Annons

Nikon 24-70/2,8 G eller alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabriel B

Aktiv medlem
Jag använder mestadels mitt Sigma 30/1,4 och vid behov Sigma 50/1,4, men funderar på ersätta dem båda med ett objektiv som klarar samma brännvidder + några mm till.

Alternativet som alla rekomenderar är Nikons egna
Nikon Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED
Nikon Nikkor AF-S DX 17-55/2,8 G ED

Tänkte kolla vad har ni för åsikter om detta objektiv (förutom att det är vanskligt dyrt för en amatör). Är ett Nikon 24-70 värt investeringen eller har ni några alternativ?

Tamron 28-75/2.8 ska vara riktigt skarpt. Lite plastigt dock. Men billigt: 4200:- på CP.

Jag rekommenderar också Tamronet. Har haft ett sånt till Canon sen 2004, och ska skaffa ett till Nikon nu när jag byter system.

Plastigheten innebär inte att det lätt går sönder. Det är i alla fall inte min erfarenhet, efter att ha haft med mitt på resor och i alla väder. Det fokuserar långsammare och inte ljudlöst jämfört med Canon/Nikon original. Men för den pengen är det väldigt bra.

Jag har läst att en del fått oskarpa ex. men mitt är skarpt, lika skarpt som Canons 24-70L i mitten. Jag har testat. Enligt tester jag läst är kantskärpan inte lika bra, men det är aldrig nåt jag tänkt på.

Ytterligare en sak som jag verkligen gillar med det objektivet är att det är väldigt litet och lätt för att vara en 2.8-zoom.

Jag rekommenderar också Tamronet. Har haft ett sånt till Canon sen 2004, och ska skaffa ett till Nikon nu när jag byter system.

Plastigheten innebär inte att det lätt går sönder. Det är i alla fall inte min erfarenhet, efter att ha haft med mitt på resor och i alla väder. Det fokuserar långsammare och inte ljudlöst jämfört med Canon/Nikon original. Men för den pengen är det väldigt bra.

Jag har läst att en del fått oskarpa ex. men mitt är skarpt, lika skarpt som Canons 24-70L i mitten. Jag har testat. Enligt tester jag läst är kantskärpan inte lika bra, men det är aldrig nåt jag tänkt på.

Ytterligare en sak som jag verkligen gillar med det objektivet är att det är väldigt litet och lätt för att vara en 2.8-zoom.

Skall kolla upp om det finns någon lokal butik i Örebro som marknadsför Tamronet.

Ingen som har erfarenhet av Sigmas 24-70?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto