Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 12-24

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå, den verkar faktiskt helt ok. Jag köpte en för ett par månader sen men har knappt hunnit med att titta på några bilder jag tagit med den :-/ Priset är ju helt ok, och det känns som om den håller ihop mekaniskt.

jimh skrev:
Jodå, den verkar faktiskt helt ok. Jag köpte en för ett par månader sen men har knappt hunnit med att titta på några bilder jag tagit med den :-/ Priset är ju helt ok, och det känns som om den håller ihop mekaniskt.
Hur är den mekaniskt mot Nikons? Och fokuseringen; tyst eller skrammel?

Jag har aldrig pillat på Nikons 12-24. Men jag skulle vilja påstå att Tokinat är ungefär i klass med Nikons 18-70, möjligen lite gedignare. Inte samma pansarvagnskänsla som förra generationens Tokinor alltså, men fullt godkänt.

Autofokusen har jag bara testat lite snabbt och reagerade då på att det var ett himla surr på den. Bra att du påminde mig om det, det måste jag nästan kolla lite närmare på innan garantin går ut.

dumbo skrev:
Jag har testat Nikons 12-24 och jag tyckte inte den var så jättemycket bättre än min 18-70 vad gäller byggkvalitet. Inte nån stridsvagn. Men visst kände man en viss skillnad.

Att säga att Nikon 12-24 har ungefär samma byggkvalitet som kitlinsen är ju kraftigt överdrivet. 12-24 är byggd med Nikons snävare toleranser och har därför "guldmarkeringen" längst fram. Känner du på linspaketet på 18-70 så är det sladdrigt och glappar oroväckande.

Jag är dundernöjd med min 12-24 och köpte den från B&H i New York. Priset med frakt och moms blev ungefär 8000 kronor och då skiljer det inte mycket från Tokinans pris.

I nästa nummer av FOTO testas båda.

Nu har jag fått mitt Nikon 12-24. Det är perfekt tajmning (trots Postens sedvanliga strul) eftersom jag ska till Ystad imorgon (eller idag beroende på hur man ser det) och då kommer att få tillfälle att prova den lite grand hoppas jag.

Man blir så glad när det kommer nya prylar. Min fru har nog rätt; jag är nog lite prylgalning i alla fall ;)

Greven

Nu har jag bränt av 100 bilder med den, och efter en snabbtit i fatorn så verkar det helt OK. Den var inte så plastig som jag hade förväntat mig och den kändes ganska exakt i hanterandet och inte så sladdrig som en del sagt. Det känns som om jag fått en ny favvoglugg, vidvinkel är suveränt kul ;)

Greven

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto