran "tittade" uppåt eller nedåt.

Precis samma problem som jag hade! Förövrigt så är det en sjysst glugg för de pengarna...

Lite OT:
Som jag skrev innan så är jag drabbas jag av det mesta. Har bytt jobb och fick min tjänstebil i månads skiftet. Den funkade fin fint, men lät konstigt vibrerande mellan 2000-3000rpm. Verkstan fick kolla på det och ringde senare på kvällen, lite purken förklarade han att volvo torslanda har satt på fel avgassystem... så de fick byta till rätt modell :)

Min IP telefoni som tele2 levererar bara strular, har kört slut på tre (3!) telefoni boxar!

På min nya bärbara dator krånglade tangentbordet så mkt att de fick byta hela burken...

Och givetvis så är det aldrig något dom varit med om! Jag hatar att sitta i telefonkö till "blåsta" personer som sitter och läser innantill i en checklista. Jag är fullt införstådd med att detta är företagens fel, inte personen i fråga.

Mvh // Martin - som är trött på support

thefinger skrev:
Någon som har detta objektiv eller vet vart jag kan hitta recensioner?

MVH

Peter

Bra att tänka på att gluggen räknades om 1981..

Tror den omräknade gluggen startar på sn.635001 ?

Man säger att den blev bättre då...!?

Anderzon skrev:
Mikael: Förresten vart köpte du gluggen?
Kameradoktorn. Jag lutar åt att köpa 28mm 2.8 idag. Tyckte att 30mm 1.4 var ganska blaffig att ha när man knallade runt. Synd att Nikon inte gör någon prisvärd 1.8-variant (typ Canon 28 1.8 EF). 19000:- för deras 1.4 känns lite småsaftigt.

Kul att en 28:a helt exakt blir 42mm med Nikons förlängning. 42mm är ju på pricken så "normalt" som ett objektiv kan bli omvandlat till småbildsmått.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar