Per skrev:
Men Kent - enligt dig är ju alla Fotos tester som ger Nikongluggar något annat än full pott, och piratobjektiv något annat än bottenbetyg felaktigt genomförda och missvisande..?
Skämt åsido så kan de ju mycket väl ha testat ett dåligt ex, men personligen tycker jag i alla fall det är lättare att lita på vad mer eller mindre objektiva tester kommer fram till.
/Per
Jag äger som sagt 17-55'an, och min glugg är betydligt bättre än vad Fotos test visar, jag väljer att lita på mig själv istället för tidningars tester, om dom skriver att en viss typ av glugg är toppenbra och jag går och köper den, sen visar det sig att den inte är det, skall jag nöja mig med det då, Foto säger ju att den är bra så då måste det vara mitt syn det är fel på, för Foto kan ju inte ha fel...
Man skall naturligtvis vara skeptisk till dessa tester, det finns bra och dåliga exemplar av alla objektiv, så för att vara säker på vad man köper så skall man istället kila ner till fothandlaren med sin kamera och be att få testskjuta ett par bilder med olika bländare på det objektiv man är intresserad utav, då kan man själv bilda sig en uppfattning om hur bra det igentligen är, visar det sig att det inte är så bra som tester visat, be då att få testa fler exemplar om det är möjligt, för det är tyvärr mycket troligt att det som inte uppfyllde kraven är felaktigt.
Det här är ett stort problem som kameratillverkarna talar tyst om, deras slutkontroll på både objektiv och kameror är helt enkelt usel, och det gäller inte bara Nikon, utan det gäller alla tillverkare, man kan tycka att dom åtminstånde skulle ha bättre slutkontroll på proffsprylar i allafall, men så är tyvärr inte fallet.
Canon har ju till och med sätt till att man kan justera fokus själv på sina objektiv med nya MK3, vore det inte bättre att dom såg till att man slapp göra det i överhuvud taget ? Det blir väl billigare att låta kunden göra det själv än att anställa fler personer för slutkotroll.
/kent