Vet inte, men jag har haft min 18-200 i drygt ett år och tagit många tusen kort med den med både D200 och D300. Har haft den på service för att justerade den optimalt å båda ändlägen (den hade en aning frontfokus i 200mm).
200mm (x1.5 = 300mm) läget är riktigt användbart när man fotar i naturen eller när du vill ta kort med mkt kort skärpedjup. Linsen levererar skarpa fina kort i 200mm. MEN, trots en mkt bra VR (II) så är risken stor att få rörelseoskärpa i 300mm (alltså 200mm på linsen). Detta kanske låter löjligt, men jag kan sätta ett par linser på att många slarvar med detta: "se till att köra 1/250 eller snabbare när du fotar i 300mm". Tiden skall väl ses med en liten nypa salt. Alla är vi olika darrhänta, men jämför mot skärpan du får när du sätter kameran på ett stativ så ser du på vilken tid du når max skärpa. Om du uppnår det genom att välja en större bländare eller högre ISO beror på lins och kameran. Men, om du verkligen håller kameran still (snabb tid och/eller stativ) kommer du få riktigt skarpa bilder ner till 100% zoom i linsens 200mm läge (alltså 300mm i praktiken). Alltså, nu pratar vi pixelpeeking!
I 18mm läget så distar den rätt bra och med stor bländare blir det rätt mkt vinjettering. Men, rätt hanterbart. Framför allt om du kör t ex DxO som automatiskt fixar allt detta.
Den har väl kanske inte stans snyggaste bokeh, men då jämför jag med rena makro gluggar som Nikon 60mm eller Nikon 50mm f1.4 som ju båda har en suverän bokeh.
Jag var halvnöjd med linsen på min D200. Ibland blev det mkt bra, ibland inte. Men däremot väldigt nöjd med min D300. Ibland satt skärpan som den skulle, ibland inte, ibland (i svagt ljus) tvärvägrade den att låsa fokus. Om det är jag som har blivit mer noggrann med snabba tider vid långa brännvidder, eller helt enkelt D300:an som presterar bättre låter jag vara osagt. Ken Rockwell hävdar däremot bestämmt att hans 18-200 blev några snäpp skarpare med hans D300 (och detta inte pga D300:ans per lins AF-kompensering) jämfört med hans D200 (i dagsljus). Har har även några bildbevis för detta. Att D300 har en generellt säkrare och i svagt ljus mkt bättre AF är däremot ett faktum.
/Peter