Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 18-70 vs 18-200 VR

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Tänkte köpa mig ett 18-200 VR för att slippa släpa så mycket på "söndagspromenaderna" och på fjällvandring.

Hur står det sig skärpemässigt mot 18-70? Kan man sälja 18-70't med gott samvete eller är det värt att behålla det?

Har någon sett nån jämförelse någonstans kanske?

/H

Hej.

Den är sämre om du kikar på bilderna på skärmen i 100% men i praktiken är den lika bra. Med praktiken avser jag en utskriven kopia. Upp till A3 brukar jag skriva ut och då funkar den finfint.

Två saker att tänka på dock. 18-200 behöver ett till två stegs nerbländning för att leverera på topp medan 18-70 behöver endast ett. I alla fall är det så med mina gluggar. Det betyder ju att 18-200 är en rätt långsam glugg. Dessutom lider 18-200 av en hemsk disktortion som kan vara mycket störande om du plåtar mycket raka linjer. För mig är det dock inga problem då mina huvudsakliga motiv saknar dessa raka linjer.

Sen jag köpte min 18-200 så har jag knappt använt min 18-70.

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests
Här kan du gå in och kolla lite data på objektiven. Nu kostar 18-200 en ordentlig bit mer, då skall man även begära att det är ordentligt mycket bättre. Den har VR viket i vart fall jag tycker är guld värd. Mellan 18-70 är båda objektiven likvärdiga, faktiskt att 18-70 objektivet för sitt pris är ordentligt mycket bättre än vad man skulle kunna tro. Sedan tappar 18-200 lite i kantskärpan, om du verkligen tittar efter eller bryr dig. Se detta som en bonus fullt användbar, men i första han är det VR som man betalar för. Jag skulle tveklöst köpa 18-200, men som sagt du får två 18-70 för pengarna!
Mvh
JB

Jag går själv i precis samma tankar.

Det vore intressant att hitta en review på Nikons 16-85 VR. Den finns ju i lager på cyberphoto så någon bör ju ha gjort det. Nån som sett nån sån?

Jag har själv erfarenheter av Nikons bägge 18-70 och 18-200. Jag sålde nyss mitt 18-200. Anledningen är främst att jag upplevde det lite för otympligt samt zoomkrypningen. Objektivet passade helt enkelt inte mitt sätt att leva med kameran, slängd över axeln oftast. Det var inte kul att hela tiden kontrollera att zoomen kröp ut till maxläge, jag kunde inte förinställa objektivet på ex 35 mm utan att det kröp iväg. Allt detta kan jag dock på 18-70 gluggen. Dessutom upplevde jag det nog så att 18-70-gluggen är lite skarpare. Nu funderar jag också på att istället titta närmre på 16-85, storleken verkar bättre och krypning sägs inte var ett problem. Det jag saknar från 18-200 är VR. J-t bra grej, detta!

gladers skrev:
Jag har själv erfarenheter av Nikons bägge 18-70 och 18-200. Jag sålde nyss mitt 18-200. Anledningen är främst att jag upplevde det lite för otympligt samt zoomkrypningen. Objektivet passade helt enkelt inte mitt sätt att leva med kameran, slängd över axeln oftast. Det var inte kul att hela tiden kontrollera att zoomen kröp ut till maxläge, jag kunde inte förinställa objektivet på ex 35 mm utan att det kröp iväg. Allt detta kan jag dock på 18-70 gluggen. Dessutom upplevde jag det nog så att 18-70-gluggen är lite skarpare. Nu funderar jag också på att istället titta närmre på 16-85, storleken verkar bättre och krypning sägs inte var ett problem. Det jag saknar från 18-200 är VR. J-t bra grej, detta!

Gamla 18-200 kan justeras så de inte kryper.

Nya har inte det problemet längre, Nikon har fixat det.

Skärpemässigt är 18-200 bättre än förväntat men 18-70 har lite bättre CA och möjligen lite bättre kantskärpa. Men sedan jag fått 18-200 har jag bara använt 18-70 för tester. VR och det långa omfånget avgör. VR ger mig många fler skarpa bilder. Storleken...18-200 är ju inte många millimeter större fysiskt.

Gav bort mitt 18-70 och saknar det inte trots att jag var kanonnöjd med det.

Var på en expertbutik i stan och klämde på ett 18-200 samt fotade testbilder med min medhavda kamera idag. Det slog mig direkt att zoomen inte kröp det minsta i vilket läge jag än ställde den i, så det var ju bra. VR funkade ju väldigt fint på längre brännvidder osäkert hur bra det var på kortare. Viss hjälp var det nog men inte lika påtaglig givetvis.

6500kr.. det är fan mycket pengar asså. För ett objektiv som jag dessutom tvivlar på den optiska kvaliteten. Usch vilken beslutsångest.

Köpte ett 18-200 igår

Gå in under produkter och läs vad andra Nikonister tycker om sitt 18-200!

Är tydligen inget objektiv för de som sitter och räknar pixlar vid 100% på skärmen. Däremot, de som har köpt det för att använda det i det dagliga fotograferandet är supernöjda.

www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10659

Bra talat Jan-Olof..håller fullständigt med dig. Det kan ibland verkligen skena iväg när det gäller "objektivpetimetrarna" och resonemanget kring det rent teoretiska;-) Man kan undra hur Ansel Adams med flera över huvud taget lyckats ta några bilder. Hur många fokuspunkter hade de, hur snabba mototer...för att inte tala om bruset ;-)
Mvh
JB

Vet inte, men jag har haft min 18-200 i drygt ett år och tagit många tusen kort med den med både D200 och D300. Har haft den på service för att justerade den optimalt å båda ändlägen (den hade en aning frontfokus i 200mm).

200mm (x1.5 = 300mm) läget är riktigt användbart när man fotar i naturen eller när du vill ta kort med mkt kort skärpedjup. Linsen levererar skarpa fina kort i 200mm. MEN, trots en mkt bra VR (II) så är risken stor att få rörelseoskärpa i 300mm (alltså 200mm på linsen). Detta kanske låter löjligt, men jag kan sätta ett par linser på att många slarvar med detta: "se till att köra 1/250 eller snabbare när du fotar i 300mm". Tiden skall väl ses med en liten nypa salt. Alla är vi olika darrhänta, men jämför mot skärpan du får när du sätter kameran på ett stativ så ser du på vilken tid du når max skärpa. Om du uppnår det genom att välja en större bländare eller högre ISO beror på lins och kameran. Men, om du verkligen håller kameran still (snabb tid och/eller stativ) kommer du få riktigt skarpa bilder ner till 100% zoom i linsens 200mm läge (alltså 300mm i praktiken). Alltså, nu pratar vi pixelpeeking!

I 18mm läget så distar den rätt bra och med stor bländare blir det rätt mkt vinjettering. Men, rätt hanterbart. Framför allt om du kör t ex DxO som automatiskt fixar allt detta.

Den har väl kanske inte stans snyggaste bokeh, men då jämför jag med rena makro gluggar som Nikon 60mm eller Nikon 50mm f1.4 som ju båda har en suverän bokeh.

Jag var halvnöjd med linsen på min D200. Ibland blev det mkt bra, ibland inte. Men däremot väldigt nöjd med min D300. Ibland satt skärpan som den skulle, ibland inte, ibland (i svagt ljus) tvärvägrade den att låsa fokus. Om det är jag som har blivit mer noggrann med snabba tider vid långa brännvidder, eller helt enkelt D300:an som presterar bättre låter jag vara osagt. Ken Rockwell hävdar däremot bestämmt att hans 18-200 blev några snäpp skarpare med hans D300 (och detta inte pga D300:ans per lins AF-kompensering) jämfört med hans D200 (i dagsljus). Har har även några bildbevis för detta. Att D300 har en generellt säkrare och i svagt ljus mkt bättre AF är däremot ett faktum.

/Peter

Peter Segerdahl skrev:

Jag var halvnöjd med linsen på min D200. Ibland blev det mkt bra, ibland inte. Men däremot väldigt nöjd med min D300. Ibland satt skärpan som den skulle, ibland inte, ibland (i svagt ljus) tvärvägrade den att låsa fokus. Om det är jag som har blivit mer noggrann med snabba tider vid långa brännvidder, eller helt enkelt D300:an som presterar bättre låter jag vara osagt. Ken Rockwell hävdar däremot bestämmt att hans 18-200 blev några snäpp skarpare med hans D300 (och detta inte pga D300:ans per lins AF-kompensering) jämfört med hans D200 (i dagsljus). Har har även några bildbevis för detta. Att D300 har en generellt säkrare och i svagt ljus mkt bättre AF är däremot ett faktum.

/Peter

Kanske skärpan upplevs bättre pga D300:ans "Built-in Chromatic Aberration correction" som beskrivs i dpreviews test av D300?
http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/page21.asp

/Anteman

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar