Annons

Nikon 17-55/2.8 Glapp/Spel i zoomring

Produkter
(logga in för att koppla)

Mathias F.

Medlem
Hej
Har nyligen köpt ett 17-55/2.8 är grymt nöjd med objektivet för utom en sak, det är byggt som en pansarvagn men zoomringen på mitt exemplar har ett glapp/spel på några millimeter när man byter zoomrikting. Detta känns inte helt hundra på en optik av denna klass, är det något ni andra här på fotosidan som har denna optik upplever? Annars få det bli en tur till Nikon för service.

Mvh
/Mathias
 
Mitt har varit på service hos Nikon för att manuella focusen slirade så det är nyservat och det är någon mm glapp i zoomringen så det är väl kanske den modellen, annars borde dom väl ha fixat till det också tycker jag.
 
Tack för de snabba svaren.
Det är nog bara att köra vidare då. Speciellt om din (Anders) optik varit in på service och uppvisar detta även efter.

/Mathias
 
Nja, själv har jag haft mitt i ungefär ett år; det är vad som oftast sitter på kameran. Och något som helst glapp där har jag inte känt. Motståndet mot vridning varierar ju lite över zoomområdet, eftersom kammarna är lite olika branta i olika delar. Tittar man på objektivfronten, så börjar den röra sig direkt man börjar vrida ringen i alla fall.

Avståndsringen har förstås en liten "slirmån" i ändarna, men det måste nog finnas på ett AFS-objektiv vad jag förstår. Även där känns det mycket mer distinkt och pålitligt än "konsumentzoomarna".
 
Hmm, tror jag ska ringa Nikon och höra, känns mer som det borde var "stummt" som Per skriver. Då jag inte upplevt detta glapp i billiagare zoomar från Nikon, har tidigare haft Canon och inte heller där upplevt något glapp/spel i zoomringen på både L och icke L gluggar.
 
Glapp på några mm låter lite väl mycket...om jag ställer tex min zoom ring på 45mm o "ruckar" lite lätt på den åt höger och vänster så har jag kanske ett glapp på 0,5mm sen "tar" den direkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.