Annons

Nikon 12-24

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa en Nikon 12-24/4 och ha som mingelglugg på bröllop mm.
Jag undrar nu vad expertisen på Fotosidan ;) har att säga om denna glugg.

Greven
 
Recensionerna har jag redan kollat på.
Det är det som är så bra med Fotosidan (en av grejerna) att man kan kolla upp grejer innan man köper.

1. Kolla recensioner
2. Kolla gamla forum
3. Ev starta en egen tråd

Tänkte om det fanns fler som hade något att säga än det som stod där. Gärna bildex med full vidvinkel största öppningen.

Greven
 
Jag har provat båda. Klart AF-S är trevligt men bildkvalitemässigt så skiljer det i mina ögon inget. CA lider dom dock båda av. Priset är absolut till Tokinans fördel.
 
leffep skrev:
Det har jag gjort, och det funkar kanonbra. Lite CA problem i vissa lägen, men mycket sällan.

Du anser alltså att man får samma bildkvalitet som med Nikon gluggen? När man läser testet nämnt ovan så säger det samma sak men då är det gjort med en D70 och frågan är om det ger samma resultat med D2Xen...?
 
Jesper71 skrev:
Du anser alltså att man får samma bildkvalitet som med Nikon gluggen? När man läser testet nämnt ovan så säger det samma sak men då är det gjort med en D70 och frågan är om det ger samma resultat med D2Xen...?

Jag har aldrig provat Nikons 12-24, så jag vet inte hur skarp den är. Jag vet bara att min Tokina funkar kanonbra på min D2x.
 
Ett alternativ till

Förutom det nämnda Tokina:t så har även Sigma ett 10-20mm vidvinkel optik med HSM motor, vilket borde vara rätt likt af-s. En bekant till mig använder Canon versionen och ger den beröm. Den ingår i deras EX-serie av objektiv (deras lite bättre grejer). Den är värd att spana in också.
 
Skiljer inte nämnvärt mot Tokinan - såvida jag inte missat nåt. HSM är trevligt. Kvaliteten är möjligen snäppet bättre än Tokinat (mekaniskt & optiskt). Det är ju en smaksak men jag skulle iaf spana in alternativen. Det skiljer så lite i ljusstyrka att jag inte skulle fundera särskilt mycket på just det. Då är bildkvaliteten viktigare.

Jesper71 skrev:
Lite dålig ljusstyrka på sigman om jag inte minns fel
 
Byggkvaliten är väldigt bra på Tokinan. Nikons 12-24 tycker jag inte är stadigare, verkar plastig.
 
Jag har testat Nikons 12-24 och jag tyckte inte den var så jättemycket bättre än min 18-70 vad gäller byggkvalitet. Inte nån stridsvagn. Men visst kände man en viss skillnad.
 
Tokina AT-X 12-24/4 Pro

Blev MYCKET positivt överraskad av när jag köpte mitt Tokina AT-X 12-24/4 Pro. Känns mycket välbyggd och gedigen. Kan inte tänka mig att Nikons AF-S DX 12-24mm f/4G IF-ED är värt sina extra 5800:-

Tänk på att Tokina har olika serier på sina produkter, Pro, som är de finaste samt även en eller tom två lågpris-serier.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.